Gå til innhold
Arkivverket

Gamle og nye gårdsnummer i kommuner over tid.

Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjennom tidene er det mange kommuner som er blitt delt opp og slått sammen, både en og flere ganger. Det jeg lurer på er om det er noen som kjenner til noe sentralt register/oversikt, som viser gamle og nye gårdsnummer i slike kommuner som er endret /slått sammen/delt - over tid. Jeg mener da generelt for hele landet og ikke for noen spesiell landsdel eller kun for en kommune. Jeg tok nylig en telefon til Statens Kartverk i Hønefoss, men de kunne ikke hjelpe. De sa at de ikke kjente til at det finnes noe slik sentralt register, som viser gamle og nye gårdsnummer. Jeg har også vært i kontakt med et par kommuner som har oversikt over endringer i gårdsnummer før og etter kommune endringene i 1964. Men de har ikke endringer i disse kommunene før 1964. 

Men kanskje det er noen som vet hvor dette kan finnes, eller kanskje det ikke finnes - slik Statens Kartverk sa ?

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe det finnes noe sentralt register. Når kommuner ble slått sammen og gårdsnumrene måtte endres ble dette gjerne avertert i lokalavisen. En oversikt over endringene i 2020 står på Kartverkets nettside.

Jeg har begynt å samle slike oversikter i Slektshistoriewiki, men har bare så vidt begynt, og det er et prosjekt jeg ikke klarer å gjennomføre alene ...

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Kategori:Endringer_i_gårdsnummer

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sentralt register finnes ikke, så langt jeg vet. Sammenslåtte kommuner har løst oppgaven med å ha unike gårdsnummer innenfor kommunen på et vell av ulike måter, så man må nesten studere hver enkelt kommune. Som regel er det et tydelig mønster, men komplikasjoner oppstår når kommuner har blitt slått sammen og igjen oppløst, når det har vært grensejusteringer mellom kommuner, når eiendommer med ulike gårdsnummer har blitt slått sammen i matrikkelen, osv.

Matrikkelutkastet av 1950 er ganske riktig nyttig. For å nøste opp, pleier jeg å identifisere én og samme eiendom i matrikkelutkastet av 1950 og i dagens kartverk (https://seeiendom.kartverket.no/), og så er det "bare" å legge puslespillbitene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrikkelutkastet 1950 er selvsagt nyttig, men likevel er det kjekt å kunne sammenligne gamle og nye gårdsnumre skjematisk, så derfor har vi så vidt begynt på å legge inn slike oversikter. Det er et langt lerret å bleke, men man må jo begynne et sted.

DTH

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Digitalarkivets tjeneste for grunnboksblader søker man med dagens kommunestruktur og dagens gårds- og bruksnummer. På selve grunnboksbladet vil det imidlertid ofte stå et gammel gårdsnummer, gjerne fra før 1964. Det kan i mange tilfeller være til hjelp, men Digitalarkivets metadata på dette feltet er ikke 100 % korrekte, for det er en del lokale avvik som ikke er fanget opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for alle innspill  !

Beklager at det er blitt en parallel tråd her på Arkivverkets forum. Jeg hadde håp om at Arkvverket kunne bidra med noen kilder.

Og det gjorde det også, med flotte innspill fra Anita !!

Tusen takk Dag for din oversikt i Slektshistoriewiki. Veldig bra begynnelse, men som du selv skriver et langt lerret å bleke.

Jeg har på epost idag sendt til deg Dag den oversikten fra  en kommune for endringene i 1964 som jeg har.

Du  nevnte en oversikt over endringene i 2020 på Kartverkets nettside, som jeg regner med er denne som Anita sendte.

Endret av Dag Arne Danielsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne rapporten fra SSB i denne forbindelse Historisk oversikt over endringer i kommune og fylkesinndelingen i perioden 1838-1996. https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/rapp_9913/rapp_9913.pdf som kan være grei å ha som grunnlag for å se når endringene fant sted og hvis man skal bygge opp et register. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rolf Hestetræet skrev:

Kom over denne rapporten fra SSB i denne forbindelse Historisk oversikt over endringer i kommune og fylkesinndelingen i perioden 1838-1996. https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/rapp_9913/rapp_9913.pdf som kan være grei å ha som grunnlag for å se når endringene fant sted og hvis man skal bygge opp et register. 

Ja, den oversikten er viktig, og det er jo lagt til lenker til den flere steder i Slektshistoriewiki, deriblant https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Historisk_oversikt_over_endringer_i_kommune-_og_fylkesinndelingen

Nevnte oversikt kombinert med kunngjøringer i Norsk Lovtidend gir god hjelp til oppbyggingen av diverse oversikter for kommuneendringer og gårdsnummerendringer etc.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for alle innspill.

a) Slektshistoriewiki.

Takk Dag for din oversikt i Slektshistoriewiki. Veldig bra begynnelse, men som du selv skriver, et langt lerret å bleke

b) Kartverket.

Jeg mottok idag følgende svar fra Kartverket på spørsmålet reist om dette temaet:

"Jeg skulle ønske at jeg kunne svare ja på spørsmålet ditt. Men det finnes dessverre ikke noen slik samla oversikt som viser gamle og nye gårdsnummer som følge av endringer i kommunegrensene opp gjennom tidene. Mye av dette er data som ble til før Kartverket fikk ansvaret for matrikkelen (fra 2010), og som ligger i mange ulike arkiver rundt om i landet. Det vil derfor være et altfor omfattende arbeid å sammenstille til at vi har ressurser til å gå løs på den. Du vil kunne finne gamle bruksnummer fra de fleste kommuner før 1964 om du tar utgangspunkt i matrikkelutkastet fra 1950, men om denne databasen er fullstendig er vi ikke kjent med. Andre steder å lete kan være ved søk i gammel grunnbok på Digitalarkivet."

c) Arkivverket

Se og innlegg ovenfor fra Arkivverket ved Kristian Hunskaar:

"Noe sentralt register finnes ikke, så langt jeg vet. Sammenslåtte kommuner har løst oppgaven med å ha unike gårdsnummer innenfor kommunen på et vell av ulike måter, så man må nesten studere hver enkelt kommune."

Så da er vi vel i havn med dette og vet hva vi har og ikke har her.

Takk igjen for alle innspill.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dag Arne Danielsen skrev:

Du vil kunne finne gamle bruksnummer fra de fleste kommuner før 1964 om du tar utgangspunkt i matrikkelutkastet fra 1950, men om denne databasen er fullstendig er vi ikke kjent med.

Matrikkelutkastet manglar då også byane og Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Og dette står tydelig i selve Matrikkelutkastet av 1950:

"Matrikkelutkastet inneheld ikkje data for bykommunar. Ein finn med andre ord ikkje informasjon om Oslo, Bergen, Trondheim, osb.

På austlandet var Aker på dette tidspunktet innlemma i Oslo, så ein finn ikkje dette heradet i matrikkelen.

Matrikkelrevisjonen vart aldri fullført, difor manglar opplysningar frå Finnmark fylke, og dette er grunnen til at ein snakkar om eit utkast."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Matrikkelutkastet manglar då også byane og Finnmark.

Byene fikk vel først gårdsnummer i 1978. Må sjekk opp Finnmark, men jeg fant en oversikt forleden over endringer da Talvik ble en del av Alta kommune i 1964, så noe må ha skjedd før det (?).

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Byene fikk vel først gårdsnummer i 1978.

Det spørs vel kva du legg i "byene" og "gårdsnummer".

Tidlegare landkommuner, eller delar av sånne, som vart innlemma i ein bykommune før 1978 hadde gardsnummer.

Det gjeld m.a. gardane i Strinda som vart innlemma i Trondheim i 1964. 

Til dømes har Berg prestegard gnr. 59. Ein del av garden låg innafor Trondheim (vest for Strindveien) før 1964 - men tunet låg utanfor.

Men Elgeseter, Vollan og Singsaker (innlemma før 1964) har fått nye gardsnummer på eitt eller anna tidspunkt.

Og byane, eller iallfall ein del av dei, hadde eit matrikkelsystem. (venteleg ulike system frå by til by).

På 1.9.2024 den 22.13, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg har begynt å samle slike oversikter i Slektshistoriewiki, men har bare så vidt begynt, og det er et prosjekt jeg ikke klarer å gjennomføre alene ...

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Kategori:Endringer_i_gårdsnummer

Her må det vel tenkjast litt nøye på presentasjonsformatet før ein legg ned svært mykje arbeid med det.  Det ser ut til at du legg opp til ei side for

kvar endring.  Det vert fort uoversiktleg, sidan det har skjedd svært mange større og mindre endringar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom oversikta berre skal omfatte endringane i 1964 er den grei, men det vil ofte ha vore mange endringar i både kommunegrenser og gardsnummer frå ein gjekk over frå løpenummer på 1800-talet og fram til i dag.

I Fjaler i Sunnfjord var det f.eks. eit par gardar høgt til fjells som bytte kommune (og fogderi) til Kyrkjebø i Sogn i 1942.

https://www.arkivportalen.no/contributor/no-SFF_arkiv_000000093668?ins=VLFK

I 1964 var det inga endring, men det vart store endringar i 1990 då områda på nordsida av Dalsfjorden gjekk til Gaular og Askvoll, medan områda på sørsida som hadde høyrt til Askvoll vart innlemma i Fjaler.

I Flora var det kommunesamanslåing i 1964, då byen Florø, Kinn, Eikefjord, deler av Bru, garden Steindalen frå Vevring samt gardane Husefest og Breivik frå Bremanger vart til Flora kommune.

https://lovdata.no/dokument/LFO/forskrift/1963-11-15-1

Neste endring var i 2020, då Flora vart slått saman med deler av Vågsøy til "nye" Kinn kommune. (Resultatet vart ein kommune som ikkje heng saman geografisk, og har vore omtalt som Norges merkelegaste kommune).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rolf Hestetræet skrev:

Dette er vel omtrent den same oversikta som denne:

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/komm/kommunesammenslutning/inndelingsoversikt.pdf

Oversikta er ikkje komplett. Det er f.eks. ikkje nemnt noko om gardane som vart overført frå Fjaler til Kyrkjebø i 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode innspill. Jeg er enig i at det er snakk om mange endringer opp gjennom årene - både kommunesammenslåinger og -delinger og mindre grensejusteringer. De fleste er nevnt i nevnte historiske oversikt samt ved kunngjøring i Norsk Lovtidend, så det er fullt mulig å få med seg det meste. Det kan hende det blir for mange artikler, men det skulle være mulig å gjøre noen justeringer underveis hvis nødvendig. Det er ikke nødvendigvis alltid heldig med for store og tunge sider heller. Vi får starte et sted ...

Foreløpig har vi noen ulike kategorier og artikkeltyper for gårdsnummerendringer og kommuneendringer, som:

Og noen større sider som

Endringene i 1942 ble for øvrig kunngjort i Norsk Lovtidend II 1941 s. 560. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2015110481056_001?page=631

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dette er vel omtrent den same oversikta som denne:

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/komm/kommunesammenslutning/inndelingsoversikt.pdf

Oversikta er ikkje komplett. Det er f.eks. ikkje nemnt noko om gardane som vart overført frå Fjaler til Kyrkjebø i 1942.

Er nok den samme siden SSB lagde den på oppdrag for Kommune og Arbeids departementet. KAD har tilpasset innledningen litt til sitt formål ser det ut som og det kan være mulig at det kan ha kommet noen mindre endringer og uten at jeg har sammenlignet utgivelsene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider