Gå til innhold
Arkivverket

Joseph Jørgensen Eikjeset / Egesæter / Sølvfestbakken 1735-1805 ( Bremanger )

Marianne Thorkildsen
 Del

Recommended Posts

Hei 🙂
Joseph Jørgensen Eikjeset / Egesæter / Sølvfestbakken  1735-1805 ( Bremanger )

gift 1.7.1765 med Sara Morten/Martins-datter Hestenes 
de bodde Eikjeset / Egesæter / Sølvfestbakken 1763-1801

Jeg leter etter hans foreldre , og lurer på om noen har han i sin slektstavle ?
Jeg har funnet dere barn , og Sara sine forfedre - men står fast på Joseph ..

Jeg leser og leser i Bremanger bygdebok https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011102108077?page=345&searchText="jøsup" jørund

Jeg føler det skal være spor å finne der , men jeg er litt ordblind , så Jøsup og Jørund går helt i surr for meg ...

Så håper på at noen har noe informasjon , noe jeg kan jobbe videre med  🙂🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I følge bind 1 og 2 i de nye Bremanger bøkene, så skal Joseph Jørgenson være sønn av Jørgen Josephson f. 1715 på bruk nr.5 på Eikset d.1751 på Svarstad gift med Magnhild Persdtr. d. 1752.

I bind 2 under bruk nr.5 på Eikeset finner jeg Josef f. ca 1679 død 1735 gift med Synnøve Jørgensdtr. f. ca 1700 død 1763. Hun satt med bruket 1735-1738 da hungiftet seg med neste bruker Augustinus Augustinusson d 1784.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen 🌸

Han har jeg allerede notert litt informasjon om 😀

Når Joseph er nevnt arving 1751 etter Jørgen Josepson , og det står i det skiftet at han mottar 3 dl i morsarv , 

og han ikke er nevnt i Magnhild Persdtr sitt skifte i 1752 , da kan jeg vel anta at han ikke er Magnhild sin sønn ?

Du skriver - de nye Bremangerbøkene , kan jeg spørre om de er mer oversiktlige enn den jeg har lest i ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk for mer informasjon 😀🌸

jeg har notert ned de også i mitt forsøk på å sortere alle Jøsup og Jørund -er , men jeg klarte ikke å sorterer de 🙂
( nå vet jeg hvor de hører til )
Tusen takk igjen 😀🌸

Endret av Marianne Thorkildsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tolket det slik som du at Joseph er sønn av Jørgen men ikke av Magnhild. Men det kan tenkes at han allerede hadde mottatt morsarven.

Bygdeboka skriver at Jørgen og Magnhild hadde fire barn.

Josef f. 1738  d. 1802 på Eikeset bruk nr.1.

Rasmus født 1743.

Per f. 1746. Trolig gift med Alette Monsdtr., Liset , andre familier .

Marta f. 1749.

Nå er det jo slik at bygdebøker ikke er feilfrie, så opplysningene bør om mulig bekreftes av andre kilder, som f. eks skifter. Det går f.eks 5 år mellom Josef og Rasmus, og rent hypotetisk kan Jørgen ha rukket å ble enkemann og giftet seg på nytt i det tidsrommet.

De fire bindene om Bremanger kom for noen år siden, og er nok langt mer oversiktlig enn Joleiks to bind fra 1969, men ikke feilfrie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant skifte til både Jørgen Josefson Svarstad 12 mai 1751 -  https://media.digitalarkivet.no/view/24190/139

og til Magnhild Pedersdatter Svarstad 17 mai 1752 - https://media.digitalarkivet.no/view/24191/38

Jørgen :   

An. 1751 den 12 mai .........................................................................................gaard Svarstad i Brandsøy Skipreide ...........

skifte .. afdøde Jørgen Josphson ............hans hustru Magnilde Pedersdatter ......................og........................................

1. Joseph Jørgensen (12 eller17?) aar gl.  
2. Rasmus Jørgensen 8 aar    

3. Peder Jørgensen 5 aar   

4. Marte Jørgensdatter O (?) år ..............
til lagverge for.... ( så står hvem som er lagverger for barna )

Magnhilde :  

An. 1752 den 17 mai .................................................blef skifte holdt paa den gaard Svartstad i Brandsøy Skipreide , 

efter Magnilde Pedersdatter imellom ........ ....... ........... nemlig :

1. Rasmus Jørgensen 
2. Peder Jørgensen 
3 . Marta Jørgensdatter     
formynder for .... ( så står hvem som er formyndere )

Jørgen sitt skifte står det noe mellom hustruen navn og barnas navn , som jeg ikke klare å lese .

men jeg synes ikke det ligner på de formuleringene som pleier å stå , når ett av barna er med en 1 kone ??

I bygdeboken står det - at buet kom på 50 dl. og vart frarekna 36 dl. m.a. 3 dl. morsarv til Joseph Jørgenson 

Hmm .. betyr det at Joseph fikk morsarv etter Magnhild eller en annen mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke får svar på tydingen av skiftene her, vil jeg anbefale å opprette et tema i forumet for tyding.

Der er en del brukere her inne som er ganske rå på å lese gamle skifter. Jeg er dessverre ikke en av dem 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I skiftet etter Jørgen : 
"... mellem Enken Magnild Pedersdatter paa den Eene, og den Sl: mands børn navnl:  1. Josep Jørgens: 17 aar gl:  2. Rasmus Jørgens:  8aar,  3.  Peder Jørgens: 5 aar,  og 4. Marthe Jørgensdatter  2 aar gl: paa den anden side"

Endret av Harald L. Bakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man da tolke dette som at Magnild ikke var mor til noen av barna? Det stemmer jo i så fall ikke med skiftet etter Magnild året etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som klare å lese , de tre ordene jeg mangler i Magnhild sitt skifte ?

" efter Magnilde Pedersdatter imellom ........ ....... ....... børn navnlige : "

kanskje der er noe oppklarende ord ? ang hvem sine barn det er ?

link - https://media.digitalarkivet.no/view/24191/38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marianne Thorkildsen skrev:

Noen som klare å lese , de tre ordene jeg mangler i Magnhild sitt skifte ?

" efter Magnilde Pedersdatter imellom ........ ....... ....... børn navnlige : "

kanskje der er noe oppklarende ord ? ang hvem sine barn det er ?

link - https://media.digitalarkivet.no/view/24191/38

..."imellem hendes efterlatte børn...."
Så eg tolkar det slik at Josef IKKJE er Magnhild sin son.

Og i skiftet etter Jørgen er Josef oppgjedd være 17 år  og neste er Rasmus på 8 så der er det eit sprang på 9 år, då kan være naturleg å tru at Magnhild ikkje er mor til Josef.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Harald L. Bakke skrev:

I skiftet etter Jørgen : 
"... mellem Enken Magnild Pedersdatter paa den Eene, og den Sl: mands børn navnl:  1. Josep Jørgens: 17 aar gl:  2. Rasmus Jørgens:  8aar,  3.  Peder Jørgens: 5 aar,  og 4. Marthe Jørgensdatter  2 aar gl: paa den anden side"

15 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Skal man da tolke dette som at Magnild ikke var mor til noen av barna? Det stemmer jo i så fall ikke med skiftet etter Magnild året etter.

Nei. Kven som er mor til barna er ikkje sakssvarande for arveskiftet etter far. Det viktige er at dei er ektefødde born av avdøde.

6 minutter siden, Harald L. Bakke skrev:

..."imellem hendes efterlatte børn...."
Så eg tolkar det slik at Josef IKKJE er Magnhild sin son.

Og i skiftet etter Jørgen er Josef oppgjedd være 17 år  og neste er Rasmus på 8 så der er det eit sprang på 9 år, då kan være naturleg å tru at Magnhild ikkje er mor til Josef.

"... navnlige 1. Rasmus Jørgensøn, 2. Peder Jørgensen og 3 Marte Jørgensdatter".

Josef arvar ikkje Magnhild. Anten er ikkje ho mor hans - eller så er han død mellom skifta (men det siste var kanskje ikkje eit alternativ).

Elles ... sprang på 9 år mellom to born er ikkje noko særleg til argument.  Det var nok med ein farang, så kunne det verte slike sprang.

Formyndar for Josef (i skiftet etter faren) er "Augustinus Augustinus. Sølfæstbaken".  Etter lova skulle det vere ein nær slektning - dersom nokon var tilgjengeleg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Augustinus Augustinusson d. 1784 giftet seg med enken Synnøve Jørgensdtr. Hun var først gift med Josef Jørgensson 1679-1735. Han var far til Jørgen Josefsson f. 1715 som altså døde i 1751.

Det står ikke noe i Bygdebok for Bremanger bind II under bruk nr.5, Eikeset hvor Augustinus kom fra eller når han var født.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen alle sammen 🌸🌸🌸

Josef Jørgensen lever til 1804 ( skifte etter han 4 januar 1805 ) , så han lever fremdeles når skifte til Magnhild er 🙂

oppsummering :

Josef Jørgensen ca 1735 - 1805 ( skifte 4 januar 1805 ) bodde Eikeset

( jeg har informasjon om kone og barn )

hans foreldre : 
Jørgen Josefson ca 1715 - 1751 ( skifte 12 mai 1751 ) bodde Svarstad

og trolig NN ? ( eller Magnhild ? ) 

hans besteforeldre ( Jørgen Josefson sine foreldre ) :
Josef ...son ? ca 1679 - 1736 ( jeg har ikke funnet noe skifte - tror "boken" mangler for det året ) bodde på Eikeset / Sølfæstbaken
Synnøve Jørgensdatter - hun var gift 2 gang 1738 med Augustinus Augustinusson Sølfæstbaken

( skifte etter henne 1763 , der er bl.a. sønnen og sønnesønnen nevnt , alle barna med Josef , ikke med Augustinus )

-------------

spørsmål
hvis Josef var Magnhild sin sønn , og han fikk morsarv etter henne ved skifte til faren , ville han da vært nevnt senere i skiftet ? under andre fordelinger ?

og hvis Josef fikk morsarv etter en 1 kone til Jørgen i skiftet , er det da pga Jørgen har vært formynder for arven til Josef etter NN moren ?

( det høres vel mer trolig ut ? ) 
Josef fikk jo ikke "utbetalt" arven heller , han fikk jo en (ny?) formynder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått nøye gjennom kirkeboka for Kinn, alle tre sognene (Svanøe, Bremanger og Kinden) mellom 1729 og 1735, kronologiske lister. Men jeg finner ikke noe ekteskap på Jørgen Josefson (Svarstad), heller ikke med noe annet gårdsnavn.

Kirkeboka er egentlig ganske lettlest ,dersom man bruker litt tid.

Det kan selvsagt være huller i denne perioden uten at jeg kan si jeg oppdaget noe slikt.

Det får meg til å tenke at første kona kanskje kom fra et annet kirkesogn, f.eks Davik, Eid, Jølster eller Førde.

Det er imidlertid åpenbart mangler i skifteprotokollene, for Jørgen måtte ha avholdt et evt skifte etter første kone før han kunne gifte seg på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marianne Thorkildsen skrev:

spørsmål
hvis Josef var Magnhild sin sønn , og han fikk morsarv etter henne ved skifte til faren , ville han da vært nevnt senere i skiftet ? under andre fordelinger ?

og hvis Josef fikk morsarv etter en 1 kone til Jørgen i skiftet , er det da pga Jørgen har vært formynder for arven til Josef etter NN moren ?

( det høres vel mer trolig ut ? ) 
Josef fikk jo ikke "utbetalt" arven heller , han fikk jo en (ny?) formynder

Dersom Josef var son til Magnhild, ville han fått morsarv i skiftet etter henne.

Han er for ung til å få "heimegifte"/forskot på arv.

Dersom far Jørgen hadde vore formyndar for Josef (oppnemnd i skiftet etter 1. kona), ville morsarven hans vore "utgift" frå buet i skiftet etter Jørgen.

Det står ikkje noko om det. Så anten var der ingen arv etter 1. kona (godt mogeleg) - eller så var nokon annan formyndar for Josef (det kan også godt tenkjast). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider