Gå til innhold
Arkivverket

Susanne Slagstad i Gloppen - generalopprydding ut frå kjende kjelder


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

21 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Ytre deler av Sunnfjord, som Kinn, var nær knytte til Nordfjord. Vi har fleire embetsfamiliar som døme på det, Balchen td - og  @Rune Thorstensenfår vel kløe på ryggen om eg nemner Fæster-familien. 

Ja, om det nå bare var kløe på ryggen, så kunne jeg vel levd med det. Men det følger utslett, våkenetter og annet ubehag med disse slektene.

De er så innvevd i hverandre at det er vanskelig å vite hvor en skal begynne å nøste.

 

Apropos. Kona til Didrik Christiansen Wittrup, Malene Larsdtr. var vel fra Føleide???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Apropos. Kona til Didrik Christiansen Wittrup, Malene Larsdtr. var vel fra Føleide???

Faleide. Men det er eit par generasjonar seinare, så henne let vi ligge i denne omgang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja då oppfordrar eg til kryssing av alle fingrar, tær og andre bevegelege kroppsdelar:

 

Eg HAR FUNNE ein mt-kandidat mot Birgitte Simonsdtr Lemmichen.

 

Epost er sendt, så får vi sjå kva morgendagen fører med seg!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen blir bestilt i kveld MEN eg må ta kostnaden. Kan nokon tenkje seg å vere med på ein spleis? Send meg i så fall ei melding! Totalt 1500 kr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2024 den 22.04, Grete Singstad skrev:

Susanne Wilhelmsdatter gift 1. med Ole Jacobsen Slagstad

Barn:

1. n.n. Olsdatter (usikker), død før 1650, gift med Robert Tjørstad. Hun var ikke mor til Roberts yngre barn. Barn:

·       Elling Robertsen, f. ca 1646, gift 1. med Nille Jansdatter, 2 med Guri Albrichsdatter. Barn i 1. ekteskap: Elling og Cornelius

 

Ved skatten rosstjeneste i 1688 eide Susanne sal. Peder Anderssen (eller de nyslåtte arvingene) odel- og pantegods for til sammen 12 lauper og 10 1/2 merker. I samme skatteliste finner vi Elling Robertsen Tjørstad i Bergen, som skattet av 1 laup.  Dette tolker jeg som salg, og ikke arv, av panteobligasjonen i Smørdal, siden den allerede hadde kommet på nye hender før resten av jordegodset ble fordelt til arvingene. Tror dermed vi kan klippe strengen til Elling Robertsen.

 

Stiftamtstueregnskap nr. 87 (1688-1688), Dokumentside

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090706310100

Stiftamtstueregnskap nr. 87 (1688-1688), Dokumentside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090706310109
 

Endret av Grete Singstad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2024 den 22.04, Grete Singstad skrev:

Susanne Wilhelmsdatter gift 2 med Mogens Lauritsen

Barn:

3. Agnete Monsdatter

- Gift 1 med Simon Jacobsen Fitje. En datter:

·       Birgitte (usikker), gift med Peder Hanssen Lemmichen

 

Birgitte Simonsdatter ser derimot til å styrke sitt kandidatur. I 1689 er det Peder Lemmichen som har hånd om 1 laup i Alme. Han kan ha kjøpt panteobligasjonen, men jeg tror heller han styrer denne som formynder for sin umyndige sønn, Hans. I 1692 er det nemlig Hans selv som har hånd om laupen i Alme.

 

På 14.8.2024 den 0.03, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg HAR FUNNE ein mt-kandidat mot Birgitte Simonsdtr Lemmichen

 

Tror jammen jeg vil være med på å spleise på den DNA-testen, Aase!

 

Stiftamtstueregnskap nr. 91 (1689-1689), Dokumentside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090706330319

Sogn og Fjordane fylke, Sunn- og Nordfjord, Fogderegnskap nr. 3420 (1691-1692), Dokumentside, Side 346
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051202160347
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har bestilt mange testar eg har vore spent på, men eg trur denne tek kaka 😉  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2024 den 23.43, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Litt av ei smørbrødliste! I skiftet etter Peder M Fitje er det nemnt ein part i Berge.

 

image.png.965a99c96efbc415e3eb847d512a98b5.png

 

Kan det vere denne parten i Berge som Susanne får opplese eit pantebrev på i 1658 (mi understreking)?

 

image.png.089a930ea055dc992067974f877d590c.png

 

Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/01/01a/L0006: Tingbøker (Justisprotokoller), 1657-1659, s. 56b-57a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090514620256

 

I den transkriberte utgåva av denne tingboka er dette og det neste ordet berre delvis tolka. Eg leser "Berge" og deretter "...gaard". ...og så trur eg det må vere 1/2 laup det er snakk om, ref streken gjennom bokstaven/romartalet j.

 

"Susanna S Peder Andersens Haffr ladet lese et Pantebreff B. . g angaaende paa en j løb och w(?) markfor 52 Rdlr och j ort, som bleff lest och paaskriffuen."

 

 

Endret av Thore Senneset
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det 1/2 laup 4 merker? Det er i så fall 40 merker. Nøyaktig halvparten er nemnt i skiftet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Står det 1/2 laup 4 merker? Det er i så fall 40 merker. Nøyaktig halvparten er nemnt i skiftet.

 

Eg trur du har rett!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg beundrar dokke som klarer å få noko vetig ut av desse tala og symbola! Sjølve teksten les eg nokolunde greit, men så er det også stopp for min del!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet - feil.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander meg inn her i ren egoistisk interesse. Mine barns oldemor var en Slagstad. Hun het Brita og var født i 1877 (1876?), og giftet seg med Albert Benæs (f.1876) fra Rugsund i Ytre Nordfjord. Her ble de bosatt og har mange etterkommere. Bl.a. mine tre barn. Jeg antar at Slagstad-ene er/var en meget stor slekt, vet bl.a. at den også fantes (finnes) i nabobygda Davik.

 

Mitt spørsmål er: Er "min" Brita Slagstad en etterkommer av Susanne?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hans Martin Fagerli skrev:

Mitt spørsmål er: Er "min" Brita Slagstad en etterkommer av Susanne?

 

 

Ja, ho er faktisk det, men ikkje via Slagstad. Som vi ser er det NESTEN rein kvinnelinje, men ein Rasmus kjem inn og bryt rekkja av damer.

 

image.thumb.png.21b3bf70fef31338f37101adf105b194.png

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2024 den 18.12, Grete Singstad skrev:

 

Nei, dette klarte jeg ikke finne ut av. Finner bare skattelister hvor de skatter fra sin egen gård, ikke hva de eide i andre gårder.

Det var "dessverre" opphold noen år på skatt til rosstjeneste fra 1660, den var mer detaljert. Her fra den siste - Rosstjeneste på odel- og pantegods 1659-1660:

 

Peder Andersen eier i (eller retter sagt Susanne eier, av andre skattelister ser det ut som han døde i 1657):

  • Kårstad
  • Åland
  • Andenes
  • Aske
  • Alme
  • Berg
  • Gloppestad
  • Tystad
  • Føleide

Didrich Christensen eier i

  • Søreide

Peder Mogensen eier i

  • Sande

 

Bergen, Hordaland, Møre og Romsdal, Rogaland, Sogn og Fjordane fylke, Lensregnskap nr. 146 (1659-1660), Dokumentside

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080908640710

 

Odelsskatten for 1662 inneheld ei utførleg liste over det eg bestemt må vere Susanne Sl: Peder Andersens eigedomar. Eg er ikkje i stand til å tyde alt som står der, men dei @Grete Singstad nemner som Susanne/Peder sine er alle lista opp der.

 

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Bergen stiftamt, RA/EA-6043/R/Rc/L0005: Bergen stiftamt, 1660-1662
Quick link: https://www.digitalarkivet.no/rk20090624330342

 

Tilsvarande for 1663 meinar eg bestemt å lese "Susanne Sal Peder Andersens" og ei utførleg liste over gardepartar nesten øverst i venstre kolonne her. Der meinar eg også å kunne lese "Peder Mogensen" og så hans part i Sande i kolonne nr 2 frå venstre, om lag rett til høgre for Susanne sitt innslag.

 

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Bergen stiftamt, RA/EA-6043/R/Rc/L0009: Bergen stiftamt, 1663
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090624340438
 

Endret av Thore Senneset
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.