Gå til innhold
Arkivverket

Fredrikshald 1780-årene. Brynild Jensen Næs omtalt som "National soldat" - finnes han i soldatruller?

Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Brynild Jensen var f. 1754 på Tolsby i Aremark. Han og hustru Anna Andersdatter Wiig bodde på, og tidvis eide del av gården Næs i Aremark fra midt på 1770-tallet og til ca 1780. Etter den tid skrev han seg som Brynild Jensen Næs. Paret fikk to barn i Aremark, men forsvant så fra bygda.

I kirkebøkene for Fredrikshald finner vi familien fra 1781 ved dåp av ytterligere to barn. Brynild omtales nå som ”National soldat af Aremark”. Mitt spørsmål her er om denne betegnelsen innebærer at han var vervet/fulltids i forsvaret, eller om han var en del av soldatreserven i bondestanden? Er slike soldater eventuelt å finne i soldatruller?

Det kan her nevnes at Brynild fra 1783 til 1788 eide en andel av gården Helgerød i Rokke - dette indikerer vel at han var bonde og ikke vervet soldat?

Videre at det i en brannassuranse i 1790 er nevnt "Brynild Jensen Næs og hustru forhen gaard i Kirkegaden udi Nordre Fredrikshald" - dette indikerer vel at han ikke lenger bodde på et gårdsbruk?

Jeg har søkt i soldatruller knyttet til Fredrikshald/Fredrikssten uten å finne Brynild nevnt - dog er det mulig jeg har gått meg litt vill i alle listene..

Håper på innspill her!

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jarleif Nordheim skrev:

Brynild omtales nå som ”National soldat af Aremark”. Mitt spørsmål her er om denne betegnelsen innebærer at han var vervet/fulltids i forsvaret, eller om han var en del av soldatreserven i bondestanden? Er slike soldater eventuelt å finne i soldatruller?

https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/eldre-historie--1814/soldater-i-kongens-tjeneste-1628-1814#!#block-body-1

søk etter "nasjonal" på sida  eller rull ned til 4. avsnitt under "Hærens organisasjon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei!

I 1789 var han musketer i Marker kompani av det 1. (Østre) Smaalenske Nationale Infanteriregiment. (Venstre side, soldat nr 66)

https://www.digitalarkivet.no/ru20111125650993

Hans høyde var 65 tommer (165,1 cm) og hadde tjent i 10 år (innrullert 1779)

For ordens skyld; Vervede soldater ble kalt gevorbne (av tysk)

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye til deg Ivar for nyttig henvisning og deg Jan for funn i rulle!

Men jeg kommer til kort med å lese det som står foran Brynild og stedsnavnet hans K…bye.

og klarer noen å tyde linjene som er skrevet under?

PS! Kan vi være sikre på hvilken «tomme» vi skal bruke for å regne ut Brynild høyde? 

vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Musqr Brynild Jensen Kierkebye"

Det som står under er ei samling forkortingar.  først "m:" og "F:"

så kanskje
"den 31te Jul.  art int: uds: p: d 1ste fra

LNo. 58 Halvor Joensen"

Det er naturlegvis "norske" tommar -dvs. danske. Ein tomme var 1/24 alen, og ifl. https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Alen

var alen frå 1683 sett lik 2 rhinlandske fot = 62,8 cm; dvs 1 tomme = 2,617 cm

Norsk bokmålswikipedia https://no.wikipedia.org/wiki/Rhinsk_fot seier at ein rhinsk fot i Danmark vart justert til 31,38535 cm.

Det er utan kjelde, men dansk wikipedia https://da.wikipedia.org/wiki/Rhinlandsk_fod  https://da.wikipedia.org/wiki/Alen

kan lesast sånn at det fanst ein målestav i Kjøpenhamn som var den offisielle, og som ein har målt i ettertid (Men neppe med

så mange sikre siffer - så her har nok ein wikipedia-skribent vore ute med kalkulatoren).  Det gjev iallfall 1 tomme = 2,615 cm

65 tommar, med 1/4-toms inndeling gjev 170 cm. så kan vi sikkert legge til +/- 1 cm for unøyaktige målingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det fram mange opplysninger, men jeg må visst trekke pusten litt.

Den Brynild som står i soldatrullen er 32 år - det indikerer født 1757.

Den Brynild jeg søker er født i 1754.. Tja - slike unøyaktigheter ser vi ofte.

Så er Brynild Kirkeby i soldatrullen ført sammen med andre soldater i Øymark.
Og så finner jeg en Brynild Jensen f 1757 i Øymark, men på Krosby som han tok over etter faren i 1792 - men hvor var han i 1789?

Min Brynild bodde i Fredrikshald i hvert fall midt på 1780-tallet, og det henvises til hans forhenværende gård i Kirkegaten i 1790.

Så jeg ser nok her muligheten for at vi har to ulike Brynild Jensen-karer..

Noen som har gode tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kan dette være Brynild og Anne ? 

I 1788, 9 nov. i Glemmen/ Fredrikstad døper Brynild Jensen og Anne Andersdatter sønnen Christian Frederich

Brynild er nevnt som Artlerist i hans konglige ....? Printz Frederichs Regiment. København er nevnt, forstår ikke helt ?

Øverst venstre:  https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010321

Finner dem ikke her i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9de November, 25te Søndag efter Trinitatis blev Døbt et Barn som var født i Forstaden, men Forældrene fra Kiøbenhavn. Faderen Brynild Jensen Artillerist ved hans kongelige høyhed Printz Friderichs Regiment.

Blant fadderne er Else Jensdatter, som kunne være en søster av Brynild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Har tenkt på å søke i Fredrikstadområdet siden det var befestning der og, men ikke kommet så langt.
Her er det en del som taler både for og mot:
- Hva betyr det at paret kommer fra Købehavn? Er de danske, eller bor de der til vanlig?
- Det finnes ikke så mange par som heter Brynild Jensen og Anne Andersdatter...
Ellers: Min Brynild har ingen søster som heter Else.

Så: Søker vider!

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Jarleif Nordheim skrev:

- Hva betyr det at paret kommer fra Købehavn? Er de danske, eller bor de der til vanlig?

Når Brynild var i Prins Frederiks Regiment betyr det at de oppholdt seg i København til vanlig. Det betyr ikke at de var danske. Navnet Brynild er et tradisjonelt norsk navn og ikke vanlig i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, og jeg har nok også regnet det som sannsynlig at han nevnte Brynild var norsk. Har søkt på navnet i folketellingen 1801 i Danmark, men ingen Brynild der..

Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider