Gå til innhold
Arkivverket

geni.com

Dag Brodin
 Del

Recommended Posts

Dette er selvsagt diskutert tidligere, men vi tar det igjen: geni.com eller My Heritage - for oss som aldri utga slektsbok på papir og har en viss interesse av å bevare det vi har skrapa sammen av aner og slekts/lokalhistorie. Rett og slett at det ikke skal gå rett til gjenvinning når vi ikke er her lenger.
Jeg har egentlig kapitulert på Myheritage og forsøker meg med konkurrenten.
Selv om jeg verken liker systemet med "verdenstreet" eller sammensuriet av moderatorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med konkurrenten?

Geni.com er datterselskap av MyHeritage, og med medlemskap i MH har en tilgang til Geni-registreringene. 
Min erfaring er at begge kan være nyttige som sekundærkilder - og svakheten med begge kan være at kilder ikke oppgis..

Vh Jarleif

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det MH, men en bør, som vi vet, trå forsiktig da det er tusener på tusener som sprer feile opplysninger. Folk bare legger til og legger til sine slektstrær.

Geni er treigt å navigere i pga av dette verdenstreet og dobbelt, trippel, firdobbelkopi, av samme personene.

Men bruker det som en slags ekstra kilde av og til.

Jeg virkelig liker MH sin layout, og hvor fort en kan scrolle fram og tilbake, opp og ned, zoome ut og inn.

Samt, at jeg kan foreta back-up av treet mitt ved å bruke Family Tree Bulder (som også produserer GEDCOM-filer) siden jeg har planer om å stoppe etterhvert med a betale for abonnement av dem. Da har jeg et fullverdig lagret tre på PC'en.

rgds Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Man vil jo et slags eierskap og kontroll over det man legger ut. Det er mulig i MHT, men årsavgiften er ganske stiv, og hva når man slutter å betale - blir alt slettet?
Geni er ganske kaotisk, men hvem har ikke brukt det - som oppslagsverk?
Kan ta et eksempel - kjenner igjen mine lister som noen har fått tak i og lagt ut.
I et tilfelle hadde en bror av min bestefar et barn før/utenfor ekteskap.
Det er utelatt og det kan man jo leve med, det er ikke mitt problem på en måte 
Men hvor mye feil er det på geni når hvem som helst kan legge ut hva som helst.
Uten referanser eller kildehenvisning og et veldig tvilsomt personvern når det gjelder nålevende personer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en stopper ekstra Abonnementet på MH, blir det store slektstreet stående for deg.

Men en kan ikke redigere det noe særlig.

Viser seg at en kan lett presse ned prisen på års abonnement til under tusen spenn, når man stopper det dyre (en dag før det fornyes).

Mange, inkludert meg selv gjør det. Det fleste har vel råd til en tusenlapp. 🙂

rgds, Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen - jeg tror jeg lander på å holde meg til gratisversjonen og de 250 anene jeg får plass til der (sier de på MH).
Det er tross alt 4xtipp på alle linjer og det har jeg ikke.
Inkludert meg sjøl skulle det bli 245 personer (?)
Det står videre at gratisversjonen tillater 500 MB i bilder og det er greit.
Men hva med tekst; de har en tag for (biografi) - kan jeg lime inn lange biografier der eller?
Noen som har forsøkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider