Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Gulbrandsdatter Tinn? tidlig 1700-tall


Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

Ingeborg blir gift med Sondre Helgesen (Hellisen/Høljesen) etter 1741 med stor sannsynlighet i Tinn. De fikk barna Nils, Ågot, Tor og Gøran som sannsyligvis er født i Tinn og så fikk de to barn til som ikke vokste opp og ble døpt i Gjerpen og Siljan. Fra ca 1757 bodde Ingeborg og Sondre på Vanebuseter i Siljan. Når Ingeborg ble gravlagt i 1801 stod det i kirkeboka at hun var 98 år, men alder ved død er jo ofte overdrevet.

Sondre var fra Tinn og hadde vært gift der før med Helge Gregarsdatter. Henne var det skifte etter 22. juni 1741 på Stuvetrå i Tinn.

 

Men det er opphavet til Ingeborg jeg lurer på. Jeg har funnet en aktuell kandidat i Tinn. I prestemanntallet fra 1730 så omtales det en familie på Sønstebø: Gulbrand Halvorsen 70 år med bl a ei datter Ingeborg på 18 år, altså født ca 1712. På Nord Sønstebø er Gulbrand så vidt nevnt og det står ingen ting om familien hans i bygdeboka der: https://www.nb.no/items/a309ee34df36935b7cef98ff2d7beee6?page=231&searchText=Gullbrand

Samme Gulbrand bodde tidligere på Jonsjorden  og der er familien omtalt: https://www.nb.no/items/a309ee34df36935b7cef98ff2d7beee6?page=151

Men det står ikke noe om hvor det ble av dattera Ingeborg. Det som er (litt) interessant der er at Gulbrands første kone het Ågot og «min» Ingeborg hadde ei datter som het Ågot (men det er over 500 Ågot’er i bygdeboka for Tinn)

 

Er det noen som kan si om disse to Ingeborg’ene er samnne person eller ikke? Eller som har annen info som kan være med å kaste lys over disse.

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte etter en Gulbrand Halvorsen  Baklien i Tinn 1743, som kan være far til din Ingeborg.  Det står at han etterlater seg 5 barn fra første ekteskap med Aagot Olsdt,

2 sønner og 3 døttre. Her tror jeg Ingeborg feilaktig har blitt en Gunlichsd gift med Sondre Svalestuen, lengre ut i skiftet står det Ingeborg Gulbrandst

Nedre Telemark sorenskriveri, SAKO/A-135/H/Hb/Hba/L0012: Skifteprotokoll, 1740-1745, s. 487b-488a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090113650494

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne,

 

Tusen takk!

Dette er helt klart samme familie. Baklien er en plass under Jonsjorden hvor Gulbrand bodde tidligere. Barna stemmer og det er helt tydelig ut fra sammenhengen at Ingeborg's etternavn er feilskrevet. Problemet blir Sondre som er benevnt Svalestuen. Han er ikke nevnt der i bygdeboka (det er ikke nevnt noen Sondre der) og jeg har heller ingen andre opplysninger som tilsier at han har vært der, men senere i skifte er det ved 2 anledninger nevnt en Sondre Heljesen og det er samme person. Første gang under hvem som har penger tilgode av boet og andre gang når det er beskrevet hvordan disse pengene er dekket av boet. Så Svalestuen kan også være en feilskrift og Sondre Svalestuen og Sondre Heljesen kan være samme person.

 

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang Sondre Heljesen er nevnt i skiftet så står det hvorfor han har penger tilgode. Det klarer jeg ikke å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det faktisk bodde en Sondre på Svalestuen i denne perioden (1740-åra) og hva hans patronym evt. var?

 

 

Når det gjelder det forrige jeg skrev om Sondre Heljesen i skifte så har jeg tydet det til "for hogged og fremdreven tømmer", så dette kaster ikke noe lys over evt. familietilknytning til Gulbrand Halvorsen eller hans datter Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.