Gå til innhold
Arkivverket

Skifte 1698 etter Bendix Diurhuus, Sunhordaland.

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

[....] Matrone Dorthea Finde og deres sammen aflede børn 3 sønner og 1 datter ved nafn Christian nu udi Laurvigen, Bendix hiemme og myndig, Hans Jørgen i Bergen gaar i scholle, sampt Cathrine hiemme 20 aar gl:...

Noen linjer lenger ned står det "[...] saa paa den umyndige Hans Jørgens behag i fremtiden deelig det øfrige udi 4re brøderlaader kommer da paa hver laad, 88 rd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for hjelpen. Da var jeg ikke helt på jordet.

Står det ikke noe om en formynder for Hans Jørgen og Cathrine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde ikke blitt oppnevnt noen formynder enda, fol 513a:  "og som ingen fule formyndere er for de vmyndige saa nær ved haanden, som sig de vmyndiges arfue midler kand antage, saa forblifuer deris tilfaldene arfuepart under Moderens vergemaal indtil denne formynder kand ordineris...." 

På fol 513a kommer det også frem at Dorthea Finde sin søster, Sophia Pedersdatter Finde, har dødd i København. Dorthea sier hun er enearving av søsteren. I tilfelle det er relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Sophia Pedersdt. Finde.

Har sjekket litt nærmere, og jeg har ikke funnet noen søster: Sophia. Men mye mulig at jeg ikke har alle søsknene.

Det jeg synes er rart: at Dorothea kaller seg enearving til søsteren Sophia i 1698.

For å være enearving så kan ikke vel Sophia være gift eller ha levende barn.

Men, så må vel også alle de andre søsknene og 1/2 søsknene til Sophia og Dorothea være døde før 1699, og det er de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Det jeg synes er rart: at Dorothea kaller seg enearving til søsteren Sophia i 1698.

For å være enearving så kan ikke vel Sophia være gift eller ha levende barn.

Men, så må vel også alle de andre søsknene og 1/2 søsknene til Sophia og Dorothea være døde før 1699, og det er de ikke.

Alle andre sysken må vere døde, utan at dei etterlet seg eigne livsarvingar.

Men Sophia kan vere gift; ektemannen eig halve buet - det er ikkje arv.

Opplysningane er tekne med her med atterhald: "Ellers foregaffue Enchen at ...".

Enkja påstår at Sophia var utan livsarvingar, og at ho sjølv er den einaste arvingen. 

Dette har ikkje nokon innverknad på dette skiftet, og denne skifteretten tek ikkje stilling til om det er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider