Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av . Fødsel/dåp. Kirkebok.Leksvik. 1887. Nikolai Albert T.Nilsen


Roar Troset Larsen
 Del

Recommended Posts

Søker tydehjelp til fødsel/ dåp. Kirkebok for Leksvik 1887.Linje 36. Nikolai Albert Troset Nilsen. f.28.Sept 1887

https://forum.arkivverket.no/forum/7-hjelp-til-skrifttyding/?do=addMinisterialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/701/L0010: Ministerialbok nr. 701A10, 1883-1899, s. 32
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050511010487

 

Fikk desverre ikke til å legge ved søkbar side.

Prøver senere.........

 

 

.  

Endret av Roar Troset Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les det sånn:
"Nikolai Albert"

"Ungk. Johannes Nils Nilsen Troset og pige Berit Anne Ols. Haugsbakk"

"Haugsbakke"

"Oline Olsd Feren(?) Marie Nilsd Haugsbak, Ane Olsd ibid, Anders Andersen Gorov(?)haug; andreas Olsen Feren(?)"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg les det sånn:
"Nikolai Albert"

"Ungk. Johannes Nils Nilsen Troset og pige Berit Anne Ols. Haugsbakk"

"Haugsbakke"

"Oline Olsd Feren(?) Marie Nilsd Haugsbak, Ane Olsd ibid, Anders Andersen Gorov(?)haug; andreas Olsen Feren(?)"

 

Takk for svar på denne forespørsel.

Det jeg nå lurer litt på, er at etter: Ungkar så tydes navnet "Johannes" ? Meg bekjent så er ikke det navnet blitt nevnt tidligere i verken kirkebøker eller bygdebøker o.l.  

Kan det være mulig at etter "Ungkar" så refereres det til et yrke o.l ??  

Nils Nilsen Troset er nevnt med yrke, Søfarende, fisker, dagarbeider, o.l i de skrifter jeg har kommet over.???

Nils er født 4/5-1849 i Mosvik. Jeg kan ikke tyde her, hva som står skrevet som hans fødselsår her.??

Ser at Nils har to barn utenfor ekteskap og Beret Anna, har et barn utenfor ekteskap. (Nikolai)

Videre så er skrift utydelig?? men ordet Haugsbak nevnes.

Har vært takknemlig for tydehjelp også her.

Mvh.
Roar Troset-Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Roar Troset Larsen skrev:

Takk for svar på denne forespørsel.

Det jeg nå lurer litt på, er at etter: Ungkar så tydes navnet "Johannes" ? Meg bekjent så er ikke det navnet blitt nevnt tidligere i verken kirkebøker eller bygdebøker o.l.  

Kan det være mulig at etter "Ungkar" så refereres det til et yrke o.l ?? 

Når du seier det....  Det kan vere "Søfarende"; men S-en liknar svært på J i "Jakob" (neste dåpsbarn) ...

 

Fødselsåret må vere 1851.

 

Merknaden: "Hans 2det og hendes 1ste leiermaal. Opgivet af Ole(?) Haugsbakk"

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Når du seier det....  Det kan vere "Søfarende"; men S-en liknar svært på J i "Jakob" (neste dåpsbarn) ...

 

Fødselsåret må vere 1851.

 

Merknaden: "Hans 2det og hendes 1ste leiermaal. Opgivet af Ole(?) Haugsbakk"

Takk for svaret.

Ser i ulike fora, at Nils har hatt diverse "yrker"  eks: Søfarende, fisker, dagarbeider, husmand, kippved arbeider etc...?

Som du antyder så tror jeg at ordet begynner på J.  slik at yrke "søfarende" ikke er korrekt heller.

Gjennom søken i mange arkiver og diverse bøker mm, så varierer hans fødselsår fra 1848-1849-1850 og 1851.

Det er vel normalt at slike variasjoner finnes i de ulike skrifter.

Vedr.leiermaal, så er det vel Beret Anna sin far, som har "Opgivet" dette for presten, slik at det ble innført i kirkeboken.

Det var vel sikkert vanlig i den tid.

Takk for all hjelp og tyding av denne teksten.

mvh

Roar T.Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.