Gå til innhold
Arkivverket

Sorenskriver til Sunnhordaland Bendix Diurhuus (?-1697) sitt segl

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Er det noen som kjenner til om sorenskriver Bendix Diurhuus / Djurhuus / Dyrhuus sitt segl er avbildet eller beskrevet i noen kilder?

Jeg finner muligens en god original her, Skanna materiale: Danske Kanselli, Skapsaker, RA/EA-4061/G/L0013: Tillegg til skapsakene, 1689-1702, s. 79 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no), men det er ikke mulig å se hvordan den ser ut på pc'en og jeg har ikke mulighet til å besøke riksarkivet i Oslo der jeg går ut i fra at originaldokumentet befinner seg.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Johannessen skrev:

Tusen takk, men dette er seglet til hans sønn, Bendix Bendixen Diurhuus, og det jeg kan skimte av seglet til hans far er annerledes enn dette. Jeg lurer på om det er noen initialer på seglet til Bendix de, for selv om det er antatt at han er bror til Carsten Pederssøn Diurhuus, mistenker jeg at Carsten var hans far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk skal du ha @Grethe Flood, men mye av infoen om Bendix Diurhuus og hans kone Dorthe Pedersdatter Finde i den "Vestlandske slegt Sundt" er dessverre feil. Det har jeg oppdaget siden jeg Ifm med en artikkel går igjennom kildene jeg har samlet.

Endret av Cecilie Simon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert sorenskriverens navn som Bendix Kristensen Diurhuus (død 1679 Tysnes, Sunnhordland), men patronymikonet er kanskje usikkert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
7 timer siden, Per Nermo skrev:

Jeg har notert sorenskriverens navn som Bendix Kristensen Diurhuus

Tysnesboka 3, har (Kristenssøn?) som patronym på Bendix.  Det kan komme av at Bendix sin nesteldste? sønn het Christian. Eldste kjente sønn het Peder, og døde samtidig med faren. Men Christian skal i følge Andreas Faye (1802-1869) i "Bidrag til Holts prestehistorie...", være født samme dag som kong Christian V, dvs 5. april og oppkalt etter ham. I følge Faye var Christian Diurhuus født året 1677, hvilket jeg imidlertid er usikker på om er riktig da jeg har problemer med å få det til å stemme kronologisk.

Samtidig har bygdebokforfatteren av Tysnes bygdebøker gjennomgått "Om sagbruksreduksjonen ..." som jeg har linket til i startinnlegget, og der er Bendix sitt segl flere steder. Hvis det inneholder en C, er det natulig å tenke at Bendix sitt Patronym var Christen/Christian. Men da står sannsynligvis C for Carstenssøn. 

De fleste har patronymet til Bendix som Pederssøn, uten primærkilde oppgitt.

Christian hadde flere barn, som alle ser ut til å være oppkalt. I barnerekken finner vi bl.a Bendix Peder, Hans Christian og  Carsten Jørgen (Georg).

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden.

Jeg har også Bendix Diurhuus og Dorthea Finde. Jeg ser du skriver at det er en del feil ang. det paret.

Lenke til skiftet etter Bendix Diurhuus 31. jan. 1698 https://www.digitalarkivet.no/sk20081112630222

Jeg er ikke flink med skriften i skiftet. Men det jeg TROR står er:

Bendix og Dorthea hadde 3 sønner -Christian, Bendix og Hans Jørgen og 1 datter Cathrine? 

Jeg er usikker på "datteren" da det ser ut som hun arvet like mye som brødrene.

Christian og Bendix var vel begge myndige, 25 år eller mer.

Og siden Bendix døde i 1697 må de være født før 1672.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Berit Knudsen skrev:

Litt på siden.

Jeg har også Bendix Diurhuus og Dorthea Finde. Jeg ser du skriver at det er en del feil ang. det paret.

Lenke til skiftet etter Bendix Diurhuus 31. jan. 1698 https://www.digitalarkivet.no/sk20081112630222

Jeg er ikke flink med skriften i skiftet. Men det jeg TROR står er:

Bendix og Dorthea hadde 3 sønner -Christian, Bendix og Hans Jørgen og 1 datter Cathrine? 

Jeg er usikker på "datteren" da det ser ut som hun arvet like mye som brødrene.

Christian og Bendix var vel begge myndige, 25 år eller mer.

Og siden Bendix døde i 1697 må de være født før 1672.

Takk, jeg har også det skiftet. Cathrine var søsteren, og det er spesifisert at hun arvet en brorlodd ikke en søsterkodd som var vanlig. Jeg er usikker på om Bendix faktisk var myndig i 1697 av 2 grunner. Den første er at Faye har at Christian er født i 1677 (og altså ikke myndig i 1697). Han er notert før broren, hvilket vanligvis betyr at han er den eldste. Så står det at det ikke var noen myndige verger tilstede ved skiftet. Hvis Bendix faktisk var myndig, hvorfor var han ikke formynder for de yngre søsknene slik det var vanlig? Han var jo hjemme i Tysnes.

Men Peder har nok vært myndig da han døde i 1697. Han ble immatrikulert på universitetet i København allerede i 1687, og representerte faren i et skifte på Skånevik i 1695.

Cathrine døde i Bergen i 1726. Det var hennes 2 avdøde brødre Christian og Bendix sine barn som arvet henne, dermed må Hans Jørgen være død uten livsarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Slekten Angell så ble Mag. Christian Dyrhuus f. 15/4 1677. Pr. Holt, død 21/6 1720. Gift 2/9 1705 Bragernes med Margrethe Hansdt. Angell f. 4/10 1683, død 18/3 1721. De fikk 7 barn.

Elever ved Katedralskolen (Oslo) kattabiblioteket.no/media/Elever ved Katedralskolen 2 (1691-1799).pdf

Hans Jørgen Dyrhuus f. 1682 m.m., dimmiterte fra Katedralskolen 1699, og broren Christian Dyrhus dimmiterte fra Bergen katedralskole i 1695.

Tydeforumet https://forum.arkivverket.no/topic/344693-skifte-1698-etter-bendix-diurhuus-sunhordaland/#comment-2644412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ikke gikk å kopiere katedralskolen. Men den ligger på nettet.

Anders Langangen + 2 til : Elever ved Christiania katedralskole og privat dimmiterte elever fra Christiania 1691-1799.

"1699 Hans Jørgen Dyrhuus f. 1682, immatr. v/universitetet i København 1699. Hans bror Christian Dyhuus dim. fra

Bergen katedrealskole 1695".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian ble immatrikulert på Universitetet i København og dimittert fra Bergen i 1694, så sånn sett passer det med at han var født 1677. Men det forklarer allikevel ikke at broren Bendix i skiftet til faren er oppført som myndig. Bendix, som endte opp som sorenskriver til Jæren og Dalene etter sin svigerfar Mikkel Gundersen, finner jeg ikke immatrikulert i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

En Kristine (Kirsten) Diurhuus var gift med sorenskriver i Sunnfjord, Christian (Christen) Hansen Rue, som tidligere var i tjeneste hos lagmannen i Bergen, og døde i Maurstad, Davik, SF. Christian Rue hadde tidligere vært gift med Margrethe (Maren) Friis (Absalonsdatter) Beyer fra Innvik i Stryn (Nordfjord, SF).

På hvilken måte er denne Kristine (Kirsten) Diurhuus i familie med sorenskriver i Sunnhordland, Bendix Diurhuus (ca.1625 ? - 1697 Tysnes) ?

Er hun kanskje en datter av sorenskriver i Sunnhordland, Carsten Pedersen Diurhuus, som med sin hustru Abel Larsdatter Salholt ('Schultz' ?) skal ha fått barna

- Karen (?) (første hustru til Hans Andersson Findmann, bergensborger (fra 1678), handelsm./gj.giver i Sjøahola, Førde (1672)),

- Peder og

- Kirstine (Kirsten)

... (ev. også en Cathrine ?)

(Abel skal senere ha blitt gift med Christen Berthelsen Have (?), som ble neste sorenskriver i Sunnhordland, og senere fogd i Sunnfjord og rådmann i Bergen (ca.1681-1704)).

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert at Niels Christiansen Rue var søskenbarn til Carsten Pederssøn Diurhuus (RK, Norske registre, 1743-1744, kongebrev, s. 655a),

Niels Christiansen Rue sine foreldre var Christian Hansen Rue og Kirsti Diurhuus, så Kirsti må være Carstens faster og søster til hans far Hr Peder Carstensen og dermed være en Carstensdtr. (Personalhistorisk Tidsskrift 1881 1.rk. 2.bd).

Karen Diurhuus var helt sikkert i slekt med Bendix Diurhuus, i det hennes og Anders Hansen Findmanns datter Kirstine Malene hadde arv til gode etter sine foreldre i boet til Sal Bendix Diurhuus. Sannsynligvis var Karen og Bendix søsken.

Men jeg klarer ikke finne kilder som knytter disse Diurhuusparene sammen og som viser slektskapsforholdene, utover det jeg har notert her.

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 time siden, Cecilie Simon skrev:

Karen Diurhuus var helt sikkert i slekt med Bendix Diurhuus, idet hennes og Anders Hansen Findmanns datter Kirstine Malene hadde arv til gode etter sine foreldre i boet til Sal Bendix Diurhuus. Sannsynligvis var Karen og Bendix søsken.

Mange takk, Cecilie !

Carsten Pedersen Diurhuus sine barn med kona Abel Larsdatter (død 1715), 

Karen, Peder og Kirstine, ser ut til å være f. rundt 1648-1660 eller deromkring, mens

Bendix Diurhuus vel må være f. rundt 1625/1630, og dermed kanskje i et tidligere kull, altså med en annen mor ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
9 timer siden, Per Nermo skrev:

Karen, Peder og Kirstine, ser ut til å være f. rundt 1648-1660

@Per NermoEr Karen kildebelagt som datter av Carsten Pedersen Diurhuus, eller er det bare en antagelse?

Jeg har notert at Karen døde i 1675. Hun hadde 2 barn med Anders Findman et barn død som spedbarn og Kirstine Malene. Kirstine Malene var gift senest 1698 med Nils Mogensen Bleege Smed og bodde i Bergen. De hadde i 1718 barna Anna Kathrine (vel f. før 1700) g. smeden Jan Henrikssøn, Hans 17 år og Girche Dorothea 11 år.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Cecilie Simon skrev:

Er Karen kildebelagt som datter av Carsten Pedersen Diurhuus, eller er det bare en antagelse?

Jeg har nok dessverre bare annenhånds kilde til informasjonen om at sorenskriver i Sunnhordland, Carsten Pedersen Diurhuus (død ca.1654) skal være far til Karen, Peder og Kirstine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider