Gå til innhold
Arkivverket

Bergens borgerbok 1642

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Simen Jacobsen fikk borgserskap i Bergen 30. april 1642. I den transkriberte borgerboka står det at han var fra Bergen.

Bergens borgerbog. 1 : 1550-1751

Men originalen viser at dette er feil - hvor er han født?

Se side 350 i PDF-filen.

https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/bergen-byarkiv-forteller/byhistorie/fortellinger-fra-arkivet/borgerboken-i-digital-utgave

SJ.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er litt lei - sidan det er få innførsler med same handskrift her - men boka er ordna alfabetisk etter førenamn;

eg har ikkje sett på 1643 for alle bokstavane ...

Det kan vere "Thjeste" eller "Thjese" 

- men T-ane i T-lista for 1643 (s. 372) er ikkje heilt likeins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for innspill, Ivar.

Jeg har studert alle innførslene til denne skriveren uten å bli klokere. Jeg leser det samme som deg, selv om T'ene ikke er helt like. Klarer uansett ikke å se hvilket stedsnavn det kan være. Kanskje kan det være Tisted han mener, men det blir kun gjetning - her kommer vi nok ikke i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Grete Singstad skrev:

Mange takk for innspill, Ivar.

Jeg har studert alle innførslene til denne skriveren uten å bli klokere. Jeg leser det samme som deg, selv om T'ene ikke er helt like. Klarer uansett ikke å se hvilket stedsnavn det kan være. Kanskje kan det være Tisted han mener, men det blir kun gjetning - her kommer vi nok ikke i mål.

Jeg er enig i tolkningen "Thjese". Det finnes en landsby Thise i Tise sogn (Ålborg stift) ved Limfjorden i Jylland. Det finnes for øvrig også et Thise sogn i Viborg stift: https://da.wikipedia.org/wiki/Tise_Sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider