Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om tidlige kvinnelige fotografer i Grimstad

Sigrid Lien
 Del

Recommended Posts

3 timer siden, Sigrid Lien skrev:

Jarl V. Erichsen: Tusen takk for dette! Jeg hadde nok allerede funnet fram til disse wikipedia-sidene - alle fall Helmers og Myhrvold. Fantastisk innsats du har lagt ned der!  Flott også med Iversen og Frivold - og fantastisk med kortene du har lagt ut med kommentarer om egen virksomhet. Jeg skulle gjerne hatt flere eksempler fra mange norske kommuner, men har vært nødt til å  gjøre et utvalg. Og Grimstad er et godt eksempel, nettopp på grunn av at det har vært kvinnelige fotografer i virksomhet i nesten 100 år - og at arbeidene deres er samlet i et arkiv. Bare synd at det ennå ikke er scannet og tilgjengeliggjort digitalt. Men jeg har jo besøkt arkivet opp til flere ganger. Sitter faktisk og skriver om det akkurat nå:) Mange vennlige hilsener fra Sigrid  

Takk for det! Alltid gildt når ting blir satt i større sammenhenger!
Jeg er nok dels en nysgjerrigper på det lokale her i distriktet, og oppdaget også en grandgrandtante som drev i samme bransje i Arendal.

Dette må da ha vært et fagområde som sømmet seg for selvstendige og ambisiøse kvinner, slik samtiden så det. Men var det ofte middelklassekvinner? Eller fantes det en vei inn i fotografvirksomheten uten en viss økonomisk basis?

Så drar jeg på vestlandstur nå og blir nok borte fra dette temaet ei drøy uke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Ja, Elisabeth Helmer var tydeligvis en bramfri dame - og på mange måter før sin tid. Takk også for tipset om Børretzen og Cranner. Ellers skriver jeg for øyeblikket om Martha Myhrvold, som nok var den betydeligste av disse Grimstadfotograf-kvinnene.  Hun virker å ha vært en mer stillferdig skikkelse, men på samme måte som Helmer sterkt sosialt engasjert. 

Mvh Sigrid

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider