Gå til innhold
Arkivverket

Heldige meg! Jeg har fått tilbud om gratis overføring av en DNA test til My Herritage.


Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Kjempemulighet! Alle som arbeider med sikkerhet klapper i hendene. At det går an! Ikke grip sjansen. 

Hvordan visste de at jeg hadde DNA test?  Er det et sikkerhetsbrudd? Sitter de allerede på testen? Er det ergentlig tillatelse til å spre testen de ber om? 


Leif

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne invitasjonen ble da sendt fra Familytreedna.com, ikke MyHeritage?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg må få testen slettet - om jeg kan stole på at det blir gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvorfor det?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg regner med at tilbudet gjelder å knytte treet ditt hos Familytreedna til Myheritage, ingenting blir overført hvis du ikke ønsker det. Grunnen er at treet hos Familytreedna ikke lenger blir vedlikeholdt og dermed har man valget mellom å beholde treet som det er i arkivert versjon (kun lesevisning) eller å knytte treet ditt til Myheritage. Det jobbes også med å kunne knytte inn trær fra andre selskap. Ellers er det gratis å overføre ditt DNA fra Familytreedna til Myheritage, men det skjer ikke hvis du ikke ønsker det, det samme gjelder overføring fra Myheritage til Familytreedna (men begge selskap ha ekstra verktøy som du kan velge å låse opp for en engangssum). Disse to selskapene har samarbeidet i flere år, bla. bruker Myheritage laboratoriet til Familytreedna.  Så dette er ikke snakk om noe sikkerhetsbrudd, Myheritage vet ikke at du har testet deg, dette er kun et tilbud fra Familytreedna.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som aktiv brukar på Geni kunne eg ha tenkt meg at fleire testa Y-dna og mt-dna og delte dette med Geni, slik at ein kan bruke dette til å verifisere manns- og kvinnelinjer langt tilbake slik at ein kan sjå om det ein har jobba med stemmer eller ikkje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er treet ditt på over 250 personer må du skaffe deg MyHeritage abbonnement, og da er det ikke gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Geni er så vidt eg veit framleis gratis, om ein så la til uendeleg mange profilar. Men betalt medlemsskap gjev nokre fordeler som gjer det enklare å jobbe med treet.

 

Elles er mykje av poenget her å samarbeide og bruke det som andre har lagt til, rette feil og gjere det store treet betre. Og ikkje minst bør ein pepre Geni med kjeldeopplysningar, slik at det blir mogeleg for både ein sjølv og andre å verifisere og å finne ut korleis ein har tenkt.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! Slektstreet mitt p nettet har bare mitt navn og slik vil det kanskje fortsette.

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Som aktiv brukar på Geni kunne eg ha tenkt meg at fleire testa Y-dna og mt-dna og delte dette med Geni, slik at ein kan bruke dette til å verifisere manns- og kvinnelinjer langt tilbake slik at ein kan sjå om det ein har jobba med stemmer eller ikkje.

Ja, det hadde vært fint å fått flere til å gjøre den dugnaden 🙂 Regner med at både Wikitree, Familysearch, Geni o.a. tre-tjenester er på listen over de som man i neste omgang (neste år) skal kunne knytte sitt tre til. 

 

35 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Geni er så vidt eg veit framleis gratis, om ein så la til uendeleg mange profilar. Men betalt medlemsskap gjev nokre fordeler som gjer det enklare å jobbe med treet.

 

Elles er mykje av poenget her å samarbeide og bruke det som andre har lagt til, rette feil og gjere det store treet betre. Og ikkje minst bør ein pepre Geni med kjeldeopplysningar, slik at det blir mogeleg for både ein sjølv og andre å verifisere og å finne ut korleis ein har tenkt.

Ja, det er ingen grense for hvor mye du kan legge inn der gratis, og samarbeider man med flere der, så er det ikke så stor forskjell på å ha abonnement og ikke. Men det er selvsagt fordeler med å ha abonnement. En stor fordel om flere legger inn kilder og ikke bare navn..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt inn et innlegg på prosjektsidene med oppsummering av endringene og hvordan man overfører: https://www.norwaydna.no/familytreedna-og-myheritage-utvider-sitt-samarbeid/ Delvis basert på FTDNAs blogginnlegg: https://blog.familytreedna.com/myheritage-brings-family-tree-tools-to-familytreedna/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har fått melding om match har vi kunnet gå inn i Familytreedna og se på et eventuelt anetre til vedkommende. Nå må vi altså betale MyHeritage for å se dette for nye matcher, eller . . . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jan Engedahl skrev:

Når vi har fått melding om match har vi kunnet gå inn i Familytreedna og se på et eventuelt anetre til vedkommende. Nå må vi altså betale MyHeritage for å se dette for nye matcher, eller . . . 

Nei, det trenger man ikke, hvis man trykker på mitt tre i trefflisten vil det se slik ut for besøkende: https://www.myheritage.no/site-family-tree-31426612/david-widerberg-howdens?familyTreeID=6 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for mange fine bidrag. Har også merket meg arde som arbeider med sikkerhet advarer mot disse dna-testene.
 

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så synd at det ikke fungere. Dette er meldingen jeg får  når jeg prøver å koble til treet og ettersom jeg da er inne på MyHeritage

er dte vel hos dem feilen oppstår.

Oj, noe gikk galt

Det har oppstått en feil. Vennligst prøv igjen senere.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.