Gå til innhold
Arkivverket

Leiter etter tenesteplass for militær person


Harald Vågene
 Del

Recommended Posts

Vi leiter etter vår morfar sin tid i militæret. Vi har bilde av han i uinform og veit at han var født i Nord-Vågsøy  19.12.1873, Vedvik.

Han brukte namna Jakob Andreas Olsson, Jakob Olsen. Jakob Vedvik. Vi trur han var i infanteriet rundt 1905, men han ville då ha vore over 30 år.

Jakob Vedvik – redusert.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bodde på Vedvigen i Sogn og Fjordane i 1891 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053020003911 Det er i Selje, Nord-Vågsøy.

Han bodde der fortsatt da han giftet seg i 1894 https://www.digitalarkivet.no/kb20050810050133
og i 1900-tellingen https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037362004831

Han ser ut til  å bo der i 1909 ved barndåp https://www.digitalarkivet.no/kb20060817010373

så militærtjenesten foregikk nok i nærheten.

 

Ad bildet: han bruker en pikkelhjelm.  Wikipedia sier om pigghjelm/pikkelhjelmen fra 1888-1894: 'Den var av hardpapp trukket med filt og hadde pigg som kunne skrus av '' Artikkelen viser en ung mann i identisk (så langt jeg kan se) uniform og hjelm som den din forfar bar.

Bildet burde dermed være tatt i  perioden 1888 til 1894. Jeg har ikke funnet noen informasjon som tyder på at de sjømilitære noen gang brukte pikkelhjelm, så det er sannsynlig at han var i landvernet. 

 

Herorg.plan 1887 gjalt frem til 1910. Da fantes det under Bergenhus et 2. korps (Sogn) Vik i Sogn som jeg tror han må ha tilhørt ut fra bosted. Under dette var det 4 kretser.
Krets 1: Daviken, Kinn og Vevring, Florø, Bremanger

Krets 2: Jølster, Førde, Indre og Ytre Holmedal
Krets 3: Lavik, Kirkebø, Vik, Leikanger Balestrand, Aurland, Nærø

Krets 4: Sogndal, Hafslo, Jostedal, Luster, Aurdal, Lærdal, Borgund
https://www.digitalarkivet.no/ru10071210041002

Jeg har ikke lokalgeografien inne, men når jeg titter på kart ville jeg tippe han hørte til enten krets 1 eller krets 3. 

Dessverre finner jeg ikke ruller for denne enheten lagt ut på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Vi har trudd at han var i teneste nær svenskegrensa, men det kan sjølvsagt vere feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Inger Hohler skrev:

Dessverre finner jeg ikke ruller for denne enheten lagt ut på nett.

 

1 er ytre Sunnfjord/ytre Nordfjord. 3 er midtre Sogn. (2 er indre/sørlege deler av Sunnfjord).

 

Askvoll og deler av ytre Sogn ser ut til å ha høyrt til Bergen. Selje og resten av Nordfjord (unntatt Davik) høyrde derimot til Ålesund. Vågsøy høyrde vel til Selje. Så då skulle ein vel i tilfelle tru at det er Ålesund som er rett svar, og ikkje Vik?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2024 den 17.02, Harald Vågene skrev:

Han brukte namna Jakob Andreas Olsson, Jakob Olsen. Jakob Vedvik.

 

Dette er ikke relevant til det du spør om, men legger det ut i tilfelle du ikke er kjent med det. Med forbehold om at det er samme Jakob Andreas Olsen Vedvig da.

Hvis det er samme mann så kan det jo tyde på at han har vært ute å reist på den tiden (1905)

Bergens tidende, tirsdag 28. november 1905 (nb.no)

image.png.c33965440f358eabd03d9c5d31fe091f.png

Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg er redd at dette er same karen......... 🙂  Han var gift to ganger og rakk eit eventyr i mellom dei to. Han gifta seg med mi mormor straks etter at det barnet var født. Desverre døde den jenta 1 år gammel og mora reiste då til Amerika..........

Men takk for meldinga, det var grett å sjå utklippet! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mange tilfeldighet som har gjort at vi kom til verden🙂Så sånn sett bør du være glad for at han ikke holdt det ekteskapsløftet.

 

Litt rar sak egentlig. Han var vel gift på den tiden ?, og hvis hun var lokal så viste hun nok det og han derfor ikke kunne gi noe løfte?

 

Her er dommen. Ser ut som saken gikk helt til høyesterett

 

Norsk retstidende (årlig : trykt utg.). 1906 (nb.no)

 

 

 

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, første kona var død, men han skulle jo gifte seg med ei anna..... mi mormor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Harald Vågene skrev:

Nei, første kona var død, men han skulle jo gifte seg med ei anna..... mi mormor

 

Det tror jeg er feil.

 

Dette er vel første kona som dør 7 juni 1904 ?

Karoline Paulsdtr - Ministerialbok for Selje prestegjeld, Vågsøy sokn 1889-1904 (1441P) - Digitalarkivet

 

Og datteren blir født 6 august 1904 ?

Jenny Olga Elisabet - Ministerialbok for Selje prestegjeld, Vågsøy sokn 1889-1904 (1441P) - Digitalarkivet

 

Hvis det er rette folka da

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Første kona dør før den jenta var fødd, og som eg sa, gifta han seg med mi mormor etterpå, 2. kona.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at jeg syntes det var rart at han ble anklaget for ekteskapsløfte brudd så lenge han allerede var gift da jenta ble gravid og at hun meget sannsynlig viste det.

Ser også at rettsvesenet reagerer på dette. 

 

Men nok om det. 

 

Håper du finner ut hvor Jacob tjenestegjorde i militæret.

 

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.