Gå til innhold
Arkivverket

Generalen tillater at morfar Hjalmar Negaard (1877-1941) gifter seg!

Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Her (rad 11) ser vi det: Kirkebøker: Johanneskirken sokneprestembete, SAB/A-76001/H/Hab: Klokkerbok nr. C 1, 1885-1912, s. 130 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Noe av det jeg har registrert om Hjalmar, finner du her: Histreg - Personside og hans kone her: Histreg - Personside

Han tok militærskoler i Oslo, ifølge sitatet hans fra 1920: Jeg gik paa skole paa Hamar til artium. Siden i Kristiania 3 aar på krigsskolen og 2 aar paa centralskolen. Læste jus et par aar og tok forberedende prøve i 1906, men opgav jussen for journalistiken.

Samtidig viser det seg at han i 1900 bor på Fru Brauns pension i Bergen! Men jeg er uviss på hvor lenge han bodde der. Han flytter til Bjerregaardsgate 2 i 1905 da hen gifter seg.

Finnes det noen spor etter ham i Kristiania? Fikk han bindingstid til militæret siden han måtte få denne tillatelsen? Han skrev seg ofte inn som Hj. Negaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tok examen artium på Hamar i 1895:

Hamar Stiftstidende, fredag 14. juni 1895 (nb.no)

Da må han ha vært i Oslo mellom 1895 og 1900.

Kanskje kan den kommunale folketellingen i Kristiania i 1899 gi deg svar?

(Folketellingen var 31. desember, så det er mulig det er for sent)

Vi vet heller ikke hvor han bodde, men én mulighet er festningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trolig Hjalmar som er oppført som Kadet i Holbergs pl. 1 i adresseboken fra 1897, 1898 og 1899

Oslo fylke, Adressebøker nr. 1897 (1897-1897), Bokside, Side 420
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10061508042453

Oslo fylke, Adressebøker nr. 1898 (1898-1898), Bokside, Side 444
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10061603507731

Oslo fylke, Adressebøker nr. 1899 (1899-1899), Bokside, Side 480
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10061508043627

Finner ham ikke der i den kommunale folketellingen fra 31.12.1899

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
6 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Centralskolen er vel forløperen til Norges idrettshøgskole, så han må ha vært tilbake i Kristiania i 1901 for å avlegge eksamen der.

Skolen lå på Grev Wedels plass, ved Akershus festning. Fra adresseboken 1900:

image.png.8b081b322ad58e94363d1de836ceb03a.png

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Her kan jeg bare sitte og vente!

Hvor var den lille omtalen med bilde fra? Finnes det noe i Digitalarkivet (Militære ruller)? En annen ting jeg har lurt på lenge, er om jeg kan finne den artikkelen han skrev om "Der julenøttene kommer fra", etter sigende i 1920-årene, for Bergen Aftenblad. Der skal han også ha malt en akvarell fra Napolibukten!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kari Larsen skrev:

Så bra! Her kan jeg bare sitte og vente!

Hvor var den lille omtalen med bilde fra? Finnes det noe i Digitalarkivet (Militære ruller)? En annen ting jeg har lurt på lenge, er om jeg kan finne den artikkelen han skrev om "Der julenøttene kommer fra", etter sigende i 1920-årene, for Bergen Aftenblad. Der skal han også ha malt en akvarell fra Napolibukten!   

Klikk på bildet så kommer du til boken hos nasjonalbiblioteket, Norges militære embedsmenn : 1929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Så raske svar! Han må ha prøvd på jus og militærtjeneste samtidig. Hans mor var enke og han var eldst av 5 barn. 
Nå har jeg ocr-lest/skrevet av artikkelen og skal se om jeg finner de avbildede i histreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider