Gå til innhold
Arkivverket

Skonnert Spesnova av Stavanger

Ole christian Torstrup
 Del

Recommended Posts

Stavanger Sjøfartshistorie skriver om bygging, ombygging, eier og førere, men den sier dessverre ikke noe om skutas videre skjebne. 

Skuta var bygget i 1838 i Stavanger. Ombygd i 1855 også i Stavanger. Hva blir skutas skjebne?

Tilhørte rederfamilien C.H. Gabrielsen Når Ole Andreas var påmønstret

Ole Andreas var påmønstret 21/7-1875 til 25/10-1875

Avisene på dette tidspunkt viser at den er ført av Johannesen - Avistreff - Klarer noen å finne Johannesen i rullene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar "på sia": Spes nova er nokk to ord. Hvis jeg husker rett er spes håp og nova ny, så "nytt håp" eller "det nye håp" er vel oversettelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Siste jeg leser om Spes Nova er at den 04/05.01.1889 gjør vendereis til Hamburg etter 1 døgn i sjøen med isskade, lastet med porselensleire til Porsgrunn. Fører Nilsen. https://www.nb.no/items/801eaae8e5dc89736d676cb1ebfc1db5?page=1&searchText=%22skonnert%20spes%20nova%22 .

Så legges den ut på tvangsauksjon i august hvor kreditorer bes møte.  Altona (Hamburg):  https://www.nb.no/items/95fcb3c1b8a40c3e0233fe92c8b5c953?page=3&searchText=%22%20nova%22 

Etter dette er den observert Dunkerque i 1892. Jeg tror kanskje at observasjonen i 1892 er feilaktig og at siden den ikke er i mønstringsjournalen for Stavanger 1888-1892 så har is-skaden blitt for dyr å reparere. Om den ble solgt er det vel ulogisk at den har kallesignal fra Stavanger om den i det hele tatt kom på sjøen igjen. I 1888 var A. Davidsen fører, men avmønstring ikke notert på hans rulle. https://media.digitalarkivet.no/view/39408/268 ,

Endret av Roy-Petter Askim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Konklusjoen er at denne enten forsvant fra havet etter salget i Altona eller ble tysk. 

Stavanger Sjøfartshistorie som jeg henviser til i 1. innlegg skriver at Skuta var bygget i 1838 i Stavanger. Ombygd i 1855 også i Stavanger.

Klarer noen å finne hvor den ble bygget og hvor den ble ombygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider