Gå til innhold
Arkivverket

Leiemaal i 1808 i Brandval/Grue.

Tom Linde
 Del

Recommended Posts

Ragnhild Andersdatter født 1777 på Nor i Brandval kommune. Hun ble døpt 10.08.1777 i Brandval kirke. https://www.digitalarkivet.no/kb20070603240449  Hun døde 10.12.1847 på Sjølie u. Bjerke i Grue kommune.  https://www.digitalarkivet.no/kb20070124370654

Ragnhild fikk et «uekte» barn 1808 på Lundhaug på Brandval Finnskog. Barnet fikk navnet Martin Pedersen og ble døpt i Grue kirke 15.04.1808. https://www.digitalarkivet.no/kb20070603250275

Martins far var Peder Olsen, som er ukjent.

Finnes det noen dokumentasjon på hvem denne Peder Olsen var? Setter stor pris på om noen kan si noe om hvem han var, for leiemaal var vel ikke lovlig den gangen. Er selv ikke sikker hvor man skal leite på nettet. 

Jeg hadde et lignede tilfelle med min kones bestefar, som manglet far i kirkeboka. Jeg besøkte Hamar Statsarkiv og fikk hjelp med å finne frem noe som de kalte bidragsprotokoll. Der stod navnet på barnefaren med en del opplysninger.

Mvh

Tom Linde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det jo ikke bare Peder Olsen, men Peder Olsen, tjener på Foseid - det kan gjøre det litt lettere å sirkle inn riktig Per Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informativt svar.      Ser at "førstegangs leiermål ble endelig avkriminalisert i 1812".  Det var altså kriminelt med "uekte barn " i 1808. Dette måtte vel da meldes til myndighetene fra presten?

Mvh

Tom Linde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har flaks, kan det hende at saken er omtalt i ekstrarettsprotokollene (forhørsprotokollene).

Jeg har sette noen eldre farskapssaker der, men da har det handlet mer om farskapet enn om leiermålet.

Her har du fire aktuelle protokoller for Solør og Odalen sorenskriveri.

Det kan være krevende å finne fram i disse, og ikke minst lese hva som står der.
Men et utgangspunkt kan være fra fødselen og noen måneder etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Skal gjøre et forsøk, men har vanskligheter med den gamle teksten.

Mvh

Tom Linde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Solør Slektshistorielag som har transkribert det en finner om denne dåpen på Digitalarkivet. Dåpsinnførselen leser jeg slik: Døbt uegte B: fra Lundhoug Martin. Fr.søn, Moderen Ragnild And:Dr udl: ungkarl Peder Olsen tiener fra Fosseid. Begges 1ste Lejermaal.      Det står altså tjener, ikke Lien. Om jeg leser riktig mellom barnets og morens navn, altså Fr.søn, burde det bety "frillesønn", altså at barnets foreldre bodde sammen uten å være gift. Barn født utenfor ekteskap var neppe sett på som en direkte forbrytelse, og må ha vært en ganske alminnelig foreteelse, og mer vanlig blir det senere på 1800-tallet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider