Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skrift i kirkebok


Asbjørn Tveit
 Del

Recommended Posts

Trenger litt tydehjelp til løpenummer 29 her.

Jeg skjønner det slik at fødselsdatoen er 5. desember? Navnet er Tosten og far er Endre Johannesen ... lillehagen? og Ingebor Tostensensdt.?

 

Men hva står i dåpsrubrikken? Såvidt jeg skjønner er han hjemmedøpt - men skulle gjerne ha visst resten, og gjerne også navnene på fadderne.

 

URN:NBN:no-a1450-kb20070510650167.jpg

 

Sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070510650167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 hour ago, Asbjørn Tveit said:

Jeg skjønner det slik at fødselsdatoen er 5. desember? Navnet er Tosten og far er Endre Johannesen ... lillehagen? og Ingebor Tostensensdt.?

Korrekt fødselsdato og far er Hm (husmann) Endre Johannesen Lillehagen, mor Ingebor Tostensd.
Min tydning er:

Hjemmedøbt den 6. desember ved Hm Ole Maagensen Lillehagen og Confirmeret [dvs. dåpen ble bekreftet] ...[?] Wig...[?] Kirke[?] d 27. Dec.  
Fadderene var:

Hm Ole Haagensen Lillehagen, Ole Olsen Melstvet (jeg ser ikke hva han hadde for yrke), gm (gårdmann) Tollach Erichsen Hetteland[?], Gmk (gårdmannskone) Guro Larsd. Nesthus[?] Hmk Guro Tostensd. Wallen[?Wollen] under Midthuus.

 

Endret av Inger Hohler
feil tegnsetting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Hohler skrev:

 Confirmeret [dvs. dåpen ble bekreftet] ...[?] Wig...[?] Kirke[?] d 27. Dec.  
Fadderene var:

Hm Ole Haagensen Lillehagen, Ole Olsen Melstvet (jeg ser ikke hva han hadde for yrke), gm (gårdmann) Tollach Erichsen Hetteland[?], Gmk (gårdmannskone) Guro Larsd. Nesthus[?] Hmk Guro Tostensd. Wallen[?Wollen] under Midthuus.

 

"...i Vigøers Kirke..."

" ... Hm Ole Olsen ...  .... Netteland, .... Nesthuus ...."

Usikker på "Wallen"/"Wollen".   Det er eit bruk "Voll" der i 1950, men det hjelper ikkje så mykje.

Det kan hende det står eit plassnamn i FT1865.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Usikker på "Wallen"/"Wollen".   Det er eit bruk "Voll" der i 1950, men det hjelper ikkje så mykje.

Det kan hende det står eit plassnamn i FT1865.

 

RA, Folketelling 1865 for 1238P Vikør prestegjeld, 1865, s. 54
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090729320535

 

Det står "Vodlen" i FT1865 -

 

og i FT1875  https://www.digitalarkivet.no/ft20110201670636

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for hjelpen 🙂

 

"Vodlen" kan vel kanskje stemme. I en bygdebok for Kvam kan man lese at han flyttet til husmannsplassen Tretteteigen på Valland (Valland kan kanskje ha blitt skrevet som "Vodlen" tenker jeg) rundt 1869. 

Lillehagen er nytt (står oppgitt Netelandshagen i bygdebok og Neteland som fødested under gifte og viede i kirkeboken for samme sogn, Kvam) -  men regner med at det er riktig Torstein jeg har funnet. 

 

Endret av Asbjørn Tveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.