Gå til innhold
Arkivverket

Styrkår Aslakson Otterhjell og Ingeborg Johannesdtr, skifte i 1770 og 1785

Anne Marie Bøtun Øyri
 Del

Recommended Posts

Treng hjelp til å tyda noko av skifte etter Ingeborg 

https://media.digitalarkivet.no/view/24166/308

Ho var frå Arnafjorden f 1710 død 1770 og barnlaus etter mine opplysningar. Husmannskone på Hovsøyri eller Øyri. 

Stemmer det?

Mannen Styrkår gifte seg att imed Brita Halvorsdtr frå Sande i Balestrand 1735-1809. Tre born: Aslak, Halvor og Ingeborg.

Skifte etter Styrkår

https://media.digitalarkivet.no/view/24170/242

Husmann, fødd 1730 død 1785. Spesielle opplysningar om bustad, eignelutar, gjeld  etc?

Siste kona Brita finn eg ikkje skifte etter, så truleg har det ikkje vore det.

Takksam for hjelp.

Mvh

Anne Marie Bøtun Øyri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg:

Hun er Huuskone med ‹bosted› Fresviig Øren. Arvinger er enkemannen Torchel [mener jeg det står, ikke «Styrkår»] Aslachsen og avdødes to søstre. Marii Johannes Datter opholder sig i Wiig, og Turii[?] Johannes Datter død og effterlader sig [og nå begynner det å rakne for meg] 2 Sønner og 1 Datter [??] [??] Neml. Ælste* Søn Ole Olsen Myndig har været gift i København men vides [??] han haver nogen lifs Arvinger efter sig – Anden Søn Johannes Olsen har opholdet sig i Bergen men vides nu ey hvor hand opholder sig – og Datter Guri Ols Datter opholder sig i Bergen og er ugift.

Styrkår [Størch]:

Bosted Fresvigs-Øhren. Barna stemmer. Når det gjelder eiendeler er det bl.a. fiskesnøre, dregg, øks, diverse høvler – et kråskap etc. Og et Stuehuus til 2rd 3ort, en løe med Fjøs til 2rd og et Nøst til 1rd. Tilsammen 9rd 5ort 2s.

Gjeld og omkostninger beløper seg til 9-2-4. Da blir 2ort 14s igjen, som enken får i begravelsesvederlag. Altså intet å arve. Så forsyner kreditorene seg [utlegges div.]

Som ‹kuriositet› kan nevnes at enken for begravelsesvederlaget får utlagt:

1 Krogskab  - - - 6s

Resten udi Nøstet - - - 4s

Resten udi Stuehuset vurderet 2rd 3ort - - - 1ort 12s

udi et Fiskesnøre vurd. 2ort 8s med Erich Fresjtten[?] - - - 8s.

Fuldt udlæg  - - -2ort 14s

Mvh

*Det ‹raknet› plutselig på plass 🙂

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! Då har eg fått vita litt meir om kva denne husmannen hadde. Stussa litt over at det var skifte etter ein husmann, trudde kanskje ikkje det var så vanleg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider