Gå til innhold
Arkivverket

Slutt på endelause diskusjonar! DNA-testing løyser «slektsmysteria»!

Klaus J. Myrvoll
 Del

Recommended Posts

Nei bror min har ikke tatt FF, den er det jeg som har tatt, og det er BigY-700 min bror har tatt, men hadde vel Y37 fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

Nei bror min har ikke tatt FF, den er det jeg som har tatt, og det er BigY-700 min bror har tatt, men hadde vel Y37 fra før av.

Ja om han har Y700 er FF unødvendig. Om ein får noko fornuftig av ein Y700 er avhengig av kor langt unna næraste treffet er. Eg brukar ikkje å tilrå å ta Y700 "på måfå" men vente til ein har ein person i passeleg avstand som også testar; 4-6-menning f.eks.  Men det har du kanskje hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://frontlinegenomics.com/world-of-genomics-norway/

I gave the DNA testing serious thought and did some research. You may find the above link interesting (not regarding ancestry testing)

Many countries have databases used in their respective countries for sharing Health DNA results from people's blood tests, etc. It is probably a matter of time when it will become iinternational-based.

All of this is proof that our DNA is already being shared. In Canada there is The Pan-Canadian Human Genome Library used, supposedly, to improve healthcare in Canada.

My point is that, whether we like it or not, our DNA is being shared (without our permission). That is not to say that our identities are revealed.

So, and I hate to say it, perhaps we have an unnecessary concern about DNA testing for genealogy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Ja om han har Y700 er FF unødvendig. Om ein får noko fornuftig av ein Y700 er avhengig av kor langt unna næraste treffet er. Eg brukar ikkje å tilrå å ta Y700 "på måfå" men vente til ein har ein person i passeleg avstand som også testar; 4-6-menning f.eks.  Men det har du kanskje hatt.

Jeg har ganske god oversikt over slekta langt tilbake. Y700 ble vel tatt for å se om vi skulle være heldig å finne noe ut om eldstemann som er født rundt 1600, men litt vanskelig når man bare vet fornavn og ikke farsnavn. Men som sagt DNA tester har jeg egentlig ikke hatt noen nytte av, men ser at noen kan ha det. Ser ikke ut som morsiden bakover er så interresert i slekt ettersom de som viser match aldri kommer tilbake etter forsøk på kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne Hildrum skrev:

Jeg har ganske god oversikt over slekta langt tilbake. Y700 ble vel tatt for å se om vi skulle være heldig å finne noe ut om eldstemann som er født rundt 1600, men litt vanskelig når man bare vet fornavn og ikke farsnavn. 

Dette hadde vore artig å sjå på; send meg gjerne ei melding. Det er nettopp slike tilfelle Y700 kan vere nyttig!

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde vi et par som møttes på Vestfold slektsenter. De hadde funnet ut via DNA at de var i veldig nær familie, ikke lenger unna enn firmenninger.

etter x antall timer hadde de ikke funnet noe, helt tilbake til 8 generasjon. Så svaret at alt løser seg med DNA bør vel ses på meg nye øyne innimellom.

Hilsen Lilleulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Torbjørn Steen_Karlsen skrev:

For noen år siden hadde vi et par som møttes på Vestfold slektsenter. De hadde funnet ut via DNA at de var i veldig nær familie, ikke lenger unna enn firmenninger.

etter x antall timer hadde de ikke funnet noe, helt tilbake til 8 generasjon. Så svaret at alt løser seg med DNA bør vel ses på meg nye øyne innimellom.

Hilsen Lilleulv.

Heilt rett: ALT løyser seg ikkje med DNA-test, og det er også blitt understreka fleire gonger her: Tradisjonell slektsgransking er ein stor del av jobben med DNA-testing. 

Tilfellet du beskriv, kan forklarast på fleire måtar. Det eine er at det er ein feil i slektsgranskinga ein stad - at nokon f.eks har valt feil Ole Olsen på eit punkt i treet, eller brukt feil kone om ein mann har vore gift to gonger. Ei anna forklaring er at vi kan ha ein "postmann" eller fleire - det er uttrykket vi i miljøet brukar når papir-far ikkje er biologisk far. Ei anna forklaring på slike "nære" treff er at det er slektskap på fleire måtar. Her i Nordfjord opplever eg ofte å finne folk som ser ut til å vere 4menningar, men som i staden er 6-menningar  på 4 måtar, som byggjer seg opp på kvarandre og gjev ein altfor høg verdi. Vi har også såkalla "klebrige segment" som heng att i fleire hundreår og også bidreg til å auke verdien.

Eit viktig knep for å finne om ein er nær slekt eller ikkje, er å sjå på dei segmenta ein deler. Få og lange segment tyder på nærare slekt enn mange korte segment. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eit viktig knep for å finne om ein er nær slekt eller ikkje, er å sjå på dei segmenta ein deler. Få og lange segment tyder på nærare slekt enn mange korte segment. 

Eg hengjer på denne, som er halve kromosomkartet til eit treff på 125 cM som kan passe til ein firmenning, men som absolutt ikkje er det. Ikkje ein einaste felles forfar eller -mor har vi funne, og det er der truleg ikkje heller før vi kjem eit lite tusenår bak eller så. 

image.thumb.png.68e6c15f26e892d79ec8a236366773c7.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Torbjørn Igelkjøn - sjå melding her; du kan truleg hjelpe meg å finne kontrollperson til ei Ydna-linje vi slit med å få splitta! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en lang tråd men her er mitt beskjedne bidrag: 

Har ingen problemer med bruk av DNA i slektsforskning og anerkjenner selvsagt fullt ut verdien av denne teknologien som hjelp til å oppklare «umulige» kriminalgåter og lignende. Men for meg har god gammeldags kildeinnhenting vært en sann glede spesielt nå som disse bare ligger «et tastetrykk unna». Det har vært veldig lærerikt og man blir aldri «ferdig»! For meg er heller ikke det rene ubesudlede DNA’et som bevis på en persons opphav avgjørende. Hvis en eller flere av mine forfedre eller slektninger har «løyet for presten» og på den måten fått registrert en person til å være noe annet enn det som en DNA undersøkelse ville avslørt var en annen, så vil jeg si: «So what!»  Jeg vet fra min families slekt har det har vært adopterte personer som har deltatt med liv og lyst i å granske slekten til den familien en har blitt adoptert inn i. Og det syns jeg er kjempe flott! Ens slekt er ikke bare DNA! Skal jeg våge å si kultur?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Alf Kristian Andreassen skrev:

Ens slekt er ikke bare DNA! Skal jeg våge å si kultur?

Eg er heilt enig i den konklusjonen, og det er heldigvis rom for fleire typar slektskap. Vi har td serie-ekteskapa der det på eit tidspunkt ikkje er felles born av eit av para, slik at vi endar opp med ein syskenflokk der dei eldste og dei yngste ikkje er i slekt i det heile, men like fullt ein syskenflokk, kjenslemessig. Dei er det absolutt rom for. 

Men så er det no slik med oss slektsgranskarar at vi har lyst til å kome berre EITT hakk lenger bak. Kven var mi tipp-tippoldemor Ingrid Johannesdtr sine foreldre? Eg finn det ikkje ut av kjeldene, fordi der er for mange Johannesar og ikkje nokon heilt sikker knagg å henge henne på. Då kunne eg, og Ingrid hadde hatt ei mt-linje etter seg, fått testa den og samanlikna med linjene etter Johannes-koner, og til slutt kome fram til ein fasit. Der er det dei langlinja DNA-testane er så gode, og som eg håpar vi får stadig fleire til å ta. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå over 42 000 DNA-treff på My Heritage. Alle i Norge har i dag så mange slektninger som har tatt DNA-test, at det  f.eks er nesten umulig å ”slippe unna” dersom en ”lurer” dna fra en forbrytelse inn som en vanlig test i f.eks. My Heritage. 

Alle har et søskenbarn på Gjøvik og andre steder som har tatt dna-test. Man kan nok i dag sy sammen en ganske god dna-profil for hvem som helst - selv om ikke vedkommende selv har tatt slik test. 

PS Det jeg mente å si med dette innlegget er at det er alt for sent å skulle stoppe dette nå. 

Endret av Arnstein Rønning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Arnstein Rønning skrev:

Jeg har nå over 42 000 DNA-treff på My Heritage.

Og eg kunne ynskje meg eit mindre reklame-aktivt MyHeritage, fordi dei ikkje tilbyr desse langlinje-testane som eg jobbar med. Der er det berre Familytreedna som gjeld.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider