Gå til innhold
Arkivverket

Kyrkjeboka åpen til langt utpå åtti-talet


Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Det er ikke mykje beredskap hos dykk i DA og Digitalarkivet !

 

Fleire kyrkjebøker (frå eit preste-gjeld) er Åpen til langt utpå 1980 talet.

 

Fleire enn ein person Arkivverket har fått melding om dette for ca 8 timar sidan. 
Likevel er Kyrkjebokji enno åpen !

——-

Noko trist for meg, då eg diverre ikkje har nokon personar på denne staden i mi slekt.

 

EG har IKKJE noko imot at Kyrkjebokji er åpen, så hold den åpen så lenge ein vil for meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Jon Sværen skrev:

Det er ikke mykje beredskap hos dykk i DA og Digitalarkivet !

 

Fleire kyrkjebøker (frå eit preste-gjeld) er Åpen til langt utpå 1980 talet.

 

Fleire enn ein person Arkivverket har fått melding om dette for ca 8 timar sidan. 
Likevel er Kyrkjebokji enno åpen !

 

Først og fremst: Tusen takk for melding. Vi har korrigert avviket.

 

Når det gjelder Arkivverkets beredskap, så er det altså ferietid, og de av oss som til enhver tid har ferie, følger vanligvis ikke med på forum, e-post eller andre kommunikasjonskanaler. Vil man varsle noe, er det dermed desto viktigere å kontakte Arkivverket og ikke den enkelte ansatte. Kontakter man Arkivverket, vil henvendelsen havne på bordet til noen som er i arbeid. Dette gjelder i prinsippet alltid; enkeltpersoner kan være syke eller være fraværende av andre grunner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innfo, Kristian !

 

Men å finna den rette måten å ta kontakt m/ Arkivverket er nok ikkje så einkelt. 
For det er ei kyrkjebok utanom Eid, SF, som også burde ha vore gjort noko med.

Men som ein mann i Fasabokji sa tidligare i dag, verda går ikkje under dersom ein ventar til mandag !

 

Så dersom du ikkje har sendt ein E-post-adr til meg, så sender eg ein slik melding (som laurdag) til deg, om kva som enno er åpent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jon Sværen skrev:

Takk for innfo, Kristian !

 

Men å finna den rette måten å ta kontakt m/ Arkivverket er nok ikkje så einkelt. 
For det er ei kyrkjebok utanom Eid, SF, som også burde ha vore gjort noko med.

 

Men som ein mann i Fasabokji sa tidligare i dag, verda går ikkje under dersom ein ventar til mandag !

 

Så dersom du ikkje har sendt ein E-post-adr til meg, så sender eg ein slik melding (som laurdag) til deg, om kva som enno er åpent.

 

Du skal ikke kontakte ansatte direkte, du skal alltid bruke henvendelsesskjema som du finner her. 

https://www.arkivverket.no/om-oss/kontakt-oss

 

Da kommer henvendelsen din til noen som kan se på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renathe og Dag !

 

Dette vart komplisert for meg. Er ikkje noko data-mann. Og lenkene viser: Kva kan Arkivverket hjelpa meg med ?

Det er jo eg som skal «hjelpa» Arkivverket, trudde EG.

 

St. Svithun i Rogaland er også no lukka og låst, så då er mi «oppgåve» løyst.

———

Så får vi ALLE håpa at EG  hugsar å ikkje kontakta den einkelte som er i Arkivverket ! Kun Arkivverket sjølv !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jon Sværen skrev:

Renathe og Dag !

 

Dette vart komplisert for meg. Er ikkje noko data-mann. Og lenkene viser: Kva kan Arkivverket hjelpa meg med ?

Det er jo eg som skal «hjelpa» Arkivverket, trudde EG.

 

St. Svithun i Rogaland er også no lukka og låst, så då er mi «oppgåve» løyst.

———

Så får vi ALLE håpa at EG  hugsar å ikkje kontakta den einkelte som er i Arkivverket ! Kun Arkivverket sjølv !

Da prøver du dette skjemaet https://www.arkivverket.no/tjenester/kontakt-digitalarkivet#!/form/0

Det er veldig enkelt og greit og vil gå direkte til de som jobber med Digitalarkivet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes skrev:

Du skal ikke kontakte ansatte direkte, du skal alltid bruke henvendelsesskjema som du finner her. 

https://www.arkivverket.no/om-oss/kontakt-oss

 

Da kommer henvendelsen din til noen som kan se på dette. 

Jon har eit poeng ... - det er ingen lenkjer her som ser ut til å passe.

 

For å finne skjemaet, måtte han gjette på at han skulle klikke på "Kontaktinformasjon for deg som privatperson".

Denne lenkja gjeld i hovudsak personlege saker om fødsel, skifte, køyrety, reindrift  m.m. Men komen dit, så måtte han gjette

at mellom desse personlege sakene  er "Andre henvendelser" rett stad...

 

Kva med ei "melding om mogelege feil i digitalarkivet" på den kontakt oss-sida ?   - eller noko sånt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Jon har eit poeng ... - det er ingen lenkjer her som ser ut til å passe.

 

For å finne skjemaet, måtte han gjette på at han skulle klikke på "Kontaktinformasjon for deg som privatperson".

Denne lenkja gjeld i hovudsak personlege saker om fødsel, skifte, køyrety, reindrift  m.m. Men komen dit, så måtte han gjette

at mellom desse personlege sakene  er "Andre henvendelser" rett stad...

 

Kva med ei "melding om mogelege feil i digitalarkivet" på den kontakt oss-sida ?   - eller noko sånt.

Ja, eg hadde eit poeng, men ikkje no lenger, Ivar !

 

Renathe sitt innlegg for  ca 1 time sidan, har eg prøvt på Teknisk feil. Om det er rett, tja …

 

Kanskje Arkivverket bør ha ei ekstra linje: Melding om mogelige feil i DA … 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 8.7.2024 den 11.59, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Jon har eit poeng ... - det er ingen lenkjer her som ser ut til å passe.

 

For å finne skjemaet, måtte han gjette på at han skulle klikke på "Kontaktinformasjon for deg som privatperson".

Denne lenkja gjeld i hovudsak personlege saker om fødsel, skifte, køyrety, reindrift  m.m. Men komen dit, så måtte han gjette

at mellom desse personlege sakene  er "Andre henvendelser" rett stad...

 

Kva med ei "melding om mogelege feil i digitalarkivet" på den kontakt oss-sida ?   - eller noko sånt.

 

Men heller ikkje dette skjemaet er det same som skjemaet "kontakt Digitalarkivet" som @Renathe-Johanne Wågeneslenka til sist. Og eg greier ikkje på nokon måte å komme fram til dette skjemaet via den fyrste lenka. Kvifor er dette skjemaet "hemmeleg"?

 

@Jon Sværenhar sett søkjelys på eit problem. Tidlegare var det vanleg at ein kunne ringe eller sende epost, medan ein i dag gjerne må klikke seg gjennom den eine menyen etter den andre før ein finn rett skjema eller (om ein er heldig) rett kontaktadresse. Og er ein ekstra uheldig endar forsøk på å fylle ut og sende inn skjemaet opp med "teknisk feil". (Eg har ikkje testa dette). Tilsvarande dersom ein prøver å ringe må ein ofte forbi ein telefonsvarar og eit sentralbord som nektar å gje ein direktenummeret til f.eks. den lokale postmannen. For bedrifta eller institusjonen blir kundebehandlinga meir effektiv, medan det for folk flest kan opplevast som at det er blitt både vanskelegare og ikkje minst tidkrevjande å komme i kontakt med dei ein skal.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hadde jeg sett den feilen Jon Sværen nevnte og ønsket å gi beskjed om det hadde jeg sikkert valgt å sende det her tiil  Spørsmål og meldinger om tekniske feil og metadatafeil i Digitalarkivet

 

For dette må da være en feil og denne må man vel forvente at leses av Digitalarkivet.

Endret av Anne Hildrum
feilskrift
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Men det er ikkje alle feil som skal opplysast om i ei open gruppe på nettet. Særleg når feilen inneber at klausulert materiale ligg fritt tilgjengeleg på nettet.

 

Men ein kunne kanskje melde frå i forumet for tekniske feil og metadatafeil om at ein har oppdaga ein slik feil, og be om at Arkivverket tek kontakt. Det ville kanskje vere like enkelt som å leite etter "rett" skjema. Brukernes eget forum er uansett feil stad dersom det er Arkivverket ein vil komme i kontakt med.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjemaet "Har du innloggingsproblemer på Digitalarkivet eller skal melde tekniske feil, kontakt oss" er ganske enkelt å finne egentlig og du kan finne det på 2 forskjellige måter. 

På Digitalarkivet nederst kan du se en tekst Kontakt oss. Klikk der og du kommer inn til en side med informasjon. 

image.jpeg

kontakt oss 2.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ er å gå på arkivverket.no

 

Gå via Våre tjenester og boksen Henvendelser vedrørende Digitalarkivet

Da vil du komme inn til flere valgmuligheter, blant annet det skjemaet som jeg lenket til 

kontakt oss 3.png

kontakt oss 4.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Når man er inne på en skannet side, så er det en dialogboks ved siden av søk. (Må være pålogget for å bruke) Åpner man denne får man opp Gi tilbake melding.
Dette må vel være korteste og enklest veien for å rapportere slike ting som dette temaet handler om?
Eller tar jeg feil?

mvh Ottar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2024 den 2.09, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Vil man varsle noe, er det dermed desto viktigere å kontakte Arkivverket og ikke den enkelte ansatte. Kontakter man Arkivverket, vil henvendelsen havne på bordet til noen som er i arbeid. Dette gjelder i prinsippet alltid; enkeltpersoner kan være syke eller være fraværende av andre grunner.

Dere burde lage en side med forklaringer hvor man sender hva, og gjerne med ett språk vi som ikke har professorgrad i Arkivverket / Digitalarkivet kan forstå. Nå er det en link her og en link der.

En annen ting:
Jeg snakker for meg selv når jeg sier at jeg på sidene her klarer å poste feil plass oftere enn når jeg poster riktig! Kristian flytter hver gang selv om det ikke er så ofte så skjer det. Ja, om jeg da ikke poster i det vanlige forum. Jeg finner det veldig "rotete" og forvirrende om hvor poste hva. Da kan vi tenke oss hvordan nyankomne føler det, og de blir noen ganger møtt med "kvasse" stemmer som sier, det skal ikke der, men der, uten noen videre forklaring, ja ikke alltid... men... nå og da.

Bare mine tanker, vi trenger ingen stor diskusjon på det.

Mvh
Mathias Beyer


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes skrev:

Skjemaet "Har du innloggingsproblemer på Digitalarkivet eller skal melde tekniske feil, kontakt oss" er ganske enkelt å finne egentlig og du kan finne det på 2 forskjellige måter. 

På Digitalarkivet nederst kan du se en tekst Kontakt oss. Klikk der og du kommer inn til en side med informasjon. 

image.jpeg

kontakt oss 2.jpg

 

11 timer siden, Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes skrev:

Alternativ er å gå på arkivverket.no

 

Gå via Våre tjenester og boksen Henvendelser vedrørende Digitalarkivet

Da vil du komme inn til flere valgmuligheter, blant annet det skjemaet som jeg lenket til 

kontakt oss 3.png

kontakt oss 4.jpg

 

Men skjemaet bør i tillegg kunne finnast via https://www.arkivverket.no/om-oss/kontakt-oss Ein kan ikkje forvente at brukarane skal leite i krikar og krokar for å finne rett skjema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 10.7.2024 den 13.18, Ottar Eliassen skrev:

Hei.
Når man er inne på en skannet side, så er det en dialogboks ved siden av søk. (Må være pålogget for å bruke) Åpner man denne får man opp Gi tilbake melding.
Dette må vel være korteste og enklest veien for å rapportere slike ting som dette temaet handler om?
Eller tar jeg feil?

mvh Ottar.

 

Får håpe det vil bli gitt svar på  om en melding her kommer til rett person og raskt nok til å få ‘lukket avviket’…. (Grøss…!)

 

En kan også skrive i feltet nedenfor hva saken gjelder.

 

IMG_6447.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva er konsekvensen av at det (ved en glipp) blir publisert materiale som publikum egentlig ikke skulle ha tilgang til?

 

Jeg spør, fordi jeg er sterkt uenig i at et slikt varsel fra en våken person i publikum skal møtes på samme måte som en henvendelse om hvor bestefar ble konfirmert…?!  Ved henvendelser om innsyn må en jo også påregne saksbehandlingstid. Å varsle om ulovlighet må da ha høyere prioritet?

 

K a n Digitalarkivets oppdrag om tilgjengeliggjøring av arkiver for allmennheten stå i fare for å bli innskrenket ved slike brudd på reglene om klausulering? 

 

 

 

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Fjernet sint ytring…
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2024 den 11.59, Anne-Lise Hansen skrev:

Hva er konsekvensen av at det (ved en glipp) blir publisert materiale som publikum egentlig ikke skulle ha tilgang til?

 

Jeg spør, fordi jeg er sterkt uenig i at et slikt varsel fra en våken person i publikum skal møtes på samme måte som en henvendelse om hvor bestefar ble konfirmert…?!  Ved henvendelser om innsyn må en jo også påregne saksbehandlingstid. Å varsle om ulovlighet må da ha høyere prioritet?

 

K a n Digitalarkivets oppdrag om tilgjengeliggjøring av arkiver for allmennheten stå i fare for å bli innskrenket ved slike brudd på reglene om klausulering? 

 

 

 

 

 

Et varsel om noe som ligger åpent vil ikke bli behandlet på samme måte som et slektsrelatert spørsmål. Det vil også bli behandlet raskere enn innsyn.

Men varsling som gjøres via debattforum og i Facebook grupper (som i dette tilfellet) kan man ikke forvente vil bli oppdaget raskt.

Det er kun enkelte ansatte som overvåket debattforum, og slektsforskningsgrupper på Facebook overvåker vi ikke. 

Derimot henvendelser direkte til Arkivverket vil automatisk bli fanget opp av ansatte på jobb. Men vi jobber ikke i helger. Utgangspunktet for dette varselet ble gjort i en helg, via debattforum til en person på ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du sier slike henvendelser vil bli behandlet raskere, men dersom det er mange henvendelser til Digitalarkivet via skjemaer, vil vel henvendelsene tas etter tur? (Tidspunkt for mottatt.) Hvordan får dere (som er på jobb) skjelnet mellom henvendelsene og kan oppdage hastesaker dersom henvendelsene er mange?

 

Jeg har hatt pc (og etterhvert nettbrett og smarttelefon) i 34 år og regner meg for å være rask til å forstå ny teknologi. Jeg har også tidligere meldt fra om klausulert materiale, som ved en feil har blitt liggende åpent. Så selv om jeg regner meg selv for å være ‘oppegående’ datateknisk, hadde jeg nok forkastet dette treffet som mulig kontaktmåte: https://www.arkivverket.no/om-oss/kontakt-oss 

 

Publikum har vært og er fremdeles en viktig ressurs i utviklingen av Digitalarkivet fra 1998 og vi har, etter mitt syn, alltid blitt møtt med respekt og høflighet av dere i Digitalarkivet. Det som skjer nå, gir en følelse av at vi skal holdes ‘på armlengdes avstand’ og gjør meg både irritert og trist. 

 

[Og…, siden det er meg du siterer for å svare… JEG er ikke (og kommer heller ikke til å bli) medlem av Facebook, så det punktet om Facebookgrupper burde ha vært adressert til noen andre enn meg..]

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å komme med noen oppklaringer her, da mye av diskusjonen har utspring i mitt innlegg 7. juli.

 

Utgangspunktet i dette tilfellet var at varselet ble levert som ei statusoppdatering på min brukerprofil her i forumet. Det var ingen god løsning, både fordi jeg hadde (og fremdeles har) ferie og ikke hadde intensjoner om å følge forumet kontinuerlig, og fordi slike statusoppdateringer kan leses av alle. Da åpningsinnlegget i denne tråden etterlyste beredskap i Arkivverket, syntes jeg at det var på plass med ei generell oppfordring om ikke å varsle den enkelte ansatte, men å varsle Arkivverket.

 

Det er normalt sett greit og effektivt å bruke forumet til varsling, så sant ikke varselet inkluderer informasjon / detaljer som ikke burde ligge åpent for enhver. Det er vanligvis en håndfull ansatte i Arkivverket som følger den delen av forumet som heter "Spør Arkivverket" fra dag til dag, og dermed er varsling i forumet et varsel til Arkivverket og ikke til en enkelt ansatt.

 

Nå var vi likevel i kjernen av sommerferien, hvor Arkivverket bare har noen få ansatte på jobb. I lys av dette, og i lys av at det aktuelle varselet med fordel ikke burde være åpent for enhver, anbefalte jeg å bruke Arkivverkets kontaktskjema.

 

Ved å bruke Arkivverkets kontaktskjema kan man være helt sikker på at et varsel blir lest av Arkivverkets førstelinjetjeneste i løpet av kort tid, riktignok kun innenfor arbeidstid. Førstelinja besvarer standardhenvendelser selv, mens andre henvendelser blir fordelt til saksbehandlere. Det vil ganske riktig være en saksbehandlingskø, men formodentlig vil førstelinja forstå alvoret i et varsel og sørge for at en ansatt med den nødvendige kompetansen blir koblet på umiddelbart.

 

Arkivverkets kontaktskjema skal altså være et trygt valg; varsel til en enkelt ansatt kan ofte nå fram raskere, men det er også en risiko for at varselet ikke blir sett på ei stund, dersom den ansatte har ferie eller annet fravær, er satt til å arbeide med andre oppgaver, osv.

 

Når alt dette er sagt, så viser diskusjonen i denne tråden at Arkivverket har potensiale for tydeligere kommunikasjon når det kommer til hvordan publikum kan varsle. Men det blir vi nødt til å komme tilbake til etter ferien. Det vil inkludere arbeid med nettsidene, og jeg vil ikke forskuttere en intern diskusjon i Arkivverket.

  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Som jeg spurte om i mitt innlegg, og Anne-Lise Hansen la ut bilde av, så melder man direkte fra den skannede siden. 
Da blir er vel dette kun synlig for Arkivverket/Digital arkivets sine ansatte?
Er dette en rett måte?

mvh Ottar.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uansett av den oppfatningen av at noe av det materialet som holdes sperret på åpent nett, dreier seg om misforstått personvern. Faktum er jo at man i digitalarkivet på noen områder har valgt å legge seg på en strengere linje enn det loven krever, noe jeg mistenker har med juridiske spørsmål å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er vel også fordi Norge må ta omsyn til nye EU-reglar om styrking av personvernet. Det er mykje som tilsynelatande kunne ha vore ope, men eg reknar med at Arkivverket har ein god dialog med Datatilsynet og at vurderingane er gjennomtenkte. Det er dessutan bra å vere føre var, er ein etter snar kan skaden allereie vere skjedd.

 

Det som undrar meg litt er at Nasjonalbiblioteket kan halde mykje av den same informasjonen fritt tilgjengeleg. Men dersom ein stiller spørsmål ved dette vil nok også dei måtte sperre meir av materialet som ligg der.

 

Elles er vel dette ein diskusjon som ligg litt utanfor temaet i denne tråden.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.