Gå til innhold
Arkivverket

Slutt på endelause diskusjonar! DNA-testing løyser «slektsmysteria»!

Klaus J. Myrvoll
 Del

Recommended Posts

Det var ment som en spøk Torbjørn.

Jeg mener å ha rimelig god oversikt over mine forfedre til ned på 16 og 1700 tallet, med unntak av en gren som stopper opp rundt 1750.

Treffene jeg får har en felles opprinnelse som ligger lenger tilbake i tid. Og hittil er det bare en liten gruppe mennesker av dem som har testet seg som har samme opprinnelse.

Derav begrepet øde øy.

Nå er jo ikke det så merkelig i seg selv, for jeg er jo ganske spesiell. 😉 

Aase kan nok beskrive bedre hvordan dette henger sammen, personlig har jeg ikke satt meg nok inn i problematikken og forstår egentlig ikke så mye av det.

Når alt kommer til alt er vi jo alle unike i den forstand at det finnes ingen som er skrudd sammen akkurat slik i hele verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kva meiner du her?

Etter oppdrag frå Rune: I test-krinsar snakkar vi om begrepet Øde øy når du som han har ei (manns-)linje som nesten er utan treff.  Eg legg ved tidslinja hans, og der vil du sjå at den nyaste felles forfar han har med andre testarar, kan ha levd rundt år 500. Mutasjonen hans heiter R-S6355. Der er eit arkeologisk funn med same forfar på Færøyane frå rundt 15-1600-talet, og så er der ei større grein som har skilt seg ut rundt 900-talet. På denne greina ser vi to engelske flagg og eit britisk; desse skal referere til kva land eldste kjende ane er frå. Dei grøne jordklodane betyr at testaren ikkje har opplyst eldste ane, og dei amerikanske flagga har vi lite nytte av, sidan USA er ei så ny oppfinning. 

Det at det så få treff på linja, kan t.d tyde på fransk opphav, sidan dna-testing er forbode i Frankrike. Ikkje på grunn av Ertesvåg sine bekymringar, men "av omsyn til familien".. Men greina som peikar rett ned og som ikkje blei plass til her, er tydeleg dominert av England / Irland.

rune.png

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan vi no med det same ta med morslinje-treffa til Rune. Ingen eksakte treff på fullsekvens, men ein god flokk på Gd3 i Sverige. Haplogruppe H6a1a

runemor.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I wanted to stay out of this discussion due to it being Norwegian-based. However, it is too interesting, and also non-Norwegians will read this thread.

1. DNA-testing and the results are limited to its usefulness. There are times when manual searches are more effective than DNA-testing, such as when searching for relatives further than third cousins. Fifty percent of fourth cousins do not share DNA, therefore, it is impossible to match with all or many fourth cousins and beyond with DNA testing. However, with manual searches one could possibly find more fourth cousins and beyond.

2. All relatives, close and distant, do not consist of exact DNA. Example: Siblings do not share exact DNA. One could contain more DNA of a distant relative than the other sibling, which could lead to locating more distant relatives. The other sibling's DNA would not assist in locating those distant relative.

3. NOBODY can predict the future, therefore, nobody knows what new technology will be discovered in the future, or how today's DNA-testing results will be used.

4. DNA Companies admit that the "best guess" is used. Beyond third cousins becomes a guessing game for many when using DNA-testing results.

More could be stated, but this is enough.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Richard Olsen skrev:

1. DNA-testing and the results are limited to its usefulness.

Hello Richard - I do agree with you, no doubt, talking about finding living relatives or relatives within the last 3-400 years with a FamilyFinder test.

But Y and mt testing can solve puzzles that are impossible to solve in other ways, and could be much more used than today 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I am always  cautious when I see words like "shot in the dark", "estimate", "may", "could", mutation"......All words used by the DNA-testing companies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Y and mt testing can solve puzzles that are impossible to solve in other ways

Agree

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Richard Olsen skrev:

I am always  cautious when I see words like "shot in the dark", "estimate", "may", "could", mutation"......All words used by the DNA-testing companies.

Truly, you must not trust anything without thinking yourself. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Truly, you must not trust anything without thinking yourself. 

The best statement on this thread

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2024 den 10.20, Klaus J. Myrvoll skrev:

Eg vert alltid forundra når eg kjem over diskusjonar som dette i dag, både her på Brukarforumet og (som i dette tilfellet) hjå Slekt og data, jf. desse trådane (som bør konsulterast før ein les vidare):

https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?p=825026

Eg spør meg: Har ikkje folk oppdaga DNA-testing?

Jeg kan berolige deg med at jeg er kjent med DNA-testing, Klaus Johan. Jeg har til og med løst et par «mysterier» for mine familiemedlemmer med dette hjelpemiddelet. Ole Andersen Furu er imidlertid ikke så sentral for meg og mine at det er meningsfylt å bruke tid på å kartlegge hans Y-DNAs eventuelle vei gjennom generasjonene. Generelt vil jeg advare mot for sterke antakelser om andres motiver og kunnskaper når de stiller spørsmål her på forumet. Jeg har fått god hjelp fra flere hyggelige og dyktige personer med større kunnskaper og ferdigheter enn meg, og håper å ha hjulpet andre i samme ånd. Det ville ikke kostet mye å for eksempel spørre en trådstarter som meg «Har du vurdert å kartlegge Y-DNA-et til hans eventuelle etterkommere i mannslinja?» i stedet for å stille retoriske spørsmål basert på feilaktige antakelser. Da ville jeg kanskje svart «Det var et godt tips, men jeg har lagt til side Ole Andersen Furu. Om noen andre ønsker å undersøke det ønsker jeg så klart lykke til.»

Endret av Dag F Gravem
Feil navn.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2024 den 11.58, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Om det er så enkelt som du skriv her, kvifor opplever vi då å få tilbakemelding frå firmaet om at det ikkje er nok materiale att til å gjennomføre testen som er bestilt? Har du dokumentasjon på at dette blir gjort?  Og kva skulle vere formålet?

Kva dei kan gjere og kva dei gjer kan vere ulike ting. Å svare på "kvifor" nokon gjer som dei gjer, er ikkje alltid så enkelt.

Men det er nokså sikkert enklare og rimelegare å be deg sende meir materiale enn å kopiere det DNA-et du alt har sendt.

Og så er det rimelegvis også nyttig "kundepleie" å få deg til å fornye tilhøvet. 

Men då eg spurde ein genetikkprofessoren om dei (t.d. Gene by Gene) kunne kopiere/mangfoldigjere ei DNA-prøve, var svaret "ja, det må dei då kunne".

Nei... eg kan ikkje gje deg artikkelreferanse eller sidetal i lærebok.

Familytreedna prøvde seg med eit produkt som heitte FamilyFinder Wellness som på eit eller anna vis skulle hjelpe deg å finne produkt som passa deg, men det er teke ut av sortimentet no, slik at det er berre reine genetiske produkt att: FF, Y og mt-testar.

Det kjem heilt sikkert meir av slike tilbod. Kvifor skulle dei ha med passusen i vilkåra du godtek?  Kvifor trur du store kommersielle aktørar er interesserte i dette?

Dei lærer etter kvart kva for "innpakning" tilboda skal få.

MyDNA (mor-selskapet for Gene by Gene) marknadsfører t.d. "personalized wellness", som kan vere ein "health report" levert av Gene by Gene

(som Familytreedna er ein del av).

Marknaden for genetiske testar (sjølv-testar) frå selskap som MyDNA har vore der i eit par tiår, og er venta berre å auke på.

Du skriv: "Genetiske data har stor kommersiell verdi. Genetiske data kombinert med slektstre er ein "våt draum" for industrien". 

Kan du forklare kva som skal vere draumen her? Hovudinntekta til MyHeritage f.eks er ikkje testane, men alle abonnementa som folk må ha og i tillegg får tilbod om å få opplysningar mot betaling. Familytreedna har ikkje noko slikt; her får du ein test og eit resultat, og så må du finne ut av det sjølv.  Ingen set opp noko tre for deg, og ingen leitar etter treff for deg. Det er inngått eit samarbeid no som gjer at folk kan dele tre frå MyH på Ftdna, men om ikkje lenge kan du nok velje andre tre-leverandørar, td. Geni.com som er den minst kommersielle - der greier du deg lenge med ein gratisversjon.

DNA-et inneheld svært mykje informasjon om personen det gjeld; og om born, sysken, foreldre osv.   Slektsinformasjon i tillegg til DNA-prøver gjev endå meir informasjon.

Du trur ikkje at t.d. Gene by Gene følgjer med på desse prosjekta som de er med på? Vilkåra (1 Introduction) inneheldt presiseringa

"This Privacy Statement does not apply to information collected by: (i) us offline or through any other means, including on any other website operated by us or any third party or (ii) any third party (including our affiliates and subsidiaries), including through any application or content that may link to or be accessible from or through the Website. "  Dei kan altså kombinere kunnskapen om prøva di med alt det finn på nettet.

På 3.8.2024 den 12.02, Rune Thorstensen skrev:

Jeg skal ikke hive meg inn i debatten for å argumentere for eller imot Dna testing i slektssammenheng.

Det er en frivillig sak hvorvidt men vil teste seg eller ikke, og enten man velger å gjøre det eller la være så må begge valgene respekteres.

Éin ting er kva ein meiner, tenkjer og gjer sjølv. 

Her er det deltakarar, Klaus, Aase, mfl., som aktivt agiterer for store kommersielle interesser i spørsmål der Helsedirektoratet, NHI,

Datatilsynet, Bioteknologirådet, m.fl. har mana til ettertanke og varsemd (- eller direkte åtvara mot).

Då er det timeleg å stille spørsmål ved det som vert sagt og drive kampanje for.

Det er tydeleg at nokon ikkje likar slike spørsmål...

Og Klaus, eg tenkjer nok Helsedirektoratet veit langt meir om slike testar enn det du gjer.  Det vert for dumt å seie at du veit best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Dei kan altså kombinere kunnskapen om prøva di med alt det finn på nettet.

Det kan sjå ut som du forutset at det skal sitje folk som har som oppgåve å analysere testresultata mine for å tene pengar på akkurat meg, men som forbrukar kan behova og interessene mine gjennom-analyserast på utallige andre og meir effektive måtar. Dei som absolutt vil vite mykje om meg, finn det dei treng på nettet uansett.

Kanskje har du ikkje sett deg heilt godt nok inn i kva vi får ut av desse langlinja testane som eg ber folk om å ta. Eg legg derfor ved HEILE trefflista til ein av mine nylegaste testarar, og lurer på korleis denne eventuelt kan brukast kommersielt.

Ikkje eit ord om muleg slektskap; den må eg finne ut av sjølv, og i dei fleste tilfella snakkar vi om slektskapar med tilknytingspunkt langt bak kjeldehistorisk tid, som her. 

image.thumb.png.0ce0b7b23fde9e9a84b87f19ae750366.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ivar S. Ertesvåg:

Har du tenkt på at det kan vera måten du debatterer på som gjer at du ikkje alltid får svar? For eigen del set eg visse grenser for kva eg orkar å bruka tida mi på. Det verkar ikkje som du er interessert i å høyra på argumenta våre og endå mindre i å revurdera nokon standpunkt. Du skriv at eg, Aase Sæther og andre «agiterer» og «driv kampanje» for DNA-testing. Det får so vera, men du er tydelegvis ein sjølvutnemnd motagitator?

Du nemner Bioteknologirådet. Er det kan henda denne saka du hadde i tankane?

https://www.bioteknologiradet.no/2018/11/uttalelse-bioteknologiradet-vil-ha-debatt-om-ny-dna-teknologi-for-politiet/

En annen mulighet er å søke i private slektsdatabaser. Så mange ønsker å vite hvor de stammer fra, at forskere har vist at 60 prosent av dem med europeiske forferde i dag kan identifiseres.

– Flertallet i rådet vil åpne for at politiet kan søke etter slektninger i internasjonale DNA-databaser. Forutsetningen er at de som har bidratt med DNA har samtykket, sier Halvorsen.

Her får ein vel snarare inntrykk av at Bioteknologirådet – eller i minsto fleirtalet av det – ser på kommersielle, «internasjonale» DNA-databasar som ein positiv ressurs…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The main concern should be on how, and what for,  DNA samples are being used.

One example of active use: DNA testing for health issues are monitored by Insurance Companies. Insurance Agents search through DNA databases in an attempt to locate health risks of active or potential clients of that Insurance Company. That client may have his or her policy cancelled.

2 hours ago, Klaus J. Myrvoll said:

Her får ein vel snarare inntrykk av at Bioteknologirådet – eller i minsto fleirtalet av det – ser på kommersielle, «internasjonale» DNA-databasar som ein positiv ressurs…

I urge you not to insult your own intelligence with such comments.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2024 den 10.49, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg siterer frå denne nettsida: "For å få tilgang til produkter på selskapenes hjemmesider, må brukeren gjerne oppgi informasjon om egen helse og familiehistorie, personlige egenskaper og etnisitet. I tillegg samles kortdetaljer, betalingsmetode, adresse, e-post, brukernavn og passord".

Eg skulle gjerne likt å vite kva selskap dei skriv om her; Familytreedna er det i alle fall ikkje.  Det du oppgjev når du sender ein test dit, er namn, kjønn, fødselsmånad og år, og elles ingen ting. Betaler du gjennom PayPal har dei heller ikkje betalingsinformasjonen din. Dei har postadressa du skal ha testsettet på, og epostadressa dei kan kontakte deg på. Hadde dei forlangt fullt person-nummer hadde eg vore meir skeptisk, men det gjer dei altså ikkje, og ikkje så mykje som eit ord om helse og familiehistorie. 

Men til hovudsaka i mitt innlegg no: Eg tykkjer ikkje helsedirektoratet på denne nettsida har vore tydeleg nok på at DNA-testing og gen-testing ikkje er det same. Vi brukarar slurvar nok ofte når vi snakkar, og kan seie gen-testing når vi eigentleg meiner DNA-testing, men ein offentleg instans som Helsedirektoratet burde vere meir presis. 

Med gen-testing leitar ein etter bestemte gen, td. eit gen som disponerer for brystkreft, hjerteinfarkt og kva no andre sjukdomar som kan påvisast. Om det er ein fordel eller ulempe å vite om ein har noko slikt, veit eg ikkje alltid - eg ville i alle fall ikkje ynskje å vite det, like lite som eg vil vite kva dag det skal dette ein takstein i hovudet mitt.

DNA-testing handlar om å samanlikne rekkjefølgja av basane i deler av den genetiske koden din med andre testarar.

FF-testen er den som undersøkjer største delen, men langt frå heile koden, og ikkje spesifikke gen.

Mannslinje-testen (Y37 osv) inneheld berre opplysningar om Y-kromosomet til testaren.

Kvinnelinje-testen (mt) studerer berre ein liten mitokondrie-bit i cellekjernen.

Eg trur ein del av den skepsisen som er presentert i denne tråden handlar om at ein blandar saman desse to begrepa, så for å unngå meir av det, vil eg presisere overfor meg og andre som promoterer historisk DNA-testing at vi må vere flinkare til å bruke det rette ordet når vi snakkar og skriv om det.

Det er godt muleg at eg i farten kan ha skrive "gen-testing" ein stad undervegs her, men for å gjere det heilt klart: Eg er ingen tilhengar av gen-testing. Skal det brukast, bør det i det minste gå gjennom helsevesenet. 

DNA-testing derimot kjem eg til å halde fram å promotere for slektsinteresserte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein skal konkludere med noko må det vere at det slett ikkje er slutt på endelause diskusjonar rundt dna-testing.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I am compelled to post information here due to the unintentional misleading information posted here.

It is splitting hairs when attempting to divide DNA testing and Gene testing. It is all DNA based. Depending on the specifics it would involve swabbing of inside the cheek, blood extraction, etc.

Gene testing involves testing of DNA in cells for  gene and/or chromosome mutations.

In addition, who knows what is happening with DNA samples ( genealogy or health) behind the scenes of these Companies? Is or will governments get involved?

I am not against DNA testing, but I use caution. Without my cousin's DNA results I would not have confirmed my great-grandfather's presence in the USA and locate his descendants from his second family.

Endret av Richard Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Torbjørn Igelkjøn said:

Om ein skal konkludere med noko må det vere at det slett ikkje er slutt på endelause diskusjonar rundt dna-testing.

That could be said for anything and everything.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Olsen skrev:

I am compelled to post information here due to the unintentional misleading information posted here.

Richard, eg reknar ikkje på nokon måte med at eg skal greie å overbevise deg, men vil berre nemne følgjande:

Eg har sjølv formidla godt over 100 DNA-testar. Samtlege er knytt til mi epostadresse og betalt frå min konto. Skjemaet som er sendt inn, inneheld fødselsmånad og år, og eit namn, sjeldan det fulle namnet til testaren, og ofte berre førebokstavar. Kort sagt: Familytreedna anar ikkje identiteten til testaren. 

Eg kan ikkje sjå korleis det er muleg å misbruke noko slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I understand. I will assume you are promoting DNA testing as a for-profit motive.

With all integrity, you must admit that your situation is rare. I believe most DNA testing is submitted by the individual, as oppose to someone else submitting it for them.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase R Sæther - Gloppen

What are you involved in? I do not know if I should be impressed or suspicious.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Richard Olsen skrev:

I understand. I will assume you are promoting DNA testing as a for-profit motive.

With all integrity, you must admit that your situation is rare. I believe most DNA testing is submitted by the individual, as oppose to someone else submitting it for them.

Her må oppklarast ei misforståing: Det er eg som legg ut for testane, men testarane refunderer sjølvsagt pengane til meg etterpå, så eg tener ikkje ei krone på dette. 

Testane går gjennom meg fordi eg har oppdaga kor kraftfullt dette verktøyet er for å løyse opptil 4-500 år gamle slektsproblem, og testarane er (for det meste) handplukka etter leiting etter reine manns- og kvinnelinjer i kjeldene, for å kunne stadfeste eller motbevise slektskapar som vi møter på i gamle dokument. Noko av det fyrste eg gjorde, var å stadfeste at tre underskrivarar på ei kjøpekontrakt frå 1570 faktisk VAR brør - med å teste 3 nolevande personar i rein mannslinje frå dei tre kandidatane. 

Så ingen økonomiske motiv, berre ei genuin interess for vår nære og fjerne historie. Eg har mange fleire nøtter å løyse, så leitar framleis etter nye testarar i inn- og utland.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Richard Olsen skrev:

Aase R Sæther - Gloppen

What are you involved in? I do not know if I should be impressed or suspicious.

Eg er ein del av Norgesprosjektet, norwaydna.no - Sogn og Fjordane-delen, og over middels oppteken av gamle slektslinjer. Dei kan ettergåast med DNA-testing, så derfor gjer eg det. Eg er 70 år og vil gjerne vite mest muleg før eg skal gravleggast.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Now I am impressed. Best of luck! There should be more like you.

I f I may be bold for a moment and say please do not pressure people into submitting DNA. I am not saying you do that.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider