Gå til innhold
Arkivverket

I Arresten, begravede 1787

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Veldig tynn is jeg beveger meg på, men kan Optuget bety noe mer i retning av «Opptøyet», som vi vel helst vil bruke i flertall: Opptøyer?

Ikke slått opp i en eneste ordbok foreløpig, men slenger ‹friskt› ut en innskytelse. 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"Optuget"?

Takk. Optuget fant jeg ikke i ODS, men Optugt betyr Oppdragelse. Det ville kanskje gi mening, altså "den i Aresten for Optugt (Opdragelse) afdøde Peter ..." Men det ser jo ut som om det er en e mellom g og t.

Ja, Optøjer ble tidligere skrevet Optøger https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=optøjer, takk Even. "den i Aresten for Optøger (Opptøyer) afdøde Peter ..." gir mening. Men er siste bokstav r eller ser det ut som t? Det var riktignok opptøyer mot embetsstanden 1786-87, den såkalte Lofthusoppreisten, men det var mest i Agder. 

Her er et utvalg ø og u på neste side i kirkeboken. Mens u vanligvis har en "bølget" linje over bokstaven, har ø en vertikal strek. Jeg synes ikke dette gjør saken enklere, da det i mitt tilfelle synes å være noe midt imellom? 

image.png.af7a91b863acca05e5ec30ad3b953087.png

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette gir seg sannelig ikke selv . . .  Jeg fortsetter å ‹drodle›: Har ikke helt klart for meg hvorfor noen skulle bli/være arrestert for ‹optugtelse› (event. for å bli opptuktet), men det kunne gi mening hvis han hadde deltatt i opptøyer. Her da det ene skjellsettende ‹Optøget/-tuget›. Som vel egentlig ikke lar seg bruke i entall. (Ser en «t» på slutten av ordet.)

Og er det «u» eller «ø»?

Og Lofthus-oppstanden var nok, som du påpeker, litt for langt unna . . .

Puhh.

Ser ut som juryen fortsatt er ute. Og jeg bør vel komme meg ut av dette jeg også, tatt i betraktning så lite produktivt jeg har å bidra med.

Beklager. 😞

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Ser ut som juryen fortsatt er ute. Og jeg bør vel komme meg ut av dette jeg også, tatt i betraktning så lite produktivt jeg har å bidra med.

Beklager. 😞

Takk for en god latter! 😄 Ja, hva er vel verdens problemer mot dette? Jeg har det virkelig med å ta transkriberingen altfor høytidelig 😉 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sølvi Løchen skrev:

Takk. Optuget fant jeg ikke i ODS, men Optugt betyr Oppdragelse. Det ville kanskje gi mening, altså "den i Aresten for Optugt (Opdragelse) afdøde Peter ..." Men det ser jo ut som om det er en e mellom g og t.

"1000 år med norsk rettshistorie" (Jørn Ø Sunde) er ei interessant bok som kom ut i fjor. 

På 1700-talet hadde rettspleia kome til at dei som gjorde noko gale vart sett i tukthus og fekk opplæring og oppseding.

2 timer siden, Sølvi Løchen skrev:

Her er et utvalg ø og u på neste side i kirkeboken. Mens u vanligvis har en "bølget" linje over bokstaven, har ø en vertikal strek. Jeg synes ikke dette gjør saken enklere, da det i mitt tilfelle synes å være noe midt imellom?

Døma her er vel ei blanding av latin og gotisk skrift ....?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken av Sunde skal jeg finne, takk for anbefalingen.

Det kan godt være at presten/skriveren mente "Optugt", altså oppdragelse, og at tegnet over bokstaven faktisk skal betegne u. Men det er ikke så lett å avgjøre.

Takk igjen for begges synspunkter på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 time siden, Sølvi Løchen skrev:

Jeg har det virkelig med å ta transkriberingen altfor høytidelig 

Og dét er du ikke alene om, bortsett fra at jeg til tider kan bli i overkant uhøytidelig når ‹drodleriene› tar overhånd. Da er det godt å ha en Ivar S. som kan dra en (meg) tilbake/ned i den virkelige verden med solide og gode fakta!

Og til tross for mine forsøksvise rasende festlige flåserier i tide og utide – så er dette seriøst mént: Takk, Ivar!

Da velger jeg å tro at her er det snakk om opptukt, snarere enn opprør. 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider