GÃ¥ til innhold
Arkivverket

Skifte etter sorenskriver Jochum Werner i Ullensaker 1749


Laila Sandbæk

Recommended Posts

 

Blir glad om noen hjelper meg med denne 🙂 Har prøvd selv og kommer som vanlig til kort 😞 

 

 Øvre Romerike sorenskriveri, SAO/A-10649/H/Hb/L0006: Skifteprotokoll nr. 6, 1744-1751, s. 458b-459a - midt på side 459a

 

Skiftemateriale: Øvre Romerike sorenskriveri, SAO/A-10649/H/Hb/L0006: Skifteprotokoll nr. 6, 1744-1751, s. 458b-459a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Står det noe om hans avdøde kone?

 

Jochum Werner - utdrag.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvingene er, så vidt jeg kan se, sønnene Jochum, Michael, Ditlef og Povel[?] – døttrene Anne Elisabeth, Anna Sophia og Kari[?] Maria. Kan ikke se noen avdød kone nevnt, dessverre.

Jeg har riktignok bare sett på innledningen, før ‹effektene› listes opp.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har du funnet noe skifte etter den avdøde kona? Evnt. innskriving fra Werner om at han skifter privat med barna / uskiftet bo?

 

Mvh

Endret av Haakon H. Sørlie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare nevne at Christiania Intelligenssedler 27. december 1837 hadde en spalte som het 'Af Christiania Kirkebøger'

og at i følge avisen
var sorenskriver Jochum Werner gift med Birgithe Christiana Buchholtz

Det står ikke noen dato ut for denne linjen, men på linjen under står det 
Sara W. døbt 23. oct. 1731.
https://www.nb.no/items/18486811e5737395cf341e7f9690ddd3?page=1&searchText="Jochum Werner"
I skiftet av 1749 står det at han hadde en 17 år gammel datter Sara Marie Werner. Den 10. april ville Sara W. døbt 23. oct. 1731 vært 17 år.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk, @Inger Hohler 🙂 Lille Sara født i Oslo 1731, døde i Nannestad 1732. Det kom senere en yngre søster, Sara Marie, født 1733 i Nannestad.

 

Hans kone het med stor sannsynlighet Birgithe Christiane Buchholtz, ja. Hun døde sannsynligvis på Gislevold i Ullensaker (Hovin) i 1737.

 

@Haakon H. Sørlie, jeg skulle veldig gjerne funnet et skifte etter henne - og den andre Buchholtz som levde i Ullensaker på den tiden - Anne Maria Buchholtz, eller Buchholst. De to foreslås å skulle kunne være søstre i "Slekten Ingier fra Ullensaker". Ut fra hva jeg mener å vite om Anne Maria, kan de høyst være halvsøstre. I skiftet etter Anne Marias mormor, 1711 Strøm i Odalen, nevnes moren Ursula Andersdatter Heide som død, og kun Anne Maria er listet som datter av hennes annen ektemann Buchholst.

 

Ut fra dåpsregistreringene i Ullensaker kommer det frem at Anne Maria var en Ludvigsdatter - og dette stemmer med at Ursula var gift med Aschanii Lüdovici Buchholst. Dessverre praktiserer Werner-familien høytstående personer som faddere fremfor nærmeste familie, så det er slik sett få forbindelser å finne mellom de to kvinnene til tross for deres likt klingende etternavn. For Anne Marias del, finner man noen forbindelser til Heide-slekten, blant annet Captain Rafn.

 

Jeg hadde håpet at det skulle stå noe direkte eller indirekte om hvem Birgithe Christianes far kunne være i skiftet etter hennes mann, og på det viset kunne mene noe om deres mulige felles opphav, eller om det skulle være nevnt andre slektninger.

 

"Slekten Ingier fra Ullensaker" gjetter på at de begge kom fra Eidsvoll, uten å nevne noe om hvorfor. "Biskop i Lund (1620-1637) Dr. Mats Jenssøn Medelfar's agnatiske descendenter af navn: Wibe og Lund" foreslår at Jochum Werner kom med sin kone Birgithe og første sønn Jochum sammen med Wibe fra Danmark - noe som andre har prøvd å finne ut av uten synlig hell: Jochum Werner efterlyses i Danmark (slaegt.dk) 

 

Jeg synes det er litt overraskende vanskelig å finne skifter etter kvinnene i Ullensaker - jeg leter kanskje ikke på riktig måte.

 

 

1737 - Birgitte Werner.png

Endret av Laila Sandbæk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.