Gå til innhold
Arkivverket

Vielse av nyere dato

Sissel Fornes
 Del

Recommended Posts

Hei! I forbindelse med en artikkel jeg skriver, forsøker jeg å finne ut når to personer giftet seg. Jeg har fullt navn, fødselsdato og dødsdato på begge, men får ingen treff. Ekteskap ble antakelig inngått en gang mellom 1995 og 2007. Jeg får ingen treff på noen av personene? Begge er født på 1930-tallet. Er dette for nye data? Hvor kan jeg i så fall finne svar, tro? 

På forhånd takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sissel Fornes skrev:

Hei! I forbindelse med en artikkel jeg skriver, forsøker jeg å finne ut når to personer giftet seg. Jeg har fullt navn, fødselsdato og dødsdato på begge, men får ingen treff. Ekteskap ble antakelig inngått en gang mellom 1995 og 2007. Jeg får ingen treff på noen av personene? Begge er født på 1930-tallet. Er dette for nye data? Hvor kan jeg i så fall finne svar, tro? 

På forhånd takk for hjelpen! 

Hei

Dette er for nye data til at det kan ligge åpent på Digitalarkivet. Jeg ville prøvd Nasjonalbiblioteket og søke på navnene i avisene der. Kanskje har de satt inn annonsering av vielsen eller et brudebilde etterpå. https://www.nb.no/search?mediatype=aviser

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit tips ved søk i digitale aviser er å bruke nærheitssøk. F.eks vil frasen "Ola Nordmann"~1 finne Ola Nordmann, men også Ola Per Nordmann. Aukar du talet får du treff også der det er fleire ord/teikn mellom orda du søkjer. F.eks. vil "Ola Nordmann Kari"~3 gje treff på Ola Nordmann, Bjørnestad og Kari Galterud.

Om du ikkje skulle finne noko i digitale aviser kan du som siste utveg evt. be Arkivverket gjere oppslag:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Når du bruker nb.no, kan det også være lurt å filtrere på tidsperiode og geografi (hvis du vet hvor de giftet seg).

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider