Gå til innhold
Arkivverket

Fritzø mølle

Torbjørn Steen_Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver og finne ut noe eldre historie om Fritzø mølle i Larvik på 16-1700-tallet, men alle kilder jeg leiter i sier at den nevnes tilbake til 1300-tallet og så hopper de til 1800-tallet.

Noen som vet noen kilder jeg har hoppa over.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

https://no.wikipedia.org/wiki/Fresjeborgen

"Fresje var en gammel gård i sørenden av Farris. Den lå i området der Farrisvannet renner ut i den forholdsvis korte Farriselva og videre ut i Larviksfjorden. I året 1399 eide Olavsklosteret i Tønsberg gården Fresje – eller Flæsiom, som det står i Rødeboken – Biskop Eysteins jordebok. Klosteret eide også «Nannar aanæ allæ med fiski ok kuærnum.» Her var det altså både verdifullt fiske etter laks og kverner/møller allerede på 1300-tallet. Det er dagens Farriselva som den gang ble kalt Nannarå.".

Akershus, Buskerud, Hedmark, Oslo, Telemark, Vestfold, Østfold fylke, Jordebok nr. 242 (1390-1400), Protokollside, Side 110b-111a
Biskop Eysteins jordebok - CXLIX Olavsklosteret i Tønsberg

Rødeboken.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.