Gå til innhold
Arkivverket

Bolette Kristensen f. 1851 Eidanger, dømt til 6 1/2 års straffearb. i 1888. Hvor kan jeg finne hva hun er dømt for?


Kari Aabelvik
 Del

Recommended Posts

Bolette f. 24/10 1851 i Eidanger,gift med Oluf Kristensen er bosatt i Larvik med to barn i 1885:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053272006294

 

I 1900 bor hun i Eidanger:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037162002933

 

Det sies at hun i årene  mellom avtjente straff. Trolig er det henne jeg har funnet i Norsk Retstidende 1888,s. 836,nr. 155:

 

https://www.nb.no/items/a2eb97e5fbb6ec1bf6dfbec2da024799?page=841&searchText="bolette kristensen"

 

Dømt i Larvik sorenskriveri 2.okt, Christiania overrets avd 2, 22.okt. efter 14 - 19 første del til 6 1/2 års straffearb. Dommen stadfestet av høyesterett.

 

Har ikke funnet noe mer om denne dommen,ikke i Polititidende hverken på NB eller Slektsh.forening.

 

Noen som kan si hva hun ble dømt for ,ev. hvor hun avtjente straffen. Antar det er alvorlig siden straffen er lang.

 

Hilsen Kari Aabelvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var overveldende. Har leita masse,men ikke godt nok. Så flott av dere, Allan,Frank Marton og Roy-Petter. Tusen takk,da tror jeg jeg finner fler svar ved å lese Kriminalloven.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Anne for mer oppklaring.

Bolette fikk en sønn i aug. 1885 som døde i nov. 1886. Er trolig han hun er dømt for å ha forvoldt død.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hmm, jeg tror saken gjelder at annet barn som må være født rundt 1888. Det første vitnet i saken er en jordmor som bekrefter at barnet var frisk ved fødselen. Det virker litt rart om jordmoren skulle vitnet om en fødsel skjedd i 1885, dvs. tre år tidligere. 

 

Kriminalloven Kapittel 14, paragraf 19, gjelder vel også fosterdrap eller drap på et nyfødt barn. Dersom hun hadde forvoldt sønnens død i 1886, som da var over 1 år, tror jeg hun ville blitt dømt for mer ordinært drap. Dessuten, om 1-åringen ble tatt livet av, hvorfor skulle da jordmoren vitnet?

 

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser det nå når jeg sliter meg gjennom saken fra Larvik sorenskriveri. Frank Marton,du  har helt rett tror jeg. Da fikk hun nok et barn rundt 1888 også.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.