Gå til innhold
Arkivverket

Hva Mer Står Det I Begravelsen Til Aake Moltebergs Qvinde?

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

ikkje mykje...

"Dom 20 a Trin Jordsat Aake Molteberg qvinde, 39 aar."

20 s. e. tr. var 24.okt i 1762, og ekstraskatten skulle vore teken opp i september - så det kan hende ho hadde vore død ei stund ved jordfestinga.

Ho er ikkje med i av- og tilgangslistene for oktober-desember:  https://www.digitalarkivet.no/rk10051109280313

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

ikkje mykje...

"Dom 20 a Trin Jordsat Aake Molteberg qvinde, 39 aar."

20 s. e. tr. var 24.okt i 1762, og ekstraskatten skulle vore teken opp i september - så det kan hende ho hadde vore død ei stund ved jordfestinga.

Ho er ikkje med i av- og tilgangslistene for oktober-desember:  https://www.digitalarkivet.no/rk10051109280313

Aage står som Enkemand i ekstraskattmantallet, så det ville jo være underlig om kona ble reguistrert i avgangslistene i etterkant

https://www.digitalarkivet.no/rk10051109280152

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I letingen etter Gunild Larsdatters dåp fant jeg at Lars Christensen og Karen Olsdatter døpte sin Maren Dom. 13 p. Trin. i 1726 nederst på høyre side. I og med at to av fadderne bodde på Molteberg må jo dette være broren til Aake/Aage Christensen(?) Kan en av dere være snill og lese den for meg slik at jeg får med alle detaljene? På forhånd takk. 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangelfullt forsøk:

Eodem Die ved Skeberg:[?] {Lars Christensen Karen Olsddatter.} Pigebarn Maren

[faddere] Christj[?] Molteberg, Ole berg??. Erich Molteberg

Inge Pinnerud Marthe Molteberg

Helie Molteberg.

Mvh

EDIT: Tredje siste fadder kan være Inger

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Eodem Die ved Skeberg:[?]

Tusen takk, Even. Da var det jo faktisk tre faddere fra Molteberg.

Kan det ha vært en hjemmedåp på Molteberg? Ellers mener jeg i all erbødighet at denne dåpen skulle stått i en bok i Skjeberg prg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

Aage står som Enkemand i ekstraskattmantallet, så det ville jo være underlig om kona ble reguistrert i avgangslistene i etterkant

https://www.digitalarkivet.no/rk10051109280152

Det kan du seie...

Poenget var at jordfestinga, 24. okt., var ein månad etter at skattemanntalet vart ført (det er datert i november, men ført som om det var 24.sept).

Når ho ikkje stod der (og Aage stod som enkemann), så må ho ha vore død ei stund (minst ein månad) før jordfestinga.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birger Carlsen skrev:

Tusen takk, Even. Da var det jo faktisk tre faddere fra Molteberg.

Kan det ha vært en hjemmedåp på Molteberg? Ellers mener jeg i all erbødighet at denne dåpen skulle stått i en bok i Skjeberg prg.

Molteberg er vel i Borge sokn (eller Borge prestegjeld)?  I så fall skulle dåpen førast der.

Lova (Kristian Vs) (og folketradisjonen) sa at born skulle døypast innan 8 dagar. Det vanlege var vel at dei tok med seg grannar og reiste til

den næraste kyrkja der det var gudsteneste.

Dersom dette var i eit anna prestegjeld, fekk dei attest frå presten der og leverte til presten heime, som kunne føre barnet inn i rett kyrkjebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Molteberg er vel i Borge sokn (eller Borge prestegjeld)?  I så fall skulle dåpen førast der.

Ja, det er langt nord i Borge sogn, og det er to sogn i Borge prg. Holm (i Torsnes) og Borge sogn et stykke lengere nord.

21 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det vanlege var vel at dei tok med seg grannar og reiste til

den næraste kyrkja der det var gudsteneste.

Dro de til Skjeberg gikk de i så fall over bekken etter vann. 😉...., og takk for tilleggsopplysningene, Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Dro de til Skjeberg gikk de i så fall over bekken etter vann. 😉...., og takk for tilleggsopplysningene, Ivar.

Molteberg ligger vel ganske nøyaktig midt mellom Borge og Skjeberg kirke. En halv mil hver vei.

Ser at dåpen over Maren var i Tune samme dag, så av en eller annen grunn var det ikke gudstjeneste i Borge denne søndagen.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Molteberg ligger vel ganske nøyaktig midt mellom Borge og Skjeberg kirke. En halv mil hver vei.

Det har du helt rett i, Matthias. Jeg åpnet norgeskart.no nå for å se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har jeg funnet alt som går ann å finne om Åge Christensen og Gunild Larsdatter på Molteberg. Jeg gikk derfor tilbake til begynnelsen av døde og begravde. Den sjette begravelsen i 1724 ser jeg Christen Multeberg, men jeg klarer ikke å lese så mye mer. Var det han som gravlagt da? På forhånd takk for hjelp.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050482

Edit: Står det Christen Multebergs quindfolk?

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Nå tror jeg at jeg har jeg funnet alt som går ann å finne om Åge Christensen og Gunild Larsdatter på Molteberg. Jeg gikk derfor tilbake til begynnelsen av døde og begravde. Den sjette begravelsen i 1724 ser jeg Christen Multeberg, men jeg klarer ikke å lese så mye mer. Var det han som gravlagt da? På forhånd takk for hjelp.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050482

Et dødfød barn fra Christen Multeberg jordsadt

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har funnet begravelsen til Aage Christensens far. Året var 1739, og så vidt jeg kan se står det Die Pasch. og at han ble 64 (eller står det 69) år gammel.

Om noen kan gi meg resten av detaljene er jeg takknemlig for det.

Brukslenke for idevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Birger Carlsen skrev:

Nå tror jeg at jeg har funnet begravelsen til Aage Christensens far. Året var 1739, og så vidt jeg kan se står det Die Pasch. og at han ble 64 (eller står det 69) år gammel.

Om noen kan gi meg resten av detaljene er jeg takknemlig for det.

Brukslenke for idevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050486

Eg les det som "Dis Pasch. Christen Molbers qvinde 69 (64?) aar" (det er ikkje så godt å fastslå om det er 69 eller 64)

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg les det som "Dis Pasch. Christen Molbers qvinde 69 (64?) aar" (det er ikkje så godt å fastslå om det er 69 eller 64)

Det siste jeg vil gjøre er å krangle med deg, Ivar. 😄 Du er milevis foran meg når det gjelder lesing. Jeg trodde det var Christens begravelse, men sorterte det ut som hans qvinde. Likevel leser jeg det som Die Pasch(?), og at et ettall eller et totall er gjemt foran Die.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Birger Carlsen skrev:

Likevel leser jeg det som Die Pasch(?), og at et ettall eller et totall er gjemt foran Die.

Det står "Die" (og s-en er rett under e-en, så det vart tastefeil frå meg).

"Die Pasch." (utan tal) er påskedag (den første og "eigentlege" - altså sundagen).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trykkleif gjør jeg hver dag. Takk for tilleggsinfo. Jeg trodde kanskje det var messe både Påskeaften og 1. og 2. Påskedag, men de fikk vel ikke SÅ mye fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Ja, trykkleif gjør jeg hver dag. Takk for tilleggsinfo. Jeg trodde kanskje det var messe både Påskeaften og 1. og 2. Påskedag, men de fikk vel ikke SÅ mye fri.

Dette var 1739 - og det var messe 1., 2. og 3. påskedag.  Men det var ikkje jordfesting alle messedagar (heldigvis ikkje nok lik til det).

Fritid er eit nymotens påfunn, spesielt for prestar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har heg funnet tolovingen til Aake Christensen og Gunborg Sørensdatter. Det er den andre i 1735. Jeg klarer ikke å lese datoen. Var kausjonistene Jon og Halvor Kjølstad? På forhånd takk for hjelp med denne.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er mellom 4.søndag etter hellige tre konger, 30. januar, og 4. februar må det være Kyndelsmesse, 2. februar.

Fer(ia) Presen(tatio Domini) er vel den latinske betegnelsen, som ser ut til å kunne passe

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Ettersom det er mellom 4.søndag etter hellige tre konger, 30. januar, og 4. februar må det være Kyndelsmesse, 2. februar.

Fer(ia) Presen(tatio Domini) er vel den latinske betegnelsen, som ser ut til å passe

"Fer. Purific." les eg, Feria Purificatio Mariæ - Marias reinsingsdag, også kalla kyndelsmesse (og nokre nemningar til), 2. ferbruar.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider