Gå til innhold
Arkivverket

Relatert personer

Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Oppdaga ein mangel i DA, då eg skulle søkja etter eit barn. Det normale er at det ikkje er ført på «Bosted» på barnet, KUN på foreldra.

Problemet er «Relatert personer», som ikkje har nokon rubrikk for «bosted».

På eit spyrsmål, ikkje i DA, men i Fasabokji, om ei jenta Oline f 1822, der det var uklart kvar Oline var fødd.

Hos «Relatert person» er det

1. Fornavn

2. Etternavn

3. Fødselsår

4. Rolle

5. Bosted, etter ynskje frå meg.

Då kunne eg ha søkt på 
4. Rolle:  Mor

5. Bosted:  Eid*

Med helsing om velvilje frå dykk i DA ein gang etter sommerferien 

Jon Sværen, Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vill ha hjulpet litt med det feltet men litt av utfordringen er at i kirkeboken står det oppført foreldrenes bopel og når dette er blitt transkribert så er bopel enten registrert på far eller mor slik at det ene feltet er tomt. I de tilfellene der foreldrene bor på ulike steder feks ved uekte barn kan de være nevnt med ulikt bosted og har blitt transkribert med to steder. Har og sett at bosted har blitt registrert under barnet slik at det havner bosted i «personalia delen». Har korrekturlest noe av AMF transkriberingen og der har de ofte lagt bosted under mor (som har blitt korrigert) mens i transkriberingen til andre som har bidratt er det bosted bare lagt under far og av og til på begge. Bosted burde vært registrert en plass og der relaterte personer bor på ulike bosteder burde det være angitt som tilleggs bosted på hver person. Men det er vel en for stor jobb å rette opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret,  Rolf !

Slikt skal ikkje væra lett, men vi får håpa at Kristian & co får same ide / tankar som meg, og deretter «banka» det inn i IT-folka i Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig med deg Jon og har irritert meg over det samme. Kikket litt i Kyrre Standarden https://xml.arkivverket.no/artikler/kyrre.pdf side 31 under fødde og døypte og avsnittet om bustad. De skannede kirkebøkene inneholder feltet foreldrenes bosted som normalt inneholder et sted/adresse som er felles men i noen tilfeller der foreldrene bor adskilt er det oppgitt 2 adresser. Kyrre er litt vag på beskrivelsen bustad og nevner navnet på stedet vedkommende bodde. Hvem er så vedkommende far eller mor og når det står foreldrenes bopel i kirkeboken gjelder det begge. Står også at man bør konstruere bostedet for den andre forelderen også, og siden det står bør så er det ikke påkrevd og som regel droppet noe som stopper fleksibiliteten i søkefunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tatt opp to problemstillinger, som riktignok kan betraktes som relaterte. Før jeg tilkjennegir mine betraktninger, presiserer jeg at mitt ansvarsområde er skanna arkivmateriale, og at jeg i utgangspunktet ikke beskjeftiger meg med søkbare data.

Til Jon Sværens første innlegg, så er det nå en del år siden søkegrensesnittet ble utformet. Jeg mener å huske at det den gang ble nevnt, at søk med relatert person krever mye datakraft, og at det er årsaken til kun et begrenset antall søkefelt er tilgjengelige. Opprinnelig var det ikke anledning til å trunkere (med *) for relatert person, men det er heldigvis mulig nå.

Det burde likevel være mulig å få til ditt Oline-eksempel, ved å "snu rundt" på søket. La mor være hovedperson og sett rolle = mor og bosted = Eid*, og la Oline være relatert person og sett fornavn = Oline og rolle = barn. I tillegg setter du hendelsesår = 1822-1823, for det er ikke alltid fødselsåret er registrert for de døpte. Da blir søket slik:

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?roles[]=mor&domicile=Eid*&event_year_from=1822&event_year_to=1823&event_date=&related_first_name=Oline&related_roles[]=barn&sort=rel

Det gir bare ett treff, og jeg vet ikke om det er relevant, men eventuelt må du tenke kreativt på staving av Oline og staving av bostedet. Kanskje må du også søke i et større spenn for hendelsesår. Blir det så for mange treff, kan du antakelig supplere søket ved å avgrense geografisk.

Rolf Hestetræet peker i sitt første innlegg på ei interessant problemstilling med hensyn til å forene kildetro transkribering på den ene sida, med gode søkemuligheter på den andre sida. Her vil det være delte meninger kombinert med ulike syn på hvilke behov som skal vektlegges mest, og la meg her være en nøytral observatør som kun konstaterer at søkemulighetene vil kunne bli bedre, dersom man tillater noe mer tolking av kilden, f.eks. med hensyn til registrering av patronym/slektsnavn, bosted og fødselsår for barna i dåpslistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider