Gå til innhold
Arkivverket

Nattverd 1710 i Strøm kirke i Odalen - hvor gammel kan Anne Maria Buchholst ha vært?

Laila Sandbæk
 Del

Recommended Posts

Kirkeboka til Strøm i Odalen har mange, lange lister over "Comm." - folk som gikk til nattverd.

I 1710 var Anne Maria Buchholst til nattverd sammen med sin halvsøster Anne Boesdatter Hegdal.

Hvor gammel må Anne Maria minst ha vært før hun kunne være med familien til nattverd? Og hun måtte være konfirmert først?

1710 - Heide-familien - komm.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Konfirmasjonen ble visst innført en god del senere, ser det ut til. I 1736.

... Etter innføringen av konfirmasjonen 1736 ga den i praksis adgang til nattverd. Forordn. 25/5 1759 fastsatte en egen konfirmantaltergang søndagen etter konfirmasjonen. ...

Leksikon:Nattverd – lokalhistoriewiki.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

For å gå til nattverd, Guds bord, måtte man ha blitt undervist og ha nødvendig kunnskap om Gud, kristendom osv. Etter det kunne man sverge ed, gifte seg, avgi vitnemål i retten og kunne dømmes som voksen. I praksis vil det nok si at de som gikk første gang var omtrent på samme alder som de som, etter 1736, ble konfirmert. Ca. 14-16 år, eller eldre om evnene, viljen eller utdanningen manglet. 

Endret av Ola Teige
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalhistoriewiki (lankja til Laila) viser til Kristian Vs Norske lov bok 2, kap. 5, art. 11:

"De skulle ikke tilstæde de Unge at komme til Sacramentet, førend de have vel fattet deris Børnelærdom,

at finde deraf den rette Mening i Hiertet, og derhos hvorledis de skulle bekiende sig for Præsten, og vide

at svare til Lutheri smaa Spørsmaal om sligt, og saa forstaa, hvad Afløsning haver med at føre: Saasom og

de Gamle skulle i det ringeste vide Børnelærdommens bare Ord at forstaa: Item hvorledis de skulle begære

at skriftis og hvad Herrens Nadere er, og hvad Nytte den haver med sig, og til hvad Ende de begære at

bruge den."

Lenge før konfirmasjonen vart innført, hadde prest og klokkar plikt til å lære opp ungdomen i kristendomskunnskap.

Så måtte presten vurdere om "de have vel fattet deris Børnelærdom".

Alderen varierte nok ...   Neppe noko mindre enn 13-14 år.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer ikke på det det spørres etter, men er så freidig at jeg stiller et spørsmål om en opplysning i spørsmålet.

Hva er kilden til at Anne Marie var halvsøster til Anne Boesdatter Hegedal?

Jeg ser ikke bort i fra at Anne Marie er identisk med Anne Marie Ludviksdatter Buchholz gift med Kristoffer Halvorsen på Frogner i Ullensaker. Hun var født ca 1689. Alder ved begravelse i 1768 er noe tvetydig, kan og tolkes annerledes.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk til dere som ga meg svar angående minstealder ved nattverd 1710 🙂

Og tusen takk til deg, @Jan Engedahl, som stilte meg et spørsmål i stedet for å gi meg et svar, for med det har du svart på det jeg egentlig prøver å finne ut: Hva skjedde med Anne Maria Buchholst 🙂 

Den viktigste kilden til at Anne Maria var halvsøster til Hegdal-barna på Strøm, er skiftet som mormoren foretok i levende live:

Med hjelp fra @Even Stormoen:

Sl: Ursula Heides

24 Efterlatte Børn, Niels Boesøn Heggedall, Som

25 Allerede Haver Naaet Sin Laug Alder, Anders

26 Heggedall ligeledis Myndig, Margrete Heggedall, Gifft

27 i Sognet med Ms[?] Anders Pedersøn, Marthe Heggedall

28 Gifft med Hr. Capitain Leutenant Lund, Anne Heg-

29 gedall, værende paa Strøms PræsteGaard og Anna

30 Maria Buchholsth værende her paa Gaarden Mel-

31 strøm.

Se også innlegg fra @Torkel Nybakk Kvaal her: 

Endret av Laila Sandbæk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg ser at alder ved begravelsen er noe tvetydig, men det står nok 79 år. Hun er nok født rundt 1689. 

Ursulas første ektemann, Boe Nielsen Hegdal døde 1686, skifte i januar 1687. 

I skiftet etter Boe Nielsen Hegdals mor i 1691, nevnes at noen av Hegdal-barna bor hos sin stefar Buchholt på Heemarken.

Ursula må ha blitt gift med sin annen ektemann, Buchholtz, mellom 1687 og 1691. Anne Maria er neppe født før 1687.

Kirkeboka i Strøm starter januar 1689. Jeg får gjøre nok et forsøk på å finne noe der, men er vi uheldige så er Anne Maria født og døpt på slutten av 1688.

Kirkebøker: Strøm-Odalen prestekontor, SAH/PREST-028/H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1689-1715, s. 0-1 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Eller kanskje de hadde tilhold et annet sted enn Strøm i Odalen på den tiden.

1768 - Anne Marie.png

Endret av Laila Sandbæk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg ser du har fået svar angående alder for nattverd (communicant). I kirkeboken for Strøm har presten fra 1689 til rundt 1730 to ganger i året skrevet ned navn på alle som var til nattverd (det er en god kilde til å følge enkeltpersoner og deres flyttemønster i bygda - jeg har oppdaget en rekke feil i bygdebøkene og mulige slektskap som ikke er nevnt der). Første gang de er til nattverd har presten i Strøm omtalt at det er første gang - de fleste ser ut til å være 15 eller 16 år.

Jeg har kun funnet Ursula og hennes mann nevnt i kirkebøkene for Strøm i 1695 og 1696. Han heter for øvrig Ludvig, jf lenken jeg postet i en tidligere tråd.

Når det står at de bor på Hedemarken så mente de ofte lenger nord i fylket, dvs. ikke Solør-Odalen.

Endret av Torkel Nybakk Kvaal
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk, @Torkel Nybakk Kvaal 🙂 Den informasjonen du fant om Ursula og Ludvig er fantastisk - takk for at du delte den lenken.

Jeg er enig i at nattverd-listene er en svært god (og oversett) kilde til ny informasjon. Jeg prøver å lete gjennom noen sider hver kveld 🙂 

Takk for informasjonen om at presten skriver inn når det er noens første nattverd. Det er også nyttig for å prøve å bestemme alder 🙂 

Og ja, Heemarken synes ikke å ha vært i Odalen - jeg har i hvert fall så langt ikke klart å finne noen spor av dem rundt året 1691.

Vennlig hilsen Laila

Endret av Laila Sandbæk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Maria Bûckholst paa Niûst er første gang nevnt som communicant i Opstad kirke 18 desember 1707. Presten har som du ser skrevet 1ste gang admiss. i parentes.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603210183

(Ministerialbok nr. 1 for Strøm 1689-1715, s. 390)

Alderen er ikke oppgitt, men om hun var 16-17 år må hun ha vært født i 1690 eller 1691.

Deretter ser det ut som hun er nevnt som kommunikant boende i Odalen i flere år fremover.

Endret av Torkel Nybakk Kvaal
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider