Gå til innhold
Arkivverket

Levanger (Frol) tyding av dåpsdato 1792

Reidar Strømsøe
 Del

Recommended Posts

Vel, dåpen er en Lørdag. Og det er etter 3de søndag i advent, og før 4de. Såsant presten fører kronologisk. Dét kan det se ut som om han ikke gjør. I og med at dåpen øverst side 51 Feria 2da Nat. Xti [2. juledag, en onsdag] er før dåpen Dom: 4ta Advent: [4. sønd. i advent]. Sistnevnte var 23 des. i 1792. Da er det ikke så mange lørdager å velge mellom: 15de, [lørd. før 3. sønd. i adv.] – 22de, [før 4. sønd.] og 29de [før sønd. i romjulen.]

Jeg holder en knapp på 15de.

Såfremt jeg har klart å holde tungen rett i munnen her, hvilket det er ingen garanti for . . . 😉

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Vel, dåpen er en Lørdag. Og det er etter 3de søndag i advent, og før 4de. Såsant presten fører kronologisk. Dét kan det se ut som om han ikke gjør. I og med at dåpen øverst side 51 Feria 2da Nat. Xti [2. juledag, en onsdag] er før dåpen Dom: 4ta Advent: [4. sønd. i advent]. Sistnevnte var 23 des. i 1792. Da er det ikke så mange lørdager å velge mellom: 15de, [lørd. før 3. sønd. i adv.] – 22de, [før 4. sønd.] og 29de [før sønd. i romjulen.]

Jeg holder en knapp på 15de.

Såfremt jeg har klart å holde tungen rett i munnen her, hvilket det er ingen garanti for . . . 😉

Mvh

Ser, etter nærmere studie og etter dine betraktninger at det er en lørdag og rimelig gjetting blir som du antyder 15. Takk for hjelpen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.