Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1801 Modum. Står det virkelig "sønnedatter" om Maria Danielsdatter på Bjølgerud? Og i så fall hvem er sønnen sønn av?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Transkribert (person nr 29): https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058274001591

i original (6. person fra bunnen på høyre side): https://www.digitalarkivet.no/ft20090806630520

kan hun f.eks. heller være "husmannsdatter"? -synes ikke helt det står det (heller), men det ville i hvert fall rime med hennes plassering (og patronymicon) i tellingen. . .?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå Sames datter? Altså "Indsidderens datter". Det starter i alle fall med en S, og slutter med en s, jf. formen på genitiv-s i "Indsidderens Hustrue".

Med hilsen HelgeSM.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2024 den 16.27, Gunnar Sigdestad skrev:

Sammes Datter, ja.

Der lærte jeg noe jeg ikke hadde fått med meg tidligere, at en strek over et ord betegner at det er sammentrukket. Strek over m eller n viser at det skal leses mm og nn. Jeg måtte sjekke Knut Johannessens Den glemte skriften, som mange ganger har vært uunnværlig for meg i teksttolkingen. Og der står det, på side 192:

"Lang strek over et ord betegner egentlig at det er sammentrukket (...). Når den står over en m eller n, markerer den fordobling, som i hannem (...)." Johannessen viser til en tekst fra 1582, men det gjelder tydeligvis langt framover i tid.

Takk til Gunnar for ny kunnskap, og takk til Tom som finner utfordrende tekster!

Med hilsen HelgeSM.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.