Gå til innhold
Arkivverket

Slektsforskning på Andreas Selrod / Zelrod

Monica Christensen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg forsker på en kar ved navn Andreas Selrod / Zelrod (1754 - 1822) fra Trondheim som var sjøkaptein, og som ble borger av Trondheim by i 1818.

Han døde i løpet av en seilas til Napoli høsten 1822. Jeg lurer på:

- Hvor kan jeg finne informasjon om hans virke som sjøkaptein? Og dødsårsak?

Hans død er ikke oppført i kirkebøkene fra Trondheim. Men jeg antar at det er loggført et eller annet sted.

Hjelp mottas med stor takk.

Vennlig hilsen

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

På denne tida var det ikke vanlig at folk som ikke ble gravlagt på stedet, ble innført i kirkeboka. Prestene førte lister over sine embetshandlinger, dvs. f.eks. begravelse / jordfestelse og ikke dødsfall. I noen byfogdarkiver finnes det dødsfallsfortegnelser allerede fra første del av 1800-tallet, men ellers bør du først og fremst undersøke om det kan ha blitt avholdt et offentlig skifte etter Andreas Selrod.

For øvrig kan aviser være til hjelp: https://www.nb.no/search?q=Selrod&mediatype=aviser&fromDate=18000101&toDate=18491231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.