B.F. Skrevet August 23, 2024 Del Skrevet August 23, 2024 Det er arkivert mange tusen søknader om grenseboerbevis, disse inneholder også bilde av personen som søker. Er disse bildene falt i det fri slik at de kan gjenbrukes andre steder? Kan de evt. gjengis under en lisens? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet August 23, 2024 Del Skrevet August 23, 2024 Det vil vel fyrst og fremst vere personvernet som set grensene. Ein kan ikkje leggje ut bileta utan samtykke så lenge personen lever. Kor merkeleg det enn høyrest ut meiner eg at eg også har sett noko om at ein avdød har rett til "personvern" ei viss tid (10-15 år?) etter dødsfallet. Etter det kan bileta brukast fritt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet August 23, 2024 Del Skrevet August 23, 2024 Jepp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.F. Skrevet August 23, 2024 Forfatter Del Skrevet August 23, 2024 5 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev: Det vil vel fyrst og fremst vere personvernet som set grensene. Ein kan ikkje leggje ut bileta utan samtykke så lenge personen lever. Kor merkeleg det enn høyrest ut meiner eg at eg også har sett noko om at ein avdød har rett til "personvern" ei viss tid (10-15 år?) etter dødsfallet. Etter det kan bileta brukast fritt. Dette reguleres av åndsverksloven som slår fast at bilde av en person er vernet i avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av avbildedes dødsår. For de aller fleste vil det være gått mer enn 15 år siden personen gikk bort slik at dette ikke vil være relevant. Likevel er det ikke fritt frem når det har gått 15 år siden personen døde, da det kan foreligge rettigheter til selve fotografiet. Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet August 23, 2024 Del Skrevet August 23, 2024 Retten til eget bilde er § 104 i åndsverkloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40/KAPITTEL_8#§104 Det er riktig at rettigheter til selve fotografiet også må tas i betraktning, men det skal antakelig mye til at slike rettigheter skal trumfe retten til eget bilde, når det gjelder portrettfotografiene på 80 år gamle grenseboerbevis. Jeg antar at det i praksis er umulig å identifisere opphaveren (fotografen), og da er vernetida 50 år fra utløpet av det året fotografiet er tatt: https://lovdata.no/lov/2018-06-15-40/§23 Opphaveren kan uansett ikke utøve sine rettigheter til et bestilt portrettbilde uten samtykke fra bestilleren (som vi må anta er den avbildede): https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40/KAPITTEL_8#§105 Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.F. Skrevet August 23, 2024 Forfatter Del Skrevet August 23, 2024 29 minutter siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev: Retten til eget bilde er § 104 i åndsverkloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40/KAPITTEL_8#§104 Det er riktig at rettigheter til selve fotografiet også må tas i betraktning, men det skal antakelig mye til at slike rettigheter skal trumfe retten til eget bilde, når det gjelder portrettfotografiene på 80 år gamle grenseboerbevis. Jeg antar at det i praksis er umulig å identifisere opphaveren (fotografen), og da er vernetida 50 år fra utløpet av det året fotografiet er tatt: https://lovdata.no/lov/2018-06-15-40/§23 Opphaveren kan uansett ikke utøve sine rettigheter til et bestilt portrettbilde uten samtykke fra bestilleren (som vi må anta er den avbildede): https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40/KAPITTEL_8#§105 OK, så da tolker jeg det slik at disse bildene er falt i det fri så lenge det har gått 15 år siden søkeren gikk bort. Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet August 23, 2024 Del Skrevet August 23, 2024 12 minutter siden, B.F. skrev: OK, så da tolker jeg det slik at disse bildene er falt i det fri så lenge det har gått 15 år siden søkeren gikk bort. Det er også min tolkning, så lenge opphaveren/fotografen ikke kan identifiseres. (Jeg må imidlertid gjøre oppmerksom på at jeg er lekmann, når det kommer til jus.) Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes Skrevet August 23, 2024 Del Skrevet August 23, 2024 Jeg vil også gjøre oppmerksom på at veldig mange av disse søknadene ikke inneholder bilder. Ved Statsarkivet i Bergen har vi skannet Askøy sine grenseboer søknader, hvor det var en god del bilder, mens på skanningen av Voss vær nærmest ingen bilder. Det er altså svært varierende om det er bilder på disse. Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.F. Skrevet August 23, 2024 Forfatter Del Skrevet August 23, 2024 1 time siden, Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes skrev: Jeg vil også gjøre oppmerksom på at veldig mange av disse søknadene ikke inneholder bilder. Ved Statsarkivet i Bergen har vi skannet Askøy sine grenseboer søknader, hvor det var en god del bilder, mens på skanningen av Voss vær nærmest ingen bilder. Det er altså svært varierende om det er bilder på disse. Ja, jeg oppdaget også at det manglet bilder på noen av søknadene på Askøy. Vil grenseboersøknader også publiseres for andre kommuner etter hvert? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes Skrevet August 24, 2024 Del Skrevet August 24, 2024 17 timer siden, B.F. skrev: Ja, jeg oppdaget også at det manglet bilder på noen av søknadene på Askøy. Vil grenseboersøknader også publiseres for andre kommuner etter hvert? Det er pr i dag ikke prioritert skanning av disse hos Arkivverket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå