Gå til innhold
Arkivverket

Nils Larsen Kyllesdal fra Uvdal.


Tom Linde
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

For ordens skyld legger jeg inn denne tråden, for her er det litt flere opplysninger om Nils - blant annet at han var gift første gang med Astrid Halvorsdatter, og at han også står med Fønstelien i bygdeboka. 

 

Her er trolovelsen mellom Nils og Astrid i 1767:

Buskerud fylke, Rollag, Veggli, Nore, Uvdal, Dagali i Rollag, Ministerialbok nr. I 3 (1743-1778), Viede 1767, Side 228
https://media.digitalarkivet.no/view/8554/231

Trolovelse - vielse 1767.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det at Nils Larsen var soldat i herr kaptein Lunds kompani, og at han hadde Lunds interimstillatelse til å inngå ekteskap med Astrid Halvorsdatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AV/RA-EA-5419: Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, 2. Opplandske nasjonale infanteriregiment, Numedalske kp. (Oberstløytnant Krabbe), Hovedlegdsrulle, ungt mannskap, 1767

Akershus, Buskerud, Oppland fylke, Militærrulle nr. 507 (1766-1767), Dokumentside, Side 618
https://media.digitalarkivet.no/view/51364/618

 

 

 

Nils Larsen militære ruller.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg ser i den militære rullen at Steen Biørnsen og Niels Larsen begge er nevnt på Fønstelien nordre. Steen Biørnsen er også nevnt i trolovelsen mellom Nils og Astrid. 

 

Steen Biørnsen står som Lien i trolovelsen i 1764 - høyre side, øverst:

https://media.digitalarkivet.no/view/8554/200

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dine tre siste innlegg. Meget bra informasjon. Stein Bjørnsen er nevnt i et av dine innlegg. Han er også med i min anetavle og om han har jeg alle opplysninger. 

 

Mvh

Tom Linde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nore - Uvdal i forn og nye. D. 2 B. 4 : Gards- og ættesoge for Uvdal Frå Harang til Haugen står det følgende under Fønstelien, Søre:

 

"Den nye eigaren Nils Larsson kjem til gards.

 

Fam. 5741, stifta 25.03.1767.

Nils Larsson Lilleåsen, dpt. 02.09.1741 - jf. januar 1793 

Astrid Halvorsdotter Grekvar, dpt. 02.10.1744 - jf. mars 1782".

Jf. = jordfestet

 

Her er dåpen til Nils - høyre side, nest øverst:

https://media.digitalarkivet.no/view/8553/168

 

I den samme bygdeboka finner jeg følgende under gården Grekvar, nordre:

 

Nils Lilleåsen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nore - Uvdal i forn og nye. D. 2 B. 4 : Gards- og ættesoge for Uvdal Frå Harang til Haugen

Lille-Åsen

 

 

Lars Halvorsen Lille-Åsen .jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra bygdebøkene leser jeg at Nils Larsen var sønn av Lars Halvorsen Lille-Åsen og Ingeborg Nilsdatter. Du ser at han står som gift med Astrid Halvorsdatter og Liv Tollaksdatter. Faren Lars Halvorsen ble jordfestet 28.01.1753 og moren Ingeborg Nilsdatter ble jordfestet i desember 1783. 

 

Når jeg går tilbake til tråden din om Brynjul Nilsen, ser jeg Nils Larsen og Astrid Halvorsdatter hadde datteren Ingeborg til dåpen i 1770. Ingeborg kan være oppkalt etter farmor Ingeborg Nilsdatter.... 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.