Gå til innhold
Arkivverket

Susanne Slagstad i Gloppen - generalopprydding ut frå kjende kjelder

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Simon Jacobsen kan ha barn i et tidligere ekteskap, men finner ingen spor av barn med Agnete, i alle fall ikke som vokste opp. Hun måtte være ganske nygift da hun ble enke ca 20 år gammel rundt 1655.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Birgitte Simonsdtr. død før 1683 gift med Peder Hansson Lemmichen på Os i Eid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Vi har en Birgitte Simonsdtr. død før 1683 gift med Peder Hansson Lemmichen på Os i Eid.

Svært interessant; Lemmichen er involvert i ekteskap i familien elles. Det er muleg eg har funne kvinnelinje etter henne, men eg må dobbeltsjekke litt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Det var no svært freistande å lenke til denne - https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000719821

Hadde Susanne Simonsdatter vært Agnetes datter ville hun vel ha arvet etter Susanne hun óg, men det er ingenting som tyder på det.

Det er vel samme dame som selger to eiendommer i Bergen i 1681, begge 14. mai: «Susanna Simensdatter Sl: Jacob Hansens effterlefverske».

Bergen fylke, Bergen, Pantebok nr. II.B.a.1a (1680-1684), Pantebokside, Side 86
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070422070087

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grete Singstad skrev:

Hadde Susanne Simonsdatter vært Agnetes datter ville hun vel ha arvet etter Susanne hun óg, men det er ingenting som tyder på det.

Godt at vi har edruelege folk her. Det same gjeld vel Birgitte Lemmichen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Birgitte Simensdatter er jeg mer usikker, for her kan det være noe. Hun døde før Susanne, så hennes umyndige barn ville være arvinger, siden deres hypotetiske mormor Agnete også døde før Susanne.

Ser at Hans Pedersen Lemmichen i 1693-94 eide 1 laup i Alme, 2 pund i Mellumb og 6 merker i Sande. Antar at denne Hans var det omtalte parets sønn. Men hva med søsknene, de må jo også ha arvet - hvis Susanne var deres mors mormor.

Lemmichenfamilien hadde jo selv en god del jordegods, så hva som er odelgods og kjøpegods må sjekkes nærmere.

Sogn og Fjordane fylke, Sunn- og Nordfjord, Fogderegnskap nr. 3421 (1693-1694), Dokumentside, Side 164
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051202161164

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Når det gjelder Birgitte Simensdatter er jeg mer usikker, for her kan det være noe.

Hans Pederson er son til dette paret ja, og han er nevø av Ludvig Lemmichen som Maren Pedersdtr Fitje var gift med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans har tre heilsysken: Abel Lemmichen, Karen gm Lars Ruus og Kristen Busch, og Beate gm Samuel Kysing / Berge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2024 den 0.27, Grete Singstad skrev:

Sånn for ordens skyld; de to Ole på Slagstad var Ole Jacobson og Ole Søfrenson. Dette kommer fram av tillegg til korntiendemanntallet i 1634.

Bergen, Hordaland, Møre og Romsdal, Rogaland, Sogn og Fjordane fylke, Lensregnskap nr. 68 (1634-1635), Dokumentside

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080901690957

I selve manntallet figurer derimot kun Mogens Lauritson på Slagstad:

Bergen, Hordaland, Møre og Romsdal, Rogaland, Sogn og Fjordane fylke, Lensregnskap nr. 68 (1634-1635), Dokumentside

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080901690906

Av korntiendemanntallet 1635-1636 ser vi at Mogens overtok Ole Jacobson sin del. Mogens og Ole Søfrenson skattet begge fra Slagstad:

Bergen, Hordaland, Møre og Romsdal, Rogaland, Sogn og Fjordane fylke, Lensregnskap nr. 69 (1634-1636), Dokumentside

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080903610330

Ole Jacobsen Slagstad - var han Susanne Wilhelmsdatters første ektemann?

Skattelistene viser at Ole Jacobsen slo seg ned på Slagstad rundt 1621.

Jordebok 1621-1622, Slagstad: Olluff (Søfrensen) og Olluff Jacobssen bruker en halvpart hver.

Bergen, Hordaland, Møre og Romsdal, Rogaland, Sogn og Fjordane fylke, Lensregnskap nr. 33 (1621-1622), Dokumentside

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080829610034

Vi vet at de to som overtok i tur og orden etter Ole Jacobsen – Mogens Lauritsen og Peder Anderssen - var borgere. Det er derfor sannsynlig at Ole Jacobsen var det óg. Det er ikke mange å velge mellom i borgerboka som passer tidsmessig, unntatt denne:

9. april 1621 får en Ole Jacobsen, født i Sunnfjord, borgerskap i Bergen. Det kan være han på Slagstad, umulig å vite, men årstallet passer veldig godt. Susanne kan ha vært gift med han før de to andre, og det er fortsatt en mulighet for at Peder Olsen Almenning var dette parets sønn. Jeg klarer ikke å se av jordearven etter Susanne om det er han eller kona Lucie Mogensdatter som er Susannes barn, men én av dem er det, og jeg holder en knapp på Peder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hallar også til Peder. Vi har som nemnt tidlegare denne Peder Olsen Slagstad som beligg festekona si i 1652, under Stad skipreide, men han har i så fall vore gift tre gonger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig han var gift tre ganger, fødsler var jo livsfarlig.

Nå går jeg straks tom for strøm - har klart å reise på hytta uten strømkabel....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grete Singstad skrev:

Det er fullt mulig han var gift tre ganger, fødsler var jo livsfarlig.

Nå går jeg straks tom for strøm - har klart å reise på hytta uten strømkabel....

Ja, tre ekteskap er slett ikkje usannsynleg, så vi må sjå nærare på han. Når du kjem frå hytta 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak som hadde vært nyttig var om vi kunne finne igjen flere av dem som figurerer her i 1666-manntallet. Sønnene til Susanne bør jo være der et sted - hvis de ikke var i Bergen en tur da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovudargumentet mitt er vel Lusie-skiftet som er sitert i Peder Fitje-skiftet. Kvifor er det Slagstad-arv i det buet? Eg ser ikkje betre forklaring enn at Peder har vore formyndar ved eit høve, og eg tykkjer ikkje det er naturleg å velje ein farsystermann til formyndar når det finst farbrør elles. Peder har openbart vore litt tvilsam økonomisk - så overtok Mons Pederson, men som vi veit: Pengane følgde ikkje med som dei skulle.  Høyrest ikkje det logisk ut?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Lusie Almenning har eg utanom denne tråden fått opplysningar frå ei svært påliteleg kjelde om at dette er opphavet hennar. https://www.geni.com/family-tree/index/6000000200521594902 - Mons Hansson og Hilde Jetmundsdtr Strømmen, i Selje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Vilken Stømmen gård siktes det til her?

Det skal vere i Selje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i alle fall ikke mye å hente i bygdeboka.

Mogens død ikr. 1612, br. 1603 heile garden, i 1608 halve garden.

Etterkommerenhet Hans Mogenson f. ikr. 1576, død 1668. Han brukte halve garden i 1609 så det var vel sønn til forrige bruker. Bergitte nevnt i 1646. Borni  Effuind og Kari nevnt i 1646.

Deretter følger en Antonius Hansson død 61 år gammel i 1682.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2024 den 0.40, Grete Singstad skrev:

Hypotetisk slektstre

Susanne Wilhelmsdatter gift 1. med Mogens Lauritsen (død ca 1637)

Barn:

1. Lussi/Lucie Monsdatter, gift med Peder Olsen Almenning – arver gårdsparter etter Susanne

2. Agnete Monsdatter, død før moren Susanne, så døtrene arvet, gift med Peder Monssen Fitje

To døtre:

• Maren, f. ca 1657, gift med 1. Ludvig Hanssen Lemmichen og 2. med Jon Anfinnsen Osnes – spor av arv ennå ikke funnet
  • Elisabeth, f. ca 1660, gift med Jens Berentsen Balchen – arver gårdsparter etter Susanne

Susanne Wilhelmsdatter gift 2. ca 1638 med Peder Anderssen

Barn:

1. Mogens Pedersen Slagstad/Maurstad – arver gårdsparter etter Susanne

2. Anders Pedersen, død 1677. To sønner; Lars og Peder – arven blir ivaretatt av slekta

3. Sofie Pedersdatter, gift med 1. Didrik Christensen Wittrup og 2. med Mads Eriksen - arver gårdsparter etter Susanne

Det har kommet en del nytt som gjør at jeg prøver meg på et nytt slektstre, noe er fortsatt veldig usikkert.

Susanne Wilhelmsdatter gift 1. med Ole Jacobsen Slagstad

Barn:

1. n.n. Olsdatter (usikker), død før 1650, gift med Robert Tjørstad. Hun var ikke mor til Roberts yngre barn. Barn:

·       Elling Robertsen, f. ca 1646, gift 1. med Nille Jansdatter, 2 med Guri Albrichsdatter. Barn i 1. ekteskap: Elling og Cornelius

2. Peder Olsen Almenning, gift 1. med Marit Brynjelsdsdatter, 2. med Lucie Monsdatter Strømmen, 3. med Ingeborg Hansdatter. Barn i 2. ekteskap:

·       Susanne, gift med Anders Jetmundsen Elde. Barn: Jetmund, Peder og Ole

Susanne Wilhelmsdatter gift 2 med Mogens Lauritsen

Barn:

3. Agnete Monsdatter

- Gift 1 med Simon Jacobsen Fitje. En datter:

·       Birgitte (usikker), gift med Peder Hanssen Lemmichen

- Gift 2 med Peder Monssen Fitje. To døtre:

·       Maren, f. ca 1657, gift med 1. Ludvig Hanssen Lemmichen og 2. med Jon Anfinnsen Osnes

·       Elisabeth, f. ca 1660, gift med Jens Berentsen Balchen

Susanne Wilhelmsdatter gift med 3 Peder Anderssen

Barn:

4. Mogens Pedersen Maurstad. Gift flere ganger. Barn?

5. Anders Pedersen. Gift med n.n. To sønner:

·       Lars, ukjent skjebne

·       Peder, ukjent skjebne

6. Jacob Pedersen Aske, gift med Borni Olsdatter. Barn:

·       Anders

·       Susanne, gift med Knut Pedersen

·       Kari

·       Simen, bortrømt

·       Kari, henrettet pga blodskam

7. Sofie Pedersdatter

- Gift 1 med Didrik Christensen Wittrup. Barn:

·       Christen

·       Anne Susanne

- Gift 2 med Mads Eriksen. Barn:

·       Didrik

·       Anne

·       Agnete

·       Kirsten

Endret av Grete Singstad
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka skriv at Susanne kanskje var dotter til borgaren Vilhelm Valterson på Lote, men det har vi vist ikkje kan stemme, fordi han ikkje er gammal nok. 

Men ettersom vi no har flytta Susanne sitt fødselsår endå litt nærare 1600 - skal vi leite fram att tanken om at ho kan vere FASTER til Vilhelm på Lote?  Her er ein kandidat vi har vore borti som far til Vilhelm Lote - og kanskje storebror til Susanne?

https://www.digitalarkivet.no/view/37/pc00000000015671

Det er vel lite sannsynleg at vi kan bevise noko, men tanken er hyggeleg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun kan være søster til Walter Wilhelmsen, som ganske sikkert var skotte, men det er mange Wilhelmer å velge i, hun behøver jo ikke ha noen tilknytning til Nordfjord. Hvis Ole Jacobsen var borgeren fra Sunnfjord, bør vi kanskje heller flytte blikket dit?

Endret av Grete Singstad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytre deler av Sunnfjord, som Kinn, var nær knytte til Nordfjord. Vi har fleire embetsfamiliar som døme på det, Balchen td - og  @Rune Thorstensenfår vel kløe på ryggen om eg nemner Fæster-familien. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har forsøksvis kobla saman opplysninga frå den andre tråden på Geni; det er lettare å sjå det store biletet då, tykkjer eg, og det kan klippast opp att. 

https://www.geni.com/family-tree/index/6000000208076679847

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider