Gå til innhold
Arkivverket

Trøgstad: Hvem var Johanne Hansdatter Dammerud 1818 - 1863 sine foreldre?


Yvonne Roualet Thoresen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg har lett mye og lenge etter Johanne Hansdatters foreldre, som var min tipptippoldemor og håper noen her har tips om hvordan jeg kan komme videre. Jeg har god koll på etterkommerne. Jeg blir veldig glad for både tips til metode og/eller konkrete funn 🤩Jeg har for eksempel forsøkt meg på en "fadderanalyse", men går meg helt vill i all info jeg finner.... 🙃

Her er er oversikt over alle kilder i Histreg for hennes mann og barn som jeg har funnet så langt. Legg merke til dødsfallprotoller under referanser (som egentlig ikke gir så mye) Histreg - Personside

 

Johanne giftet seg med min tipptippoldefar Johan Torkelsen den 28.12.1843 i Trøgstad kirkeJohanne Hansdr - Ministerialbok for Trøgstad prestegjeld 1815-1844 (0122P) - Digitalarkivet Hun er oppgitt som 25 år gammel pige med bosted på plassen Moseby under Smedby Nordre og gården Langset (3118-702/2)  i Trøgstad når hun gifter seg. Det betyr at hun sannsynligvis er født ca. 1818. Johan var enkemand født ca. 1817 også med bosted Moseby. 

Forloverne var: Nils Bulterud og Johan Aasengen.

 

I Trøgstad fant jeg én mulig kandidat som jeg har sjekka ut
Johanne Hansdatter født 01.12.1820 Westli under Bingen av Hans Andersen og Kirstine Christophersdatter Johanne - Klokkerbok for Trøgstad prestegjeld 1815-1831 (0122P) - Digitalarkivet dør 01.10.1825 Johanne Hansdr - Klokkerbok for Trøgstad prestegjeld 1815-1831 (0122P) - Digitalarkivet. De får en ny Johanne - Ministerialbok for Trøgstad prestegjeld 1815-1844 (0122P) - Digitalarkivet den 19.01.1826, men det synes jeg er for langt unna fødselsåret oppgitt i vielsen.

 

Innflyttet fra Eidsberg?
Her ser vi at en Johanne Hansdatter på 25 år som nr 5 som flytter fra Eidsberg til Trøgstad  i 1843. Datoen 22.09.1843 er nevnt i kommentarfeltet. Hun gifter seg jo i desember Johanne Hansdr - Ministerialbok for Trøgstad prestegjeld 1815-1844 (0122P) - Digitalarkivet

 

Mulige kandidater i Eidsberg?
Her har jeg funnet tre mulige kandidater til å være den Johanne som flyttet fra Eidsberg til Trøgstad i 1843. Jeg har mest tro på den første. Ingen av foreldreparene har navn som går igjen hos Johanne og Johans barn. Oppgir oversikt over fadderne nedenfor.


Johanne Hansdatter Haugtomt plass under Høitomt (mulig 3118-322/2),
Født 07.12.1818, Døpt 13.12.1818

Mor: Inger Andersdatter

Far: Hans Holmsen

Konfirmasjon 13.10.1833 som nr 7 (høyre side) i Herlands anneks til Eidsberg https://www.digitalarkivet.no/kb20061020010051

Dåp https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000037937483 

Bosted Torperplass 3118-324/1 (224/1) (Nord for Mysen opp mot grensa til Trøgstad)

Faddere: Helleman svenka… Hellene Tunstad, Anne Holm.. Tuen.. Willum (Thorsen?) Torper, Hans Sukkestad

En bror: Johan født 23.11.1820 på Homstvedt rett sør for Homstvet 3118-320/1 (220/1)
Johan Hansen - Klokkerbok for Eidsberg prestegjeld 1814-1831 (0125P) - Digitalarkivet

 

Johanne Hansdatter, Døpt 24.04.1820

Far: Hans Larsen

Mor: Ragnild Andersdatter
Bosted Skotterud?

Konfirmert 12.10.1834 i hovedkirken, Nr. 29  https://www.digitalarkivet.no/kb20061020010052

 

Johanne Hansdatter, Døpt 22.07.1821

Far: Død

Mor: Eli Pedersdatter

Bosted: Ørkenplass?

Konfirmert 16.10.1836 i Herlands Annex, nr 20 https://www.digitalarkivet.no/kb20061020010058

 

Faddere til Johan Torkelsen 1817 - 1880 og Johanne Hansdatter 1818 - 1863 barn

Se histreg for detaljene: Histreg - Personside

 

Theodor - født 1844  på Moseby under Langset
Christian Moseby 
Marie Moseby 
Elisabeth Torper
Ole Smeby 
Jens Jaserud 

 

Anton født 1847 på Moseby under Langset
Marte Moseby
Maria Moseby 
Christian Moseby 
Hans Smeby 
Ole Smeby 


Maren Sofie 1850 på Autenplass
Kistine Auten
Christian Auten 
Johan Auten
Petrana Auten
Ole Auten 


Anton 1854 på Moseby under Karlsrud
Per Carlsrud
Andreas Carlsrud 
Carl Carlsrud
Karen Carlsrud
Sophie Carlsrud

 

Karoline Julie 1857 på Dammerud til Skrigerud
Sophie Skrigerud
Anne Maria Jorud 
Christian Skrigerud 
Johan Skrigerud
Johan Elvestad i Eidsberg


Julius født 1860 på Dammerud til Hersæter
Ingeborg Olsdatter Vipa
Hans Andersen Vipa
Anne Maria Johannesdatter Bakker 
Christian Knudsen Hersæter
Gulbrand Christiansen Hersæter


Ellers så ser det ikke ut som det er bygdebøker å støtte seg på i Trøgstad og i Eidsberg ikke for Herland anneks i hvert fall. 🤔



 

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dette var solid og grundig!
Du har sjekket ut mye - også hvem som var faddere for hennes barn.
Men har du sjekket ut hvem hun ev. var fadder for?
Det kan jo hende at hun var fadder for ett eller flere av barna til ev. søsken?

 

Her er treff for Johanne, Trøgstad, fadder og Maaseb*

 

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Det var en jammen en god idé! Tusen takk for tips! @Lars Kittilsen🌸
Av fadderene du har funnet ser vi at det fantes en Johanne på Maaseby allerede i 1833. 
Ja, jeg skal absolutt sjekke ut Gulbrand Hansen Maaseby sporet 🤓

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei og takk @Magne N.G Hagen-Pettersen🌻
Det var et godt tips å sjekke sånne slengere i folketellingene. Jeg prøvde meg på en rask sammenstilling her i Histreg, men jeg har så langt ikke funnet at Thorer Hansen født 1820 i Trøgstad  har en søster som heter Johanne Hansdatter født ca. 1818. Histreg - Personside

 

Eller så var den visninga du sendte av folketellinga fra Registreringsentral for Historiske data UiT god å lese - med fødselsår og lenker mellom folketellingene. Jeg har ikke brukt den tidligere, men skal teste ut. 

Ellers så holder jeg fremdeles på med fadderanalysen. Jeg fikk satt opp ett skjema i Excel med innhold av ChatGPT. Det var en liten lettelse i arbeidet. 😅

Så langt holder jeg en knapp på Eidsberg spor 1. 
Dvs. som nevnt over: 

Johanne Hansdatter Haugtomt plass under Høitomt (mulig 3118-322/2),
Født 07.12.1818, Døpt 13.12.1818

Mor: Inger Andersdatter

Far: Hans Holmsen

og det jeg har samlet i Histreg så langt her 
Histreg - Personside
Jeg tror feks at Elisabeth Torper som var fadder for Johannes sønn Theodor i 1844 er Johannes søster. Elisabeth kalte også sin datter født i 1865 for Johanne. Johanne var da død to år tidligere. 

Broren Johan Hansen har også brukt en del av de samme fornavnene som både Johanne og Elisabeth på sine barn. Når han fikk døpt sine førstefødte  Hans Peter i Eidsberg i august 1843 var Johanne Hansdatter oppgitt som en fadder. Hvis det er riktig Johanne jeg har funnet flyttet hun jo fra Eidsberg til Trøgstad i september 1843. 

Men når man leter sånn er det jo lett å gå i bekreftelsesfella. Det vil si at jeg ser etter det som støtter teorien og overser det som ikke gjør det 🤔

Jeg holder nå på å studere den mulige faren Hans Holmens liv. Her har jeg ikke pusla ferdig og jeg har muligens gjort noen feilkoblinger i Histreg, som jeg må rette opp i. Det virker uansett som han hadde et litt omflakkende liv.... I hvert fall bodde han både her og der.

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 25.7.2024 den 19.05, Lars Kittilsen skrev:

Her er Johan Maaseby og Johanne Maaseby faddere til Helene (se nederst).
Faren heter Gulbrand Hansen Maaseby.

https://media.digitalarkivet.no/view/450/96

Han Gulbrand være en bror av henne?

 

Her kobla sammen det jeg fant på Gulbrand. Histreg - Personside, @Lars Kittilsen
Som du ser har jeg krysset av for USIKKER i feltet for dåp. Jeg er usikker på om jeg har funnet de rette foreldre, men fant ikke ut at han hadde en søster som het Johanne. Men jeg har ikke jobba masse med dette sporet altså. Nå husker jeg ikke helt hvorfor jeg ga opp ganske raskt. Jeg må bli flinkere med logging underveis. 🤓

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville beholdt USIKKER 🙂 
Jeg ville kanskje også vurdert å fjerne koblingen til Johanne helt, fordi det er så fort gjort at noen tar kopi uten å sjekke din vurdering av sikkerhet ...

 

Min tanke/teori var at Gulbrand Hansen Maaseby kunne være en bror av Johanne.

Men jeg finner heller ingen kobling. Faren til denne Gulbrand Hansen var vel Hans Bergersen, og jeg har ikke klart å finne en datter med navn Johanne.

 

Det var en del som bodde på Maaseby, det finnes mange Hansen, og i Trøgstad var det flere som het Gulbrand ...

(Akkurat som Sophie). Derfor kan det være et feilspor (selv om tanken var god).

 

Det er mulig vi har surret oss inn i fadderkombinasjoner og andre kompliserte teorier, og noen ganger kan det lønne seg å begynne litt forfra.

Trolig var Johanne bare tjener på Maaseby en periode, og kanskje kom hun fra et annet sted.

Det er ikke så mange aktuelle Johanne-er fra Trøgstad med Hans som far.

Jeg ville derfor beholdt "innflytter" som en mulig teori.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Jeg ville beholdt USIKKER 🙂 
Jeg ville kanskje også vurdert å fjerne koblingen til Johanne helt, fordi det er så fort gjort at noen tar kopi uten å sjekke din vurdering av sikkerhet ...

 

Min tanke/teori var at Gulbrand Hansen Maaseby kunne være en bror av Johanne.

Men jeg finner heller ingen kobling. Faren til denne Gulbrand Hansen var vel Hans Bergersen, og jeg har ikke klart å finne en datter med navn Johanne.

 

Det var en del som bodde på Maaseby, det finnes mange Hansen, og i Trøgstad var det flere som het Gulbrand ...

(Akkurat som Sophie). Derfor kan det være et feilspor (selv om tanken var god).

 

Det er mulig vi har surret oss inn i fadderkombinasjoner og andre kompliserte teorier, og noen ganger kan det lønne seg å begynne litt forfra.

Trolig var Johanne bare tjener på Maaseby en periode, og kanskje kom hun fra et annet sted.

Det er ikke så mange aktuelle Johanne-er fra Trøgstad med Hans som far.

Jeg ville derfor beholdt "innflytter" som en mulig teori.

 

Enig! Og jeg har altså så langt beholdt disse to adskilt i Histreg: 
1. Johanne Hansdatter 1818 - 1863 som sikkert var gift med Johan Torkelsen 1817 - 1880 og bodde i Trøgstad Histreg - Personside og

2. Johanne Hansdatter født 07.12.1818 fra Torper, Eidsberg og datter av Hans Holmsen og Inger Andersdatter Histreg - Personside 
😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en konfirmant Johanne Hansdtr som ble konfirmert i 1830 https://www.digitalarkivet.no/kb20061019020142 jeg klarer ikke bosted/fødested men det slutter på ...bye hun er riktig nok født på slutten av året i 1815.

Hun døpes som no 73 her https://www.digitalarkivet.no/kb20061019010623 (på herresiden)

 

Denne Johanne hadde følgende søsken.

Kristian 1825

Andreas 1827

Maren 1834

Ole 1822

Maria 1822

Zyprian 1817

 

Jeg ser at en av fadderene for Julius er Hans Andersen Vipa, kan det være han her i 1865 ? https://rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0122&kenr=003&bnr=0018&lnr=000 aldersmessig så kan vel også han være Johannes far, og at han er gift på  nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Magne N.G Hagen-Pettersen skrev:

Jeg fant en konfirmant Johanne Hansdtr som ble konfirmert i 1830 https://www.digitalarkivet.no/kb20061019020142 jeg klarer ikke bosted/fødested men det slutter på ...bye hun er riktig nok født på slutten av året i 1815.

Hun døpes som no 73 her https://www.digitalarkivet.no/kb20061019010623 (på herresiden)

Ved dåpen er far Hans Andersen Garsrud

 

Bosted ved konfirmasjon er trolig Ringsby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.