Gå til innhold
Arkivverket

Susanne Slagstad i Gloppen - generalopprydding ut frå kjende kjelder


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)
På 28.7.2024 den 22.38, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Står det noko nyttig i denne skattelista frå 1675?

 

Stiftamtstueregnskap nr. 41 (1672-1677), Dokumentside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090629340154
 

 

De viktigste opplysningene har kommet fram, men transkriberte likevel det som står om våre:

 

«Gloppens Gield

Er Borgere och Suarer till Byens Øfrighed:

 

Susanne Sahl: Peder Anderss: en Enche som for nogen tid siden hafuer opsagt sit Borgerskab, fornidelst(?) Alderdom, brukende ellers en Ringe Jordepart, hafuer och noget Jordeparte huor aff hun Schatter som en Anden Bounde, hafuer ellers til Joerdebrug en tienistedreng och en pige – 3 personer - 3 Riksdaler.

 

Mogens Pederssøn en Borger och EncheMand, hafuer til sin Joerds Nöedvendige brug, en thienistedreng som er Soldatt: och en tienistepige. 3 Personer, er 3 Riksdaler.

 

Jens Berentssøn, och hans Quinde hafuer till deris Joerdbrug en thienestedreng, och tou piger, er 5 personer – 5 Riksdaler.

 

Didrich Christensøn och hans quinde, hafuer en tienistedreng, och en thienistepige, 4 Personer – 4 Riksdaler.

[Tillegg]: Er med døden frafalden, Enchen bruger en Liden Jordepart, och schatter der af som andre Bönnder.»

Endret av Grete Singstad
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grete Singstad skrev:

Didrich Christensøn och hans quinde, hafuer en tienistedreng, och en thienistepige, 4 Personer – 4 Riksdaler.

[Tillegg]: Er med døden frafalden, Enchen bruger en Liden Jordepart, och schatter der af som andre Bönnder.»

Fyrste kjende barn med Mads Erikson er fødd ca 1681. Dvs dottera Kirsten KAN vere eldre, men neppe mykje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2024 den 9.17, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

 

Peder Monsson Fitje og kona som kanskje har heitt Agnete M-dtr (etter oppkalling og sølvskei)

 

 

I tidlegare forsøk på å kartlegge etterkomarar etter futen Morits Jensson på Rygg, har eg i mine notat sett spørsmålsteikn ved dottera Agnete f. 1619, om ho kunne vere gift med Peder Monsson Fitje. Dette er laust basert på opplysningar i skifte etter Peder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Grete Singstad skrev:

Mogens Pederssøn en Borger och EncheMand, hafuer til sin Joerds Nöedvendige brug, en thienistedreng som er Soldatt: och en tienistepige. 3 Personer, er 3 Riksdaler.

 

I odelskatten dukker Mogens Pedersen opp for første gang i 1669 da han betaler skatt for Echeness. Dette er sannsynligvis gods han har giftet seg til. Altså Ekenes/Eknes - hvor ligger denne gården?

Stiftamtstueregnskap nr. 30 (1669-1669), Dokumentside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090626331227

 

Året etter dukker det opp en annen interessant person i odelskatten, nemlig Jacob Slagstad - hvem er han?

Stiftamtstueregnskap nr. 32 (1667-1670), Dokumentside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090626340557
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
39 minutter siden, Hogne R Nilsen skrev:

 

I tidlegare forsøk på å kartlegge etterkomarar etter futen Morits Jensson på Rygg, har eg i mine notat sett spørsmålsteikn ved dottera Agnete f. 1619, om ho kunne vere gift med Peder Monsson Fitje. Dette er laust basert på opplysningar i skifte etter Peder.

Agnete Moritsdtr skal vere nemnd i ei tingboksak i 1655 - https://xml.arkivverket.no/tingboker/Nordfjordtgb1655.pdf - men eg finn henne ikkje, kan det vere feil årstal, eller er eg ein dårleg leitar - 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Grete Singstad skrev:

 

I odelskatten dukker Mogens Pedersen opp for første gang i 1669 da han betaler skatt for Echeness. Dette er sannsynligvis gods han har giftet seg til. Altså Ekenes/Eknes - hvor ligger denne gården?

 

 

Året etter dukker det opp en annen interessant person i odelskatten, nemlig Jacob Slagstad - hvem er han?

Stiftamtstueregnskap nr. 32 (1667-1670), Dokumentside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090626340557
 

Eikenes er nabogard med Hestenes - dei ligg på sørsida av fjorden, eit par gode steinkast frå Slagstad. 

 

Eg har ein tenar Jakob Olsson på Slagstad i 1701, men han ser ut til å vere for ung, og eg veit ikkje kven han er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob Slagstad forvinner fort ut av skattelistene, trolig døde han.

Kan være sønn av Ole Jacobsen Slagstad, eller gift til Slagstad. Siden vi snakker om odelskatt regner jeg med det er en bonde- eller borgersønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Agnete Moritsdtr skal vere nemnd i ei tingboksak i 1655 - https://xml.arkivverket.no/tingboker/Nordfjordtgb1655.pdf - men eg finn henne ikkje, kan det vere feil årstal, eller er eg ein dårleg leitar - 

 

Det er vel denne saka mot Anna Seime i 1657:

https://www.digitalarkivet.no/rg20090514620189

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 29.7.2024 den 13.00, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Mons Pederson Slagstad var nemnd i tingboka i samband med dokumentet på Maurstad i 1681. Då hadde han vel allereie vore g. med enkja etter Peder Lauritsson. I følgje bygdeboka var enkja etter Simon brukar på Maurstad i 1683. Så dermed må Mons Pederson ha vore g. med (minst) to ulike enkjer.

 

Nå er jeg litt forvirret...

 

Siste gang jeg finner Peder Lauritsen Maurstad er i jordeskatten i 1672.

Stiftamtstueregnskap nr. 38 (1673-1674), Dokumentside

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090629330197

 

I alle år etterpå er det enken som skatter, og i alle år sammen med den andre oppsitteren Jon.

Enken skatter siste gang i 1688, året etter er hennes part overtatt av Tideman Mogensen. Ved manntallet i 1701 er han kalt Tideman Persen, så regner med at det er en skrivefeil i skattelista.

 

Stiftamtstueregnskap nr. 87 (1688-1688), Dokumentside

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090706310151

Stiftamtstueregnskap nr. 91 (1689-1689), Dokumentside

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090706330389

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord og Nordfjord, Svanø, Manntall nr. 9 (1701-1701), Protokollside, Side 212-213
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051010280114
 

 

 

 

Endret av Grete Singstad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
6 timer siden, Hogne R Nilsen skrev:

 

Det er vel denne saka mot Anna Seime i 1657:

https://www.digitalarkivet.no/rg20090514620189

Takk skal du ha; dette er ei tingbok som ikkje er avskriven, så denne har eg ikkje gått gjennom.

RETTING: Boka ser ut til  vere delvis avskriven, fram til og med s. 86.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

 

3 timer siden, Grete Singstad skrev:

Nå er jeg litt forvirret...

Ja, du er i godt selskap... Det er vanskeleg å stole på brukar-rekkjene i bygdeboka, og Tidemann og Mons er der i alle fall samtidig i 1701, og Mons bør ha vore gift med enkja etter Simon. 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her er det bygdeboka skriv om Jon. image.png.3ab1fb2bc85ea8b31d6e76c4e633ce78.png

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og skiftet etter begge ektefeller er her - men eg ser ikkje noko som kan vere av interesse for oss. Bygdebokforfattaren har ikkje oppdaga at skiftet etter Jon gjekk over til å vere skifte etter kona også, som har døydd kort etter han.

 

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 2a (1701-1703), Skifteprotokollside, Side 59b-60a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127680487

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2024 den 18.12, Grete Singstad skrev:

Peder Andersen eier i (eller retter sagt Susanne eier, av andre skattelister ser det ut som han døde i 1657):

 

Susanne var enke allerede i 1656. På vårtinget 15. april har hun to saker:

- Hun stevnet Oluff ?stensen Alme for manglende betaling.

- Sak mot sin tjener Jacob Anderssen fordi han ikke hadde tjent et fullt år.

 

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Tingbok nr. A 5 (1655-1657), Rettsprotokollside, Side 31b-32a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090514620107

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Klarer du å lese saka?

 

Agnet Mourits datter haffuer steffnet Anna Seime for
nogen gield effter hindis regenskabs Bogs formelding
Huilken gield Anna Seime sielff nu her for
Retten ey kunde benecte och beloffuet i sin
… … at betale, mot god ... 
…, oc til forsikring haffuer hon pantsat till bn^te
Agnete tre Kiør huilke hon skall beholde til forsikring
indtill oc saa lenge den første mot det siste summa blif(en)
betalt
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hogne R Nilsen skrev:

 

Agnet Mourits datter haffuer steffnet Anna Seime for
nogen gield effter hindis regenskabs Bogs formelding
Huilken gield Anna Seime sielff nu her for
Retten ey kunde benecte och beloffuet i sin
… … at betale, mot god ... 
…, oc til forsikring haffuer hon pantsat till bn^te
Agnete tre Kiør huilke hon skall beholde til forsikring
indtill oc saa lenge den første mot det siste summa blif(en)
betalt
 

Hjerteleg takk!  Eg har ei kjensle av at dette ikkje passar så godt til (Agnete?) Fitje, som må ha gifta seg med Peder rundt 1660, men skal ikkje avskrive det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Agnet Maurits datter haffuer steffnet Anna Seime for
nogen gield effter hendis regenskabs Bogs formelding
Huilken gield Anna Seime sielff nu her for
Retten ey kunde benecte oc beloffuet i søm,,

mer mestendelen at behale, met god nøyactig
waare (?) oc til forsikring haffuer hon pantsat thill bn^te
Agnete tre Kiør huilke hon skall beholde thil forsikring
indthill oc saa lenge den første met det siste summa blif(uer)
betalt

 

...

nokolunde sånn? Eg forstår tanken om at betale "passar" betre enn behale, men sjå på ordet "beholde" på tredje siste linje og også "betalt" på siste linje i protokollen ...

Endret av Morten Sylte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 26.7.2024 den 23.38, Grete Singstad skrev:

 

Ifølge bygdebokforfatter Aaland eide Susanne Slagstad i 1680-årene følgende gårder og gårdsparter:

  1. Andenes
  2. Vereide
  3. Rød
  4. Føleide/Fylleid
  5. Tystad
  6. Slagstad
  7. Alme
  8. Glappestad
  9. Solheim
  10. Berge
  11. Hopland
  12. Aaland
  13. Rand
  14. Fjellkaarstad
  15. Byrkjelo
  16. Aardal,
  17. Saareim
  18. Sande ¼ laup smør
  19. Sandbakken 1 pund smør
  20. Rygg ¼ laup smør
  21. Hjelmeland 2 pund smør
  22. Roti ½ laup smør
  23. Smørdal 1 laup smør

 

Av de gårdspartene som ble ramset opp i bygdeboka er mange overtatt av personer vi mistenker er knyttet til Susanne. Jeg har ikke funnet alle gårdene, så det kan være mer å hente, og hun kan også ha eid parter som ikke er tatt med i boka. Jeg har ikke regnet ut de ulike verdiene på partene med tanke på bror- og søsterlodd, men her er det sikkert noe å hente.

 

Status 1689, året etter at Susanne døde:

  • Vereide – Jens Berentsen
  • Rød – Mogens Slagstad
  • Føleide – Mogens Slagstad
  • Tystad - Mads Eriksen
  • Slagstad – Jens Berentsen
  • Gloppestad – Mogens Myrestad og Mads Eriksen
  • Berge – Mogens Pedersen Slagstad
  • Aaland - Mogens Murrestad
  • Rand – Mogens Murrestad
  • Fjellkaarstad - Susanne Slagstad og Peder Almenning
  • Byrkjelo – Susanne Slagstad – står fortsatt som eier
  • Sande - Mogens Slagstad
  • Rygg – Mogens Slagstad
  • Hjelmeland – Peder Almenning

 

Hypotetisk slektstre

 

Susanne Wilhelmsdatter gift 1. med Mogens Lauritsen (død ca 1637)

Barn:

1. Lussi/Lucie Monsdatter, gift med Peder Olsen Almenning – arver gårdsparter etter Susanne

2. Agnete Monsdatter, død før moren Susanne, så døtrene arvet, gift med Peder Monssen Fitje

To døtre:

  • Maren, f. ca 1657, gift med 1. Ludvig Hanssen Lemmichen og 2. med Jon Anfinnsen Osnes – spor av arv ennå ikke funnet
  • Elisabeth, f. ca 1660, gift med Jens Berentsen Balchen – arver gårdsparter etter Susanne

Susanne Wilhelmsdatter gift 2. ca 1638 med Peder Anderssen

Barn:

1. Mogens Pedersen Slagstad/Maurstad – arver gårdsparter etter Susanne

2. Anders Pedersen, død 1677. To sønner; Lars og Peder – arven blir ivaretatt av slekta

3. Sofie Pedersdatter, gift med 1. Didrik Christensen Wittrup og 2. med Mads Eriksen - arver gårdsparter etter Susanne

 

Dette er kun en hypotetisk slektsoppstilling for lettere å kunne se hvordan slektsforbindelsene kan være, basert på arven etter Susanne og diverse skifter, som denne tråden startet med. Noe vet vi allerede er fakta, men er det noe i oppsettet som ikke går i hop?

 

Stiftamtstueregnskap nr. 91 (1689-1689), Dokumentside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090706330319
 

Endret av Grete Singstad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
10 timer siden, Grete Singstad skrev:

Dette er kun en hypotetisk slektsoppstilling for lettere å kunne se hvordan slektsforbindelsene kan være, basert på arven etter Susanne og diverse skifter, som denne tråden startet med. Noe vet vi allerede er fakta, men er det noe i oppsettet som ikke går i hop?

Takk for skikkeleg grundig gjennomgang! Du har no den same slektstavla som eg hadde sett opp før eg kasta alt over bord og begynte på nytt, i samband med at eg fekk DNAtesten etter Peder M Fitje, som er utan spor av lokal tilknyting, i motsetning til det som var teorien min før - at han var sonen til Mons Byrgeson Arnestad. 

 

Kva hadde han på Fitje å gjere, tenkte eg, og då er det naturleg å sjå på kona: Kan HO vere dotter til Mons B Arnestad? I så fall er ein bror av henne formyndar i skiftet etter Peder. Men Arnestad og Fitje er berre nabogardar - kan ho ha hatt ein mann før Peder, frå Fitje? Kan det vere Peder som har tilknyting til Susanne, som son eller ste-son? Kanskje hadde ikkje Susanne born med Mogens Lauritsen i det heile?

 

Så fekk vi denne Peder Olsen Slagstad som belåg festekona si i 1652 - kunne han vere sonen til Susanne i eit ekteskap med Ole FØR Mons? 

 

Lista di, der Jens Berentson går inn på fleire stader, gjer at svigerfaren Peder M Fitje styrkjer posisjonen som son på bekostning av steson-teorien, men det kan framleis vere kona (Agnete?) som er dotter...

 

Når det gjeld (Agnete?) hevdar bygdeboka at ho VAR enkja etter forrige brukar, så dette bør nok gåast nærare etter. Dødsåret 1741 tilhøyrer neste kone og er retta opp i den nye utgåva av bygdeboka.

 

image.png.27694b357b89d357b2f8766637f245a3.png

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tilføying:

 

Det er verd å merkje seg at fyrste paret Kristen Sørenson (Wittrup) og Anne Abelsdtr er fyrste svigerforeldra til Sofie Pedersdtr. Vi har forresten Kristen sitt Ydna, frå to testar. 

 

Eg tenkjer at denne samanhengen kan gjere at (Agnete?) sin kurs stig når det gjeld å vere barn av Susanne.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Så fekk vi denne Peder Olsen Slagstad som belåg festekona si i 1652 - kunne han vere sonen til Susanne i eit ekteskap med Ole FØR Mons? 

 

53 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Lista di, der Jens Berentson går inn på fleire stader, gjer at svigerfaren Peder M Fitje styrkjer posisjonen som son på bekostning av steson-teorien, men det kan framleis vere kona (Agnete?) som er dotter...

 

Arven etter Susanne viser tvert i mot at de ikke kan ha vært hennes sønner - til det arver de begge for lite.

Og hadde de vært stesønner skulle de ikke ha arvet i det hele tatt. Som svigersønn ville Peder Fitje ikke ha arverett, arven ville gå rett til døtrene. Det er det jeg leser ut av hvem som eier hva i 1689.

Jeg mener hvem som sitter med hvilke parter styrker teorien om at Susanne hadde døtre med Mogens Lauritsen. Døtre, som helt klart kan ha vært gift flere ganger.

 

Når det gjelder Peder Olsen Slagstad har jeg konkludert med at han helst er sønn av en av de to Olene som var oppsittere på Slagstad, da helst Ole Søfrensen, som var oppsitter lengst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er uvurderleg å ha deg på laget, Grete! Peder M Fitje kan vere ein bekjent i borgar-krinsen og ikkje vere tilknytt på annan måte enn gjennom ekteskap; han har blitt tipsa om ei ledig enkje og slått til?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har dessverre ikkje greidd å finne kvinnelinjer etter (Agnete?) Fitje, som eg sannsynlegvis kan døype om til Agnete no. Ein mtdna-test av henne ville kunne bevist om ho var sammødre halvsyster til Sofie Pedersdtr Eide, som vi har mt-test etter.

 

HistorlyLink kjem opp med desse, men der kan kanskje finnast andre som ikkje er kobla til Geni?

image.png.f3a5a1758327cc6686ec521a5a923f9b.png

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2024 den 1.30, Grete Singstad skrev:

Peder Monsson Fitje fikk borgerskap 20. sept. 1659 og sa det opp 12. juli 1662: 

«Peder Mogenssens, udfarer (Fitje i Gloppen); opsagde borgerskabet 12 juni 1662»

Bergens borgerbog. 1 : 1550-1751

 

Men, i den originale borgerboka står det at han var født på Fitje!

Se side 315.

https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/bergen-byarkiv-forteller/byhistorie/fortellinger-fra-arkivet/borgerboken-i-digital-utgave

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.