Gå til innhold
Arkivverket

En kuriositet om unisex-navn i Nord-Troms

Harald Korneliussen
 Del

Recommended Posts

For en tid tilbake fant jeg noen artige ting langt tilbake i Troms. Det gjalt Josef Larsen, en fjern stamfar fra Oksvik i Lyngen, og hans kone Marit Gabrielsdatter. Det var ingen Gabriel-er i Lyngen som var gode kandidater til å være Marits far, og ekteskapet deres er for langt tilbake i tid til å kunne finnes i kirkebøkene, men jeg fant ut via tingbøker transkribert av Nord-Troms musem (som de nå desverre har tatt ned!) at Josef Larsen bodde på gården Hamre på 1740-tallet. Han viste seg også å være omtalt som kven i disse tingbøkene, og han saksøkte bl.a den velkjente kvenske Lyngenværingen Mikael Pelleg for ikke å ha betalt ham lønn som han skulle.

I disse dokumentene omtales også en Gabriel Sørensen, tingmann fra Hamre. Han hadde kanskje hjelpt Josef med å få saken for tinget? I alle fall, om Josef bodde på en gård der husbonden het Gabriel, kunne kanskje Marit Gabrielsdatter være hans datter, som han møtte der?

Og det ble jeg ganske så sikker på, for jeg fant ut at kona til Gabriel Sørensen hadde det skjeldne navnet Abelone, Abelone Jansdatter. Og Abelone - ofte forkortet til Abel - var også navnet på Josef og Marits eldste datter. Egentlig er det rikelig med bevis for å være så langt tilbake, gitt at navnene er såpass skjeldne. Men for å få bekreftet det, hadde det vært ideelt om jeg kunne finne skiftet etter Gabriel Sørensen eller Abelone Jansdatter.

Og her kommer unisex-forvirringen inn: Jeg finner nemlig ikke noe skifte etter Abelone Jansdatter fra Hamre. Men det finnes et skifte etter Abel Jonsen fra Hamre, på omtrent riktig tid til da en ville forventet at Abelone døde. Ettersom jeg først fant dette i en indeks, tenkte jeg at her har sikkert transkribøren tatt feil, det har sikkert stått "Abel Jons" og så har det blitt feiltolket til en mann.

Men så fant jeg skiftet indeksen refererte til, og der ser jeg at transkriptøren slett ikke har tatt feil: Det må ha vært en Abel Jonsen på Hamre også, med en sønn John og en datter Grethe.

Er ikke det litt rart, at de brukte Abel både som kvinnenavn og mannsnavn i samme gård/lille bygd?

Og så prøvde jeg å finne mer om Grethe Abelsdatter, datteren nevnt i det skiftet - og jammen døper hun ikke sin datter Abel Chatrina!

Ja ja, det var nå den kuriositeten. Hvis noen kan klare å finne Abelone Jansdatters eller Gabriel Sørensens skifte, ville jeg være veldig takknemlig!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje ikkje så kuriøst som ein skulle tru.

"Abel" som kvinnenamn står i "Norsk Personnamnleksikon" (3. utg.) - som kortform av Abelone.

Første kjende tilfelle i Noreg frå 1657 (Bergen), "Ein del brukt på 1700-talet og utover 1800-talet,

med tyngdepunkt i V-Agd og delvis i Trl og Nord-Noreg."

Og Abelone kan gjerne vere oppattkalla etter ein Abel.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Harald Korneliussen skrev:

jeg fant ut via tingbøker transkribert av Nord-Troms musem (som de nå desverre har tatt ned!) at Josef Larsen bodde på gården Hamre på 1740-tallet. Han viste seg også å være omtalt som kven i disse tingbøkene, og han saksøkte bl.a den velkjente kvenske Lyngenværingen Mikael Pelleg for ikke å ha betalt ham lønn som han skulle.

Avskrift av Justisprotokoll HELGØY 1707 - 1760 finnes publisert (med register), og med henvisning til Nord-Troms museum, også på nettsidene til Per Inge Nilsen:

http://www.sadesbingen.se/slekt/justis/index.html

Jeg regner med det er denne protokollen du refererer til, for jeg finner de omtalte navnene "Mikkel Pelleg, Løngen" og "Josep Larsen, Løngen" både i registeret og i tekstene.

(OBS: Hvis du får en sikkerhetsmelding når du klikker på lenkene, så er det fordi nettsidene der ikke har krypteringssertifikat {https], men du bør kunne "tvinge deg adgang" med nettleseren din...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abel som kvinnenamn var i bruk på 1800-talet i Dale i Sunnfjord. Mannsnamnet Abel er derimot uvanleg her.

Andre eksempel på namn som kan brukast om begge kjønn er Helge eller Engel (Ingjald).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Abel som kvinnenamn var i bruk på 1800-talet i Dale i Sunnfjord. Mannsnamnet Abel er derimot uvanleg her.

Andre eksempel på namn som kan brukast om begge kjønn er Helge eller Engel (Ingjald).

Eg meinar bestemt at eg også har sett forma Abelu.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2024 den 11.19, Thore Senneset skrev:

Eg meinar bestemt at eg også har sett forma Abelu.

Det har du heilt sikkert ja. Vi må hugse at namn i tidlegare tider var ei munnleg greie - folk sa namnet til prest eller skrivar, og så skreiv presten/skrivaren det slik han meinte det skulle vere. Eg er nokså sikker på at det ofte har blitt sagt Abelu og skrive Abelone. Abel som kvinnenamn ser forresten ut til å ha vore eit overklassefenomen i mitt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

En oppdatering her: Arkivet i Tromsø skrev ut skiftet etter Gabriel Sørensen på Hamre for meg, og det bekreftet at han var far til Marit Gabrielsdatter som var gift med Josef Larsen. Han hadde også ett annet overlevende barn, Karen Gabrielsdatter gift med Hans Christensen. Jeg lurer på om ikke de aller fleste Abel/Abelone i Troms de neste generasjonene er etterkommere av Gabriel Sørensen og Abelone Jansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider