Gå til innhold
Arkivverket

Utvandring: Hvem var Kari "Carrie" (Johanna ?) Ruthven, f. ca. 1830 i Norge, Kyrkhus i Årdal, Hjelmeland og Lee county, Illinois.


bjarne1953@gmail.com
 Del

Recommended Posts

Vigleik Olson Bleie, dp. 1813 på Espe i Ullensvang, Hordaland, d. 12.06.1868 i Lee County, Illinois. Vigleik bodde 1855 på Kyrkhus sammen med 1. ekt. Guri Olsdtr. Rogdo, f. 1819 i Ullensvang. Guri d. 09.03.1858 på Kyrkhus. Før 1861, enten i Norge eller i Illinois, USA (?) ble Vigleik gm. II - Kari "Carrie" (Johanna?) Ruthven, f. ca. 1830 i Norge.

Vigleik og Kari fikk 2 barn i Lee county, Illinois: Johan "John W. Olson" Bly, f. 24.06.1861, d. 1923 i Sør-Dakota og Marie "Mary Gurina " Olson Bly, f. 07.01.1865 i Lee county, d. 13.06.1920 i Graettinger, Palo Alto county, Iowa. I 1880 bodde Carrie Oleson, f. 1830 i Norge, enke, i Clear Lake twp., Hamilton county, Iowa, hos sin sønn John W. Olson. Ytterligere opplysninger ukjent.

Det synes ikke å være noen dokumentasjon for familiens utreise fra Hjelmeland (fra Stavanger ?). Det er de 2 barnas fødsel i Lee som bekrefter at Vigleik og Kari må har utvandret før juni 1861 og øvrige barns (1. ekt) vigsel og tilstedeværelse i Illinois.

Har noen av leserne tips om hvem Kari var og kjenner hennes videre opphold i USA?

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

For ordens skyld og følge et slektstre på Ancestry.com. Dette kan være Carrie og to barn i 1880 FT?

 

1880 United States Federal Census

NameCarrie Oleson

Age50

Birth DateAbt 1830

BirthplaceNorway

Home in 1880Clear Lake, Hamilton, Iowa, USA

Dwelling Number107

RaceWhite

GenderFemale

Relation to Head of HouseSelf (Head)

Marital StatusWidowed

Father's BirthplaceNorway

Mother's BirthplaceNorway

OccupationHousekeeper

Cannot WriteY

NeighborsView others on page

Household members

NameAge

Carrie Oleson50

John W. Oleson18

Mary G Oleson15

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MD2N-SXR

 

 

 

 

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

FAG

 

Kari Johannas “Carrie” Ruthven Oleson 

BIRTH

1830

Norway

DEATH

unknown

BURIAL

Burial Details Unknown. Specifically: Kari is believed to be buried in First Lutheran Church Cemetery in Lee County Illinois, but to date unable to verify the location of burial.

MEMORIAL ID

215225311 · View Source

 

"Kari was born in Norway. Before 1861, she married Vigleik Oleson Bleie. The couple had two children. Kari emigrated with Vigleik, six children from his first marriage to the United States. The couple had two children."

 

Er dette riktig? Jeg finner ingen ekteskap for Vigliek fra 1858 til 1864 på Ancestry.com. Jeg søkte Ullensvang, Hordaland. Mange bryllup (ca 1300) men ingen Vigleik? Ikke hell i Rogaland heller.Hvilket sogn er sannsynlig?

 

 

 

https://www.findagrave.com/memorial/215225311/kari-johannas-oleson

 

 

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Gurine Olsen

in the U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

NameMarie Gurine Olsen

Baptism Age0

Record TypeBaptism

Birth Date7 Jan 1865

Baptism Date2 May 1865

Baptism PlaceLee, Illinois, USA

FatherWesleik Olsen

MotherKari Johans

Church NameNorwegian Lutheran Church

Church LocationLee, Illinois

 

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/2376902:60722

 

Screenshot20240706at.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for dine innspill Hagelee. 

Tror nok vi således kan slå fast at Kari var Kari Johannes-/ eller Johansdatter

Denne utskriften fra nekrologen forteller vel at Vigleik og Kari ble gift i Norge. Forøvrig ingen info fra nekrologen som gir spor til Karis opphav.

 

Gunnhild died in 1858 and Vigleik married Kari Ruthven. Vigleik and Kari immigrated to America in 1861. The couple first travelled to Quebec, Canada and then sailed down the Lawrence River and through the Great Lakes to Chicago.

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Sliter veldig med å finne en vielse mellom Vigleik og Kari i Norge i perioden 1858 - 1861.

 

Jeg finner derimot en Kari Johannesdatter som emigrerer fra Hjelmeland i 1858. Hun er da 28 år, dvs. født i 1830:

 

Kari Johannesdtr - Passprotokoll for Ryfylke fogderi 1811-1859 - Digitalarkivet

 

Dette er en god kandidat for vår Kari. Jeg tror sjansen bør holdes åpen for at paret giftet seg i Amerika selv om OBIT hevder de giftet seg i Norge.

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten rettelse: Det er passet som er utskrevet i 1858, så da er spørsmålet når hun faktisk emigrerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk  for innspill Frank M. Pedersen.

Jeg syntes Kari Johannesdtr. f. 02.02.1829 i Døvik, Fister, Hjelmeland, hørtes svært interessant ut.

Men, da jeg søkte i FindAGrave fant jeg ei "Carrie Quam Oneson, grvl. v/Saint John`s Lutheran Cemetery i Palo Alto co, Iowa, med samme f. dato.

Det viste seg at dette var Carrie fra Døvik, g.m. Peter Oneson (Aanenson) fra Svinelid u/Egland i Årdal, f. 1832. Begge hadde utvandret i 1858 fra Hjelmeland, og g. i LaSalle county, Illinois allerede ankomståret. Familien til Kari flyttet fra Døvik til Kvam i Strand omkring 1830. (så i dette tilfellet fikk Kari pass i 1858 og utv. samme året.

Så, fant en ny familie i min samling over utvandrere fra Hjelmeland, men dette var altså ikke "Min" Kari Johannesdatter, med kortvarig opphold på Kyrkhus.

Jeg tror nå at navnet Ruthven ikke har noen forankring til Norge. Kari,s datter ble etter hvert bosatt i Palo Alto county i Iowa, og det er nettopp her vi finne Ruthven i Iowa. Det er altså mulig at Kari ble boende her etter 1880, så tror at det kanskje må letes i dette området ?

Hilsen Bjarne Jørmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.