Gå til innhold
Arkivverket

Sjøinnrulleringen Nordmøre Fogderi -1817, Amund Jørgensen Ormbostad


Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å tolke teksten i  Hovedrulle 1817 for mannskap Amund Jørgensen Ormbostad. Han finnes på 4 linje ovenfra. Jeg har for enkelthets skyld "gulmerket" teksten jeg vil ha litt hjelp til.

 

449976621_AmundJrgensen.thumb.jpg.55266136efdee7b7e1e9b119c2e3dbd6.jpg

 

Den første oppmerkingen tyder jeg som:

Abs 1825 [?] Conf fik patent

en Broder til D. Conf. 1826

 

Kan det være absent (fraværende) i 1825 og konfirmasjon av sjøpatent  og at en bror ble sendt til Danmark?  At den eldste broren Nils født 1790 kunne vært utkommandert til Danmark kan nok stemme. Det er han som står i linja over. Men kanskje det er en annen tolkning jeg ikke ser.

 

I den neste cellen så tyder jeg følgende:

fra uR 178 & M1823.

 

Kan det vær ungt mannskap med nummer 178? Betydningen av bokstaven før 1823 ser jeg ikke helt, ser den varierer fra mannskap til mannskap på samme side.

Det hører med til historien at sju brødre var innrullert samtidig. Amund var yngstemann. Nils eldstemann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Inger Hohler said:

Her har du Amund og hans bror Marcus, antar jeg, med løpenummer 178 i Ungdoms Rulle, i 1809-rullen for Trondhjem (Romsdal amt). https://www.digitalarkivet.no/ru20100921610375
Peder, Jørgen og Johannes står på motsatt side. 

 

Veldig bra, da er antakelsen om at han var i Ungdoms Rulle riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amund Jørgensen  Ormbostad står i Hovedrullen i 1831. https://www.digitalarkivet.no/ru20100921620520Av en eller annen grunn står han med løpenummer 115 der, ikke 178 som de brødrene jeg finner (bla bakover).

Nå er jeg på tynn is, men kan tallet 1823 kan peke på året han fikk sjøpatent? Jeg ser at dette er notert i hovedrullen. 
Det står i hovedrullen at han ble 'Afgiven til det Hevneske Comp. 1824'. De få kildene jeg har funnet om det Hevneske Comp. forteller at det var et musketerkorps på Hemnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Inger Hohler said:

Amund Jørgensen  Ormbostad står i Hovedrullen i 1831. https://www.digitalarkivet.no/ru20100921620520Av en eller annen grunn står han med løpenummer 115 der, ikke 178 som de brødrene jeg finner (bla bakover).

Nå er jeg på tynn is, men kan tallet 1823 kan peke på året han fikk sjøpatent? Jeg ser at dette er notert i hovedrullen. 
Det står i hovedrullen at han ble 'Afgiven til det Hevneske Comp. 1824'. De få kildene jeg har funnet om det Hevneske Comp. forteller at det var et musketerkorps på Hemnes.

Det stemmer nok bra at han ble overført til Hevnesiske Comp. Hemne er nabodistriktet rett over fylkesgrensa til Trøndelag. Ser at det er mange av naboene og slektninger som overføres. Da har vi fått god forståelse for teksten jeg gulet ut  med unntak av "en Broder til D. Conf. 1826". Jeg tror det siktes til Danmark og Conf. 1826 kan være at han rett og slett ble konfirmert i 1826. Det stemmer med kirkeboka. Takk for hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en av dem dro til Danmark, eller noe annet som starter med D, burde det være mulig å finne det under broren i rullene.
Hvis du starter en tråd om det i det alminnelige forumet kan jeg legge ut det jeg har funnet så langt (ikke noe om Danmark ennå)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Inger Hohler said:

Hvis en av dem dro til Danmark, eller noe annet som starter med D, burde det være mulig å finne det under broren i rullene.
Hvis du starter en tråd om det i det alminnelige forumet kan jeg legge ut det jeg har funnet så langt (ikke noe om Danmark ennå)

 

Jeg holder på å skrive litt om Amund og de åtte søsknene og har ikke kommet til eldstemann Nils ennå. Jeg tror han er den broren som  hadde blitt sendt til Danmark, basert på alder og at han står sammen med Amund i Rullen. Danmark - Norge var jo på Napoleons side fra 1807-1814. Jeg graver litt til og kanskje det er behov for mer hjelp! Takk igjen for støtten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.