Gå til innhold
Arkivverket

Haldor Knudsen, skutt ved Fredriksten 1718

Ole Paulsen
 Del

Recommended Posts

I Sandsværs Historie, bind 3 side 761 står det at Haldor Knudsen hadde halve gården Nordre Omholt etter farens død, men at han ble skutt ved Fredriksten kort tid etter. Han var da ca 35 år gammel. Jeg har forsøkt å finne kilder som kan bekrefte dette. I kirkeboken for Sandsvær er det en begravelse for en som erc36 år, men jeg klarer ikke å tyde navnet. https://www.digitalarkivet.no/kb20070316650230. Jeg har ikke funnet kirkebøker i Halden hvor han kan være oppført. I en Wikipedia artikkel om beleiringen av Fredriksten festning i 1718 står det at de Norske styrkene hadde 9 falne og 22 som døde av sykdom.  Så noe data må finnes, men hvor? 

Endret av Ole Paulsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ole Paulsen skrev:

I Sandsværs Historie, bind 3 side 761 står det at Haldor Knudsen hadde halve gården Nordre Omholt etter farens død, men at han ble skutt ved Fredriksten kort tid etter. Han var da ca 35 år gammel. Jeg har forsøkt å finne kilder som kan bekrefte dette. I kirkeboken for Sandsvær er det en begravelse for en som erc36 år, men jeg klarer ikke å tyde navnet. https://www.digitalarkivet.no/kb20070316650230. Jeg har ikke funnet kirkebøker i Halden hvor han kan være oppført. I en Wikipedia artikkel om beleiringen av Fredriksten festning i 1718 står det at de Norske styrkene hadde 9 falne og 22 som døde av sykdom.  Så noe data må finnes, men hvor? 

Den gravlagte het Ole Jonsen. Det er lite sannsynlig at liket ble fraktet hjem til Sandsvær for å kunne bli gravlagt der. Det er ikke bevart kirkebøker fra Halden for det aktuelle tidsrommet.

Bygdebokas kilde er helt sikkert skiftet "efter Salig Halvor Knudssøn som boede her paa Gaarden oc i hans Soldater tienniste paa Fæstningen Fridrichshald ved døden er afgaaen [...]": https://www.digitalarkivet.no/sk20090121370168

Det står altså ikke her noe om at han ble skutt. Det kan være at bygdebokforfatteren har tenkt at alle soldater som døde på festningen, ble skutt (av fienden), men mange soldater bukket under for sykdom.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Skiftet hadde jeg ikke tenkt på. Så får dødsårsaken være ukjent, sannsynligheten for at han døde av sykdom er jo større enn at han ble skutt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider