Gå til innhold
Arkivverket

Signatur og lakksegl

Tor Steen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne en kobling mellom signatur på brev og lakksegl på baksiden. 

Har noen en ide om hvem dette kan være ?

575310398_Skann_20240704(6).thumb.jpg.aac2fc846c7dc74433129be5ad22576b.jpg70302714_Skann_20240704(5).jpg.8901cf7cc1db6af6b5ff4c493df42e53.jpg1572569473_Christiania_15.7_1853.brevside.80prosent.thumb.jpg.48d55904bcb26b24e9321b5d40d546cf.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Slettes

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et brev fra Sportelkasserer Peckel til byfogden i Larvik.

???

Sportel-Cassereren

For modtagelsen af

de med hr Byefogdens

Skrivelse af ??de den-

nes fulgte 30 spdr som

Gebyhret for den un-

der 23de Marts 1852 ud-

stædte bestalling som

Adjunkt ved Laurvigs

Middel- og Realsko-

le, M. K. Album, medde-

les herved min Til-

staaelse.

Peckel.

Til

Byefogden

i Laurvig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden for et informativt svar ! Jeg hadde klart å lese deler av brevet og hadde prøvd mange bokstavkombinasjoner for å finne et navn, men Peckel?, det kom jeg aldri frem til.

Nå som jeg vet navnet blir det kanskje "enklere" å finne hva lakkseglet står for..

Helt fantastisk hyggelig å få så god hjelp !!

God Sommer !

Mange hilsener

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
49 minutter siden, Tor Steen skrev:

Nå som jeg vet navnet blir det kanskje "enklere" å finne hva lakkseglet står for.

Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på dette, men jeg fant navnet Peckel flere steder i
boken "Heraldisk nøkkel" av Herman L Løvenskiold, fra 1978.

Bl.a. på side 138, under Fig. 171, Skråbjelke, venstre.  Det stemmer jo bra med lakkseglet.

På side 183, som har overskriften "Skjoldet har hjelm", finner vi deloverskriften "Figurer på hjelmen".  Nå er det bare å bla seg frem til "Fugl", på side 193.  Der finner vi navnet Peckel under "Fugl, 1 med blomst i nebbet (1 flyveferdig)".

Men det er vanskelig å se om fuglen på lakkseglet har en blomst i nebbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg funnet er at Peckel sitt fulle navn er :

Frantz Peckel Møller (født 11. mars 1834 i Christiania, død 22. november 1901 i København) var en kjemiker og farmasøyt.

Han var sønn av apoteker Peter Møller (1793–1869) og Christiane Sophie Peckel (1793–1877). Han var morbror til Severin Andreas Heyerdahl (1870-1940).

Etter examen artium arbeidet han en tid i farens apotek Svaneapoteket i Christiania fram til av avla farmasøytisk eksamen i 1857. Det var på denne tiden faren Peter Møller introduserte sine nye metoder for dampfremstilling av tran, og sønnen kjente godt til farens eksperimenter.

Han var eneeier og daglig leder av firmaet Peter Møller fra 1881, og hans innsats innenfor salg og markedsføring gjorde Møllers Tran kjent over hele verden.

At han arbeidet på Svaneapoteket tyder på at lakkseglet er derfra. Det ser ut på "mitt bilde" at en kan skimte 2 svaner på seglet.

Har prøvd å lete meg frem til et komplett segl, men har ingen "leteinnsikt" så jeg leter mest på måfå, men at Svaneapoteket har svaner i seglet er veldig sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er nok ikke riktig.  Den Peckel det her er snakk om er Ditlev Wilhelm Falkenberg Peckel (1788 - 1867), onkel til Frantz Peckel Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og jeg som trodde det var Peckel Møller. Der kan du se, jeg leter på måfå og trenger "letehjelp". 

Det passet så fint med Svaneapoteket, men da får jeg hva jeg kan finne om Ditlev.

Nok en gang, tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at signaturen ikke har forandret seg noe særlig på 11 år.

Ser at han var gift med Fredricia Kirstina Selmer, født 1794, men finner ingen barn.

Stemmer det ? Gi meg gjerne en referanse så kan jeg finne det selv.

Fint ikke noe på Digitalarkivet, har kikket litt på slekten Selmer, på Geni, men fant ingen.

Jeg lærer meg litt hver gang du svarer meg, men det går nok en tid før jeg blir bedre.

Har lånt "læreboken" i gotisk skrifttyding(Johannessen). Der er det mange lese eksempler, men "Peckel-skrift" fant jeg ikke der. 

Takk og takk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid morsomt å komme over en "ny" håndskrift, og Peckel sin var en liten utfordring.  

I alle år har jeg benyttet meg av plansjen over gotiske bokstaver som finnes på denne siden: https://slektskilder.blogspot.com/2009/04/gotisk-skrift.html. Denne plansjen finnes også på side 36 i boken "Våre røtter : håndbok i slektsgranskning", som kan leses her: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008111100036

De fleste av Peckels bokstaver kan finnes igjen på denne plansjen, men med noen av bokstavene hans er ikke plansjen til noen hjelp, for han har noen veldig spesielle a'er, o'er og g'er.

Jeg tror ikke Ditlev og kona hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tusen takk !

Da skal jeg bruke alt jeg kan lære meg på de referanser du viser til. Det blir spennende. Jeg klarer å lese "normal" gotisk skrift, men det å tyde ord ved å tolke bokstav for bokstav er en tålmodighetsprøve for meg. Jeg skal prøve !!!.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider