Gå til innhold
Arkivverket

Mannsnavnet Alfind


Torbjørn Steen_Karlsen
 Del

Recommended Posts

I et skifte i Larvik 7. juni 1730 dukker mannsnavnet Alfind opp. Helt ukjent for meg. Er det noen som kjenner til andre steder i nærheten dette navnet dukker opp 1650-1750.

 

Jens Gustavsen. Nevnt 1684. Skifte 7. juni 1730. Nevnt 1732 og kalles da feilaktig Jens «Justasen». Gift med Karen Nilsdatter. Skifte 7. juni 1730.

Karen gift (1) med Alfind Jakobsen. Død.

Barn:

A) Karen Alfindsdatter. Gift med Hans Tolfsen.

B) Maren Alfindsdatter. Gift med Frans Olsen. Langesund

C) Anne Alfindsdatter. Kragerø. Gift med Rasmus Sørensen. Død.

D) Nils Alfindsen. Død. Gift med Dorte. Nevnt 1730.

    Barn:

    1.   Marte Nilsdatter. 19 år.

    2.   Alhet Nilsdatter. 18 år.

    3.   Karen Nilsdatter. 16 år.

    4.   Margrete Nilsdatter. 14 år.

 

Jeg lurer på om han kan være den Albinus Jakobsen som nevnes i manntallene 1665 og 1666.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har du lest dette skiftet sjølv, eller er det basert på nokon annan si avskrift (skiftekort e.l.)?

 

"Norsk Personnamnleksikon" (3. ug. , 2013) har med Alfin(n) som variant av Alvfinn;

"Kjent på Vestl. (særleg Voss) i seinmellomalderen, men gjekk av bruk i etterref. tid."

(Dette med "gjekk ut av bruk" inneber vel berre at forfattarane ikkje har funne det

i nokon av kjeldene dei har brukt.)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I originalen står det Alfind, Alfindsøn og Alfindsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Alfinn og Albin(us) er ulike navn, er det svært sannsynlig snakk om samme mann i manntallene i 1660-åra og i skiftet etter Kari Nilsdatter.

 

Jeg vil forresten ikke mene at "Justasen" er feilaktig. Akkurat som Geilo uttales "Jeilo", vil jeg tro at Gustav kunne uttales "Justa(f)". Du vil finne navnet stavet med J i flere kilder, f.eks. i 1701-manntallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.