Gå til innhold
Arkivverket

Jørgen Hansen og Anne Marie Hansdtr. giftet seg i Drøbak 06.12.1804. Men er det noen som vet noe om dem?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg er litt opptatt, men skal gjøre det om ca 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken.
Det står Kroer, som ligger mellom Ås og Vestby, men dermed ikke sagt at hun er utelukket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt den eneste jeg finner som passer inn, men som tjenestejente kan hun jo ha kommet fra et annet sted. Gården het vel Braate om jeg ikke leser det feil. Det er vel i Ås.

Kanskje denne ? https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058214001068

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke stemme 🤔, da Anne Marie som vi søker etter befinner seg i Drøbak i FT 1801!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke ha vært første gangen man ble talt to steder.

I så fall er dette trolig den samme som ble døpt i 1777. "Min" Anne Marie døpte ingen barn for Gunil. Og da styrker kanskje det teorien at hun ikke var født i Drøbak, men bodde og arbeidet der både i 1801  og ved vielsen i 1804..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i mitt tidligere innlegg, så utelukker jeg ingenting.

Jeg har skumlest litt i bygebøkene fra Ås, uten resultat.

Jeg har sikkert oversett mye

Ås bygdebok 1
https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013062608050

Kart på side 375

Ås bygdebok 2

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012022308159

Endret av Cathrin Jegersberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkt etter Jørgen i Ås-bøkene (via Nasjonalbiblioteket) uten relevante funn. Også søkt i notatene etter Trygve Vik på Skislekt (Follo) uten treff. 
Har selv erfart at mange i Drøbak kom fra Hurum, så kanskje søke der?

vh Jarleif

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Cathrin.

Nei, jeg utelukker heller ingenting. Jeg forsøker bare å påpeke at det er svært få kandidater i Drøbak/Ås som passer aldersmessig.

Nå er dette et geografisk område jeg har begrensede kunnskaper om, men jeg ser fra området her vestpå hvor jeg har det meste av slekta, at det ikke var uvanlig at tjenestejenter kom fra et annet område. F.eks var det mange på Bergenskanten som kom fra Sunnfjord og Nordfjord.

Men vi har ikke så mange holdepunkter når vi skal prøve å identifisere både Anne Marie og Jørgen.

Dersom man skal ta utgangspunkt i barneflokken og navneoppkalling, så ble første barn døpt Hans Petter. Det dekker jo både morfar og farfar. Neste sønn ble døpt Poul, som evt må være oppkalt etter noen andre i familiene eller blant venner.

Første datter ble døpt Anne Christine, mens de to neste ble døpt Maren Bergithe og Bine Marie.

Men navneoppkalling alene er ikke god nok dokumentasjon, så det trengs mer kjøtt på beinet .

På FamilySearch ser jeg at noen vil ha det til at Anne Marie var fra Slagen i Vestfold, med foreldre Hans Christophersen og Maren Olsdtr. Men jeg har ingen holdepunkter så langt for å si at det er sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jarleif Nordheim skrev:

Søkt etter Jørgen i Ås-bøkene (via Nasjonalbiblioteket) uten relevante funn. Også søkt i notatene etter Trygve Vik på Skislekt (Follo) uten treff. 
Har selv erfart at mange i Drøbak kom fra Hurum, så kanskje søke der?

vh Jarleif

Ja, vi finner bare en i Drøbak/Ås i 1801 med det navnet.

Men om man gar tilbake til lenken til vielsen jeg la ut i første innlegg, kan det se ut som om Jørgen kom fra Strømsø. Brudgommen i vielsen over, nr.33 kom fra Strømsø og på Jørgen  står det ibid. Det skulle tyde på at han kom fra samme sted som brudgommen i vielse nr.33.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, jeg klarer ikke å finne ut noe mer ser det ut til.

Hvis du er på Facebook, så kan det være et forsøk å melde deg inn i gruppen, Minnebok-Drøbak-nostalgi og mimring.

Det kan være etterkommere i Drøbak, som kanskje vet noe om slekten.

Et spørsmål, hvis noen kan svare!

Matros ble de innrullet, som "vanlige soldater", eventuelt ungt mannskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er ikke lette denne nøtten, men jeg har jo tross alt kommet et stykke videre med god hjelp.

Jeg er ikke sikker på hva som er rett når det gjelder spørsmålet ditt. Men jeg vil tippe på ungt mannskap. Jeg har vel sett litt ulik praksis på det området.

At Jørgen var matros i 1801 og røyvert i 1805 for så å bli underbetjent og betjent, kan godt henge sammen. En røyvert rodde gjerne tollerne ut til skipene som skulle kontrolleres, eller kanskje en los som skulle ut. I så fall kan underbetjent og betjent godt være knyttet til Tolletaten.

Jeg hadde for øvrig en morfar som var Krysstollbetjent (han førte Tollvesenets båter) og en onkel på morssiden som var tollbetjent.

Skulle jeg finne noe mer om familien, legger jeg det inn her.

Jeg er svært takknemlig for bidragene dine Cathrin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Anne Marie Hansdatter er en viss navnelikhet med slekten på Bråte (Øst-Bråte) i Kroer i Ås. I følge gårdshistorien flyttet siste gren av familien, Morten Hansen, fra Bråte til Drøbak i år 1800, se side 524 og 525, men noen Anne Marie er ikke nevnt.

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012022308159?page=527

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Matthias.

Jeg sitter akkurat og ser på barna til Anne Christine Jørgensdtr., datter av Jørgen Hansen og Anne Maria Hansdtr. 

Hun og ektemannen Jens Olsen fikk barna på Nordbye Plads, Riis og Solberg, men da de var tjenestefolk kan jeg ikke se de nevnt på noen av disse stedene.

Så det er sannelig ikke lett når folket knapt nok er nevnt i bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe nytt om forfedre Rune, men hvis av interesse, så kjøpte Jørgen Hansen bolig (Hus nr 74) i 1804 av Paul Treider (Tregder).

Skiftematerialet nevner No. 74 og tinglysning viser at dette stemmer.

Drøbak byfogd, SAO/A-10144/G/Ga/Gaa/L0001a: Panteregister nr. 1a, 1874-1874

Eiendommene i Drøbak fikk husnr. etter som de ble bygget og i dag skulle det tilsvare Havnegata 2, hvis jeg ikke bommer helt 🙄

Bosted kan passe med Jørgen Hansen sitt yrke.

Kart fra 1886 hus nr. 74 mellom Samuelsons brygge og Hamborgs brygge.

6636_amt2_akershus-amt-62-oest_1890_jpg3

Endret av Cathrin Jegersberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for et svært interessant innlegg Cathrin.

En ting er å finne forfedre, men det å finne ut hva disse forfedrene drev med, hvor de bodde osv er alltid interessant og verdifullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Hjertelig takk for et svært interessant innlegg Cathrin.

En ting er å finne forfedre, men det å finne ut hva disse forfedrene drev med, hvor de bodde osv er alltid interessant og verdifullt.

Et viktig poeng her er jo at Anne Marie Hansdatter var tjenestepike hos nettopp denne Paul Treider i 1801.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058214002835

Det styrker jo antagelsen at det er denne Anne Marie som er Jørgen Hansens kone. Men helt sikkert er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Matthias Kolberg said:

Et viktig poeng her er jo at Anne Marie Hansdatter var tjenestepike hos nettopp denne Paul Treider i 1801.

Du har et poeng der, men hvem er hun?
Treider er "min slekt".

Mange i Drøbak kommer fra gårdene i Frogn og Ås, men så lurer jeg på om Rune har undersøkt i kirkebøkene fra Nesodden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Andersen Braate fra Kroer døper en datter Anne Marie i 7.2.1777

Ås prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10894/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1742-1778, s. 420-421
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061026030179

Det var litt forvirrende i bygdeboka, men jeg tror det må være Anne Maries slektning, Carl Christian Hansen, som flytter fra Bråte til Drøbak omkring 1800.

Carl har en sønn, Morten Hansen, f. 1798, og disse er å finne i Drøbak i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058214003047

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Christian er døpt i Vestby 13.10.1776 og er sønn av Morten Hansen fra Søndre Rustad, så her bruker de Hansen som frosset patronym

Tvillinger på venstre side

Vestby prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10893/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1750-1779, s. 175
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061025050669

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for nye bidrag.

Jeg har sett Vestby nevnt  på FamilySearch  i forbindelse med denne slekten, men jeg er jo ikke sikker på hvor mye man skal stole på FamilySearch.

Når det gjelder Jørgen mener jeg man kan lese av vielsen i 1804 (første innlegg) kom fra Strømsø, dersom man skal tolke det som står etter navnet hans som kom han fra samme sted som brudgommen i paret over.

Når det gjelder Anne Marie så har jeg kun sett i kirkebøkene for Drøbak/Ås.

Men dersom farens navn er Morten så stiller jo saken seg en smule annerledes.

Jeg skal se nærmere på dette over helgen, nå er det søskenbarn treff som gjelder her for resten av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg tok et raskt blikk på Bråte i Bygdeboka. Jeg fant Morten Hansen der, men ikke Hans Andersen.

Men jeg kan ha oversett ham. Så jeg får se nøyere etter når jeg får tid over helgen.

Men det var absolutt interessant med Hans Andersen som døpte en datter Anne Marie i 1777. Tidsmessig passer jo det svært godt inn. Så jeg får tråle kirkeboka i håp om å finne noe mer om ham og om han evt fikk flere barn der. Og ikke minst hvem han var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Hans Andersen Dyster som gifter seg med Gunild Larsdatter Helgestad 4.12.1774. 

Ås prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10894/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1742-1778, s. 240-241
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061026030097

Disse gårdene ligger nær Bråte i Kroer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider