Gå til innhold
Arkivverket

Gunder Mogane (eller Weirud, eller Ralle)


Per Anders Buen Garnås
 Del

Recommended Posts

Velkommen til forumet! Ja, det tar alltid litt tid å finne ut av hvordan ting fungerer.
Jeg ser at avsnittene som omhander Gunder (Mogene Weierud eller Rolle, slik jeg leser det) begynner på den siden du har lenket til, som er 124a, ikke siste del av 125-126 som du spør om. Jeg forstår det slik at det som omhandler Gunder slutter nederst på side 124 b.

Jeg antar at du er interessert i det som faktisk omhandler Gunder.
Tirsdagen d[eller muligens 2] 1 Juni

Lno[? Løpenummer?] 204

Advocat Stang, Actor

mod

Gunder Halvorsen Mogene, Weierud eller Rolle

1[?] Ref. Motzfeldt

Andg.[dvs. Angjeldene] der er 40 Aar g...[? en bokstav, den burde være l for gl. som er forkortelse for gammel, men da er den slurvete skrevet] og efter egen Tilstaaelse under[?] Forhöret[?] 
[neste side]

forhen straffet for 2 Gs[Gangs] Tyverie med 5 Aars Slaverie efter ...[?]

Rets Dom af 20 Novbr[?] 1831, der[?] d 17 Juli 1832 i Höiesteret er stadfæstet,

etc.

Det er ikke alle ordene jeg klarer, men meningen videre er at han vekselvis kaller seg Veierud, Rolle og Mogene.

30.  august 1839 ble han igjen tiltalt for tyveri, på 8 forskjellige steder fra 12 forskjellige personer, til en verdi av 17 Spd 71 ort og 1 skilling, hvis jeg tolker det riktig.
Han ble også tiltalt for innbrudd i et våningshus hvor han slo i stykker ruten for å komme seg inn i en stue som var adskilt ved en gang fra der folkene på gården  lå. Der stjal han noen tørklær, to sølvkrus og en sølvring,og et par strømper fra Eldhuset på samme gård.
Han ble dømt til å få sin rygg flettet (hudfletning, pisking) på grunn av gjentatte tyverier (og sikkert innbrudd, som ble ansatt som verre enn leilighetstyveri.  Verdien av det som var stjålet skulle også vurderes i forhold til straffenivået.)
Det ser ut til at Adv. Stang fikk et salær på 12 Spd, og at  dommen var enstemmig.

Men, en uke senere: Just. Bull påpeker at angjeldende kun er dømt til kagstrykning etter egen tilståelse, og at siden denne formen for straff er utslettet fra Criminallovsforslag ...

Her er det nok best å få mer kvalifisert tydehjelp, men slik jeg tolker det er det håp om at han slapp å miste sin hud.
Hvis jeg forstår den daværende  straffeloven riktig, var det allerede i 1815 vedtatt en lov om at alle lemlestelsesstraffer skulle gjøres om til fengselsstraffer. En kommisjon la i 1835 fram nytt forslag til straffelov. Mesteparten av forslaget ble vedtatt, men først i 1842. I 1839 vedtok Stortinget en ny straffelov eller krimiallov, men den svenske kongen nektet først å underskrive, så det var først i 1842 at loven ble vedtatt. Domsavgjørelsen ad Gunder havner altså midt oppi denne debatten, og sikkert  fra mange misnøye med at svenskekongen nektet  å sanksjonere Stortingets vilje.

https://no.wikipedia.org/wiki/Straffeloven_av_1842

 

Dette har du kanskje allerede:
https://www.nb.no/items/e560d5b18cd4d7004f606458db2c9d7f?page=1&searchText=Weierud

Det er en ettersøkning av dimmitert slave Gunder fra 1840 for omfattende tyverier fra gårder i Vinje tinglag.

NB! Regelverket her på forumet står ikke så  klart skrevet, men det er meningen at folk skal bruke fullt navn. https://www.digitalarkivet.no/content/1144/velg-kontoinnstillinger

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjarteleg takk for veldig god hjelp og rettleiing. 

 

Dette kjem til koma veldig godt med for vidare arbeid. 

 

(Eg driv og skriv masteroppgåve om sonen til Gunnar Mogane (Gamle-Hans Fykerud), og dette er interessant med tanke på bakgrunnshistoria hans.)

 

Takk også for gode tips til lenkjer! 

 

PS! Har endra visningsnamn. Dette var eg ikkje klar over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig!
Når det gjelder masteroppgaver - husk å diskutere med veileder hva du kan få hjelp til av andre, og hvordan det skal refereres til forumtråder. Men det vet du sikkert allerede at du bør passe på.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.