Gå til innhold
Arkivverket

Martha Elisabeth Tidemann død Oldevigen 1822 er nå funnet omtalt i tingboka for Vesterålen 1792 før hennes sønn Peter Johannis døde okt 1792

Berit Søreng
 Del

Recommended Posts

Hei, trenger virkelig hjelp til tyding av dokumentet da dette er en dame som mange har lette etter i flere titalls år. Hun døde 1822, sto aldri omtalt med patronym, eller hvor hun kom fra. Ingen har med sikkerhet funnet hennes fødsel. Hun er ved sitt bryllup, barn fødsel, begravelse aldri nevnt med fødested eller fars navn. Hun var fadder i Flakstad to ganger, en av gangene med Jens Olsen fra Oldervika Rødøy som hun 1794 ble gift med. I oktober 1792 meldte hun sin uekte sønn Peder Johannis funnet død i sin seng. Det står ikke når barnet ble fødd, men utlagt barnefar var ansatt hos amtmann Sommerfeldt i Finnmarken. Barnefar er ikke nevnt med navn. Nå har jeg funnet henne i tingboka og jeg klarer overhode ikke å tyde hva som står der. 

Vesterålen sorenskriveri, SAT/A-4180/1/1/1A/L0011: Tingbok, 1790-1793, s. 387-388
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090429330196

Kan noen hjelpe?

Mvh Berit Søreng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken dreier seg om at Lorens Sverdrup, en svigersønn av en avdød Henrich Klæboe Brettesnes, har stevnet sin hustrus stemor Malena for å bringe klarhet i om det har foregått nogen mislighed eller Sviig ved skiftebehandlingen etter svigerfaren.

Flere vitner avhøres om forskjellige gjenstander som muligens ikke har vært oppgitt ved registreringen av boet. Og et vitne har bl. a. hørt av Elisabeth Tiedeman at det skal være tatt ut noget Specerie av en kiste. Og andre ting tagen af Bryggen og nedbragt paa Kramboden.

Marta Elisabeth blir avhørt i detalj om dette, men ingen nærmere opplysninger om hennes alder, opphav eller annet.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk, Even!

Da har hun kanskje tjent der? Vet andre har skrevet at hun jobbet i butikken i Nusfjord. Ser at det i dag er 3 1/2 times kjøring med bil mellom de stedene. Det står utrolig mange sider om madame Klæbo. Håper å finner mer. Klarar ikke se dato for saken, men Martha Elisabeths sønn døde 9 oktober samme år. Jeg må klare å finne en sak om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Berit Søreng skrev:

Klarar ikke se dato for saken,

Nå har jeg bladd litt, og det ser ut som om saken foregikk på sommertinget ca. 8-9-10-11 mai 1792.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og da bør det vel være en sak/dom angående leiermålet mellom den datoen og 9 oktober da sønnen døde. Jeg leser videre 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"4. om Marte Elisabet Tidemans Vidnesbyrd eller sammes sandfærdighed, var vidnet aldeeles uvidende, undtagen hvad slippen angaar, hvorom tilforen ere giordt forklaring"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest nøye igjennom – dette er vel fortsettelsen av ‹Sverdrup vs. Klæboe› som over. Og i sommertingsreferatet fra 1792 nevnes en Slupp (båt) som Madammen har kjøpt av en russer. Jeg skummet forbi, da det ikke hadde noe med Marte E. å gjøre. Så hva hun har sagt om båten her, vites ei – av meg.

Men dette er ikke den eventuelle leiermålssaken. Ville bare ‹korrigere› «slippen» til Sluppen, for ordens skyld.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider