Gå til innhold
Arkivverket

Skifte på Fossen i Eiker 23. mai 1618 - sammenheng med Hassel i Modum og Ve i Flå i Hallingdal


Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

I en artikkel i  i tidsskriftet "Gjallarhorn" nr. 4/1989, side 156 nevnes et skifte på Fossen i Eiker 23. mai 1618 etter Guri Olsdatter som var hos datteren på Fossen. Guri skal ha vært gift med Kristoffer Hassel i Modum, og de skal ha hatt følgende barn:

1. Tore Kristoffersen Hassel

2. Guro Kristoffersdatter 

3. Brynild Kristoffersdatter gift med Tore Gulbrandsen Fossen på Eiker

4. Kolbjørn Kristoffersen Ve i Flå i Hallingdal

 

Det oppgis ingen kilde for dette. Jeg har forgjeves lett etter dette skiftet fra 23. mai 1618. Det finnes ikke i Riksarkivets diplomsamling, kronologisk register. Heller ikke i register over innlånte dokumenter eller i avskriftsamlingen.

 

Er det noe som kjenner til hvor dette skiftet befinner seg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken. Men her framkommer det ikke mer enn det som står i bygdebøker og tidsskriftartikler. Det er ikke en eneste kildehenvisning. Det finnes flere steder på nettet der familien er omtalt. Men ingen har brydd seg om å oppgi kilder. Det jeg leter etter er primærkilden, originaldokumentet som inneholder eller omtaler dette skiftet. Det må jo finnes et eller annet sted, siden det i artikkelen i "Gjallarhorn" oppgis en konkret dato (23. mai 1618).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en sak om nordre Skogstad i Norderhov i 1678 og 1679. Saken startet 10. juni 1678. Jeg vet ikke hvilken dato den ble utsatt til året etter, men da er det nevnt at skiftet etter Guri Olsdtr. Fossen ble holdt 23. mars (ikke mai) 1618. Det er dermed ikke sikkert at selve skiftet eksisterer lenger, men bare kjennes av omtale senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Svein Arnolf.

 

Etter mye leting i to dager har jeg også funnet fram til nettopp den saken du nevner. Den er omtalt i bygdeboka for Flå, bind III side 65. Heller ikke der er det noen kildehenvisning, men jeg fant saken som startet 10. juni 1678 i tingbok nr. I-14 for Ringerike og Hallingdal, folio 33a. Etter noen utsettelser ble saken avsluttet 12. april 1679 i tingbok nr. II-7, folio 19b. Da la Colbjørn Haukedalen fram dette skiftet etter hans mormor: Och Bleff aff Colbiørn Houkedalen fremlagt en Copie aff it Schifftebreff effter Guri Olluffs datter Fossem d: 23 May: 1618. Her nevnes også hans Sl: Moder Guron Christophersdatter och hans Moster Brynild Christophersdatter.

 

Skiftet var altså 23.mai 1618, ikke 1628 som det sto i den artikkelen jeg først fant. Ikke bare manglet kildehenvisningene, men årstallet var helt feil!

I denne saken er kun de to døtrene til Guri Olsdatter nevnt. Ikke fire barn som oppført i artikkelen i Gjallarhorn. Men det finnes heldigvis flere andre kilder som utfyller bildet.

 

 

image.thumb.png.8cf3db861cba0445d976af42fa97da29.png

Ringerike og Hallingdal sorenskriveri, SAKO/A-81/F/Fa/Fab/L0007: Tingbok - Sorenskriveriet, 1679-1680, s. 20
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090610620300 
 

En liten bønn til alle som skriver om slekt: vær så snill å oppgi kilder! Da slipper andre å lete i dagevis etter den opprinnelig kilden til opplysningene.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.