Gå til innhold
Arkivverket

Kjøkøya ved Fredrikstad

Torbjørn Steen_Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg klarer ikke og finne dette ekteskapet. Det sies 1770, men hvor? Vet heller ikke om hun er datter av Anders Jensen Kjøge eller Anders Olsen Kjøkøya.

Anniken Maria Andersdatter Kjøge. Gift (1) med Svend Mathisen, døpt 22.

februar 1743 fra Bjerkøy. Død 21. oktober 1778 ”ble borte på sjøen ved Årø”. Begravet 22. juni 1779. ”den 19de huj[1] N.V. på N. Aarøe i gienfundne Mand. Dødsstad Aarøoesund”.

[1] Betyr denne måneden.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er vel Anniken Maria som døpes 24. søndag etter trinitatis 1749 (kirkeåret 1750) i byen (Fredrikstad), jfr. nederst til venstre i Glemmen kirkebok (https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010174). Foreldrene er Anders Jensen Kiøge og Johanne Knudsdatter.

I Kråkerøy bygdebok opplyses det at Anniken Maria (f. 1750) ble gift med Svend Mathisen Bjerkø i 1770. Kirkeboka for Glemmen er ikke bevart for dette året, og jeg finner dem ikke viet i Fredrikstad.

Endret av Ketil Firing Hanssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være datteren til Jens Kjøge, den første brukeren. Annichen jeg er ute etter er ei Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Torbjørn Steen_Karlsen skrev:

Det var ei på begce sider jo.

Det var derfor jeg skrev "nederst til venstre" 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Steen_Karlsen skrev:

Jeg klarer ikke og finne dette ekteskapet. Det sies 1770, men hvor? Vet heller ikke om hun er datter av Anders Jensen Kjøge eller Anders Olsen Kjøkøya.

Anniken Maria Andersdatter Kjøge. Gift (1) med Svend Mathisen, døpt 22.

februar 1743 fra Bjerkøy. Død 21. oktober 1778 ”ble borte på sjøen ved Årø”. Begravet 22. juni 1779. ”den 19de huj[1] N.V. på N. Aarøe i gienfundne Mand. Dødsstad Aarøoesund”.

[1] Betyr denne måneden.

Mvh. Torbjørn.

https://snl.no/hujus

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider