Gå til innhold
Arkivverket

NS og frontkjemper, hjelp til søk etter arkiver

Recommended Posts

Hei,

jeg er på søk etter arkiver jeg kan søke i for å finne utfyllende informasjon om en person i min slekt som ble dømt for landssvik etter Andre Verdenskrig. Skulle noen kunne informere meg om hvor jeg kan finne de følgende arkiver, eventuelt hva arkivene heter? Jeg går utifra at alle disse arkivene befinner seg på Riksarkivet, men hvis de ligger andre steder  tar jeg gjerne imot informasjon om hvor de ligger:

Nasjonal Samling medlemsarkiv (gjerne også NS Ungdomsfylking)

Arkiv for tvangsarbeidsleirene for de dømt for landssvik etter Andre Verdenskrig, hvilke leire som fantes og gjerne ruller med oversikt over de satt til tvangsarbeid der

Arkiv hvor jeg kan finne/søke etter informasjon om en eventuell anke av dommen i landssvikoppgjøret

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen,

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Landssvikarkivet har jeg funnet. Arkivene jeg også vil finne er:

Nasjonal Samling medlemsarkiv

Arkiv for tvangsarbeidsleirene

Hvor jeg kan finne ut om ankesak til en landssvikdom

På forhånd takk,

Mvh,

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonal Samlings medlemsregister beror i arkivet Nasjonal Samling (NS) Riksøkonomiavdelingen. Medlemsregisteret er digitalisert, men ikke fritt tilgjengelig i Digitalarkivet: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000000008430

Du vil kunne få kopi av medlemsregisterkort ved henvendelse til Arkivverket om navngitte personer. Erfaringsmessig er det imidlertid lite informasjon på registerkortene utover navn, adresse, fødselsdato og kontingentinnbetalinger, som man like gjerne finner i en landssviksak.

En ankesak i forbindelse med landssvikoppgjøret vil normalt inngå i vedkommende persons mappe i Landssvikarkivet.

Arkivkataloger finner du på nettstedet Arkivportalen. Det ser ut til å være seks tvangsarbeidsleire med egne arkiver (se https://www.arkivportalen.no/search/1?unitType=1000&text=tvangsarbeidsleir), men du kan selv gjøre ytterligere søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider