Gå til innhold
Arkivverket

Ola Høljeson/Ole Helgesen født ca 1647 i Flesberg, død i Lardal i 1717. Faren var Hølje Olson/Helge Olufsen Bakli, men bygdebøkene for Flesberg og Lardal har hver sin mor,

Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Flesberg-boka : bustad og ætt. B. 3, sier nede på side 459 "Etter namna å dømme var Bergit Tørjersdotter mor til dessen borna."

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011021108084?page=461

Lardal bygdebok. 2 : Gårdshistorie for Svarstad kirkesogn, sier oppe på side 596 "morens navn var visstnok Guri Sjursd."

https://www.nb.no/items/86c38bc870ca55fff3be021fae64d62e?page=611

Hva er riktig? Hvilken bygdebokforfatter hadde den beste kilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Guri Siulsd. begraves i Flesberg 1715

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001056454

Flesberg-boka (utgitt 1992) har henne oppe på side 461: "Ei Guri Sjurdsdotter Bakli dø i 1715.
72 år gammal. Det har ikkje lykkas å finne ut håkken ho var. Kanskje kan det
vera snakk om vermor hans Tore. mor til Gjertrud Torsteinsdotter. I så fall ligg
det fyri ein liten feil med namnet."

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011021108084?page=463

Jeg antar at forfatteren av Lardal bygdebok (utgitt 1973) har søkt i kirkebøkene for Flesberg og feilaktig antatt at Guri var mor til Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

En helg ved begynnelsen av fellesferien er vel ikke det beste tidspunktet å poste spørsmål i forumet, Ove Gunnar? Svært mange er da opptatt med helt andre ting enn å fordype seg i for lengst avdøde mennesker slik at sjansen for å få svar bli tilsvarende mindre.

I dette tilfellet er svaret at vi ikke med sikkerhet vet hem som var mor til Ola Høljesson og søsknene hans. Det vi positivt vet er at faren Hølje Olsson senest i 1663 var gift med Bergit Torgersdtr. Flesbergboka gjetter på at hun var mor til alle de fire kjente barna hans, noe jeg finner rimelig, men siden vi mangler skifte etter henne kan vi ikke være helt sikker. Heller ikke da Hølje selv skiftet med barna sine i 1691 sies det noe om hvem moren deres var.

Selv slekter jeg fra sønnen Torger som utfra fornavnet å dømme bør antas å være hennes sønn. Han synes å ha vært det barnet som ble først gift (o. 1670). Hvis det også betyr at han var eldst, må alle barna antas å være hennes.

Lardal bygdeboks versjon om at moren skulle ha hett Guri Sjursdtr. kan du trygt avskrive som uten rot i virkeligheten. Synderen her er nok det eldre bygdebokverket «Flesberg fraa dei eldste tidir til no» der Tov Flatin i bind 3 fra 1932 skriver på side 83: Flesberg : frå dei eldste tidir til no. 3 (nb.no)

Sitat

Frå 1657 til utimot slutten av 1670-åra heiter brukaren Helge Olufsen, døydde 1692, 75 år gl. Han var timmermann og hadde m.a. bygt husa i Berge, Flesberg; men dei brann 1702. Truleg har han bygt stogo i Nedre Baklid med. Ei tid åtte og bruka han Sønåsen, Dusterud og Rust au. Kona hans heitte visst Gurid Sjursdotter, døyde 1716, 72 år gl.

Dette var altså tilgjengelig da Lardal bygdebok ble skrevet og er nok dens kilde.

Heller ikke jeg vet ikke hvem Guri var. Bergit Torgersdtr. levde i 1668, men var død innen 1672 da Hølje var gift igjen med Live Høljesdtr. Vi vet ikke hvor lenge hun levde. Det er derfor i det minste teoretisk mulig at Guri kan ha vært nok ei kona. Flesbergbokas antydning om at Guri kan ha vært mor til Høljes svigerdatter Gjertrud Torsteinsdtr. Linteigen som har fått farsnavnet forvrengt fra Nilsdtr. til Sjursdtr. har jeg mindre tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Dag for ditt svar.

Jeg slo meg til ro med hvorfor Lardal bygdebok hadde en annen mor enn Flseberg bygdebok da jeg fant at en Guri Sjursdtr. Bakli var begravet i Flesberg, men jeg bommet på hvem som hadde antatt feil opprinnelig. Beskrivelsen " var visstnok " antyder vel også at utsagnet er usikkert.

At det knytter seg usikkerhet til om Bergit Torgersdtr. var barnas mor har også jeg notert meg.

Fortsatt god sommer mvh Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider